پاسخ به:بررسی تناقض آیات طبّی با علوم پزشکی
سه شنبه 7 آبان 1392 9:56 AM
د: آفرینش انسان از منی
بعضی دیگر از آیات قرآن منشاء آفرینش انسان را «منی» می دانند، مانند: «*وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى * مِن نُطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى* (نجم/46ـ45؛ واقعه/ 59 ـ 58 و قیامت/ 37)؛ «و اینکه او دو جفت نر و ماده آفرید؛ از آب اندک سیّال هنگامى که ریخته مىشود».
1. منی در لغت و اصطلاح
منی در لغت: «منی» (بر وزن فلس) به معنی «تقدیر و اندازهگیری» است. «منی لک المانی؛ اندازهگیر برای تو اندازهگیری کرد». به مرگ «منیه» میگویند؛ چون مقدّر و اندازهگیری شده است. «تمنی» نیز به معنی آرزو کردن (در ذهن) است. به نطفه نیز منی میگویند، چون با قدرت خداوند اندازهگیری شده است» (راغب، همان؛ ابن فارس، مقاییس اللغة؛ قرشی، قاموس قرآن، ذیل ماده «منی»). منی در اصطلاح: مایعی که از مردان هنگام نزدیکی (یا انزال) خارج میشود، میگویند.
2. منی در نگاه علم
مایع منی از ترشحات مختلفی از غدد زیر ناشی میشود:1. بیضهها: ترشح اسپرما تزوئیدها، (سلولهای تاژکدار هستند و در مایعی غوطهورند) را بر عهده دارند.2. کیسههای منی: این عضوها نزدیک پروستات قرار گرفتهاند، ترشح خاصی بدون عناصر بارور کننده دارند.3. پروستات: مایعی ترشح میکند که ظاهر لزج و بوی ویژه به منی میدهد.
4. غدد ملحق به مجاری ادرار: غدد کوپر (cooper) یا غدد مری (mery) مترشح مایعی سیال و غدد لیتره (Littre) ماده مخاطی ترشح میکنند (بوکائی، همان، 272 ـ 271).منی از جمله مواد آلی حیوانی و ازتی میباشد. مثل خون سریع فاسد میشود و کانون جذب میکروبها است. تغییر رنگ میدهد و از عصاره هر بیست گرم خون، یک گرم منی تولید میگردد.یک قطره منی دویست تا سیصد میلیون اسپرماتوزئید دارد. گاهی به نطفه مرد کرمک گفته میشود؛ کرمکها درازند و طول آنها 10 تا 100 مو (هر مو یک میلیونم متر) میباشد. سر و گردن و دم بسیار متحرکی دارند که با آن در هر ثانیه 14 تا 23 میکرون حرکت میکنند.
کرمکها (اسپرمها) در مهبل زن ریخته میشوند و با مقداری از ترشحات مذی ـ وذی (وذی با منی فرق دارد. وذی رطوبت مختصری است که از غدد مخصوص، پس از آمدن منی، ترشح میشود و خاصیت ضد سمی دارد. چون موقع خروج منی از مجاری، آثاری از سموم باقی میماند، رطوبت وذی آن آثار را دفع میکند، و وذی آنها را از بین میبرد.
شرع مقدس منی را نجس و وذی را پاک میداند. (اهتمام، احمد، فلسفه احکام، 152)) ترشحات غدههای پروستات و غدد داخلی در مهبل میمانند و بیشتر آنها از مخاط مهبل جذب میشوند و وارد دستگاه گردش خون میگردند و طراوت و تازگی خاصی به زن میدهند. از این اسپرمها تنها سیصد تا پانصد عدد به ناحیه باروری میرسند که تنها یکی برای باروری مورد نیاز است (ر.ک. به: لانگمن، پروفسور توماس، رویان شناسی، ترجمه: دکتر بهادری و شکور، 30؛ پاک نژاد، همان، 1، 241؛ طب در قرآن، 81 ؛ گذشته و آینده، جهان، 56؛ مکارم، همان، 22، 241).
بعضی از مترجمان آیه *مِن نُطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى* را چنین ترجمه کردهاند؛ «از نطفهای که خارج میشود و در قرارگاه رحم میریزد» (فولادوند؛ نجم/46)، اما منی مرد در مهبل یا مجرای تناسلی زن ریخته میشود؛ نه در رحم او. پس از ریختن منی در مهبل، اسپرمها با تلاش فراوان و با کمک مایعی که از دهانه رحم ترشح میشود، از لوله رحم عبور میکنند تا به تخمک برسند و پس از لقاح برای لانهگزینی به دیواره رحم میروند (رضایی اصفهانی، همان، 2، 461 ـ 457).
نتیجه: قرآن منشاء آفرینش انسان را آب، نطفه، منی و خاک میداند. میتوان گفت یکی از مصداقهای آب، نطفه و همان منی است که با سه لفظ بیان شده است و هر کدام گوشهای از اسرار علمی آفرینش انسان را به نمایش می گذارند و از اشارات علمی قرآن به حساب میآیند.
هـ ) آفرینش انسان از علقه
خداوند در آیات مختلف قرآن کریم به مراحل آفرینش انسان اشاره میکند که یکی از آنها «علق» است. واژه «علق» شش بار، (علق/2؛ حج/5؛ مومنون/14؛ غافر/ 67 و قیامت/38) در پنج آیه به صورتهای مختلف به کار رفته است. سورهای نیز با همین نام نازل شده است *اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ...*؛ «بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید».
1. علقه در لغت و اصطلاح
«علق» جمع «عَلَقَه» و در اصل به معنای چیزی است که به چیز بالاتر آویزان شود. کاربرد آن در خون بسته، زالو، خون منعقد که در اثر رطوبت به هر چیز میچسبد، کرم سیاه که به عضو آدمی میچسبد و خون را میمکد و... میباشد. (مصطفوی، حسن، همان؛ راغب، همان؛ قرشی، همان، ذیل ماده «علق»). پس میتوان گفت در مواردی که علق به کار رفته، «چسبندگی» و «آویزان بودن» لحاظ شده است، مانند: زالو، خون بسته و کرمی که به عضو بدن میچسبد و آویزان میشود.
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست