رقابت «جاذبه» و «12 سال يک برده» براي کسب اسکار
دوشنبه 6 آبان 1392 8:06 AM
با نزديک شدن به فصل اهداي جوايز اسکار، گمانها و تحليلها درباره برترين فيلم اسکار رونق ميگيرد و اين روزها به نظر ميرسد «جاذبه» و «12 سال يک برده»در رقابت جديتري هستند.
به گزارش مهر، منتقد و تحليلگر سايت سينمايي هاليوود ريپورتر با انتشار مقاله اي توضيح مي دهد که چگونه جايگاه يک فيلم پرخرج در باکس آفيس بيش از آنکه تضمينکننده شانس برنده شدن اسکار باشد، شانس نامزد شدن فيلم را براي کسب اسکار افزايش مي دهد.
وي مي گويد: تا اين لحظه خودم همه فيلم هاي 2013 که شانس نامزد شدن براي دريافت جايزه بهترين فيلم اسکار را دارند و همچنين تمامي فيلم هاي مدعي جوايز ديگر مثل گلدن گلوب را ديدهام و تمامي متخصصان روي اين موضوع توافق دارند که اگر مراسم اسکار فردا برگزار ميشد يا «12 سال يک برده»برنده مي شد و يا «جاذبه»
در حالي که هر دوي اين فيلم ها بسيار خوب هستند، بيشتر بينندگان و منتقدان از «12 سال يک برده» حمايت مي کنند چون اين فيلم بر اتفاقات واقعي که اهميت تاريخي بسياري داشتند تمرکز دارد، در حاليکه «جاذبه» داستان يک موقعيت بحراني را تعريف مي کند که کمي خيالي هم به نظر مي رسد.
با توجه به فروش بالاي «جاذبه» در سينماها و همچنين غيرمحتمل بودن رسيدن فروش «12 سال يک برده» به «جاذبه»، به نظر مي رسد يک فيلم درام 20 ميليون دلاري درباره بردگي حتي با بازي بازيگران مطرحي چون مايکل فاسبندر و برد پيت، بايد جذابيت کمتري نسبت به يک فيلم هيجان انگيز 100 ميليون دلاري که مخصوصا بازي ساندرا بولاک و جورج کلوني در آن درخشان بوده است، داشته باشد.
ارقام باکس آفيس و نتايج اسکار رابطه عجيبي با يکديگر دارند. فروش خوبي داشتن براي برنده شدن در اسکار ضروري نيست، به طور مثال فيلم «قفسه رنج» نامش را به عنوان کمفروشترين فيلمي که برنده اسکار گرفت، ثبت کرد. اين فيلم که همزمان با «آواتار» ساخته شد و در همان سال در مقابل «آواتار» قرار داشت و دو رقيب اصلي براي کسب اسکار بودند. در حالي که اگر «آواتار» برنده ميشد، پرفروشترين فيلم سال بود که در عين حال برنده اسکار هم شده بود اما به طور کلي يک فرض وجود دارد و آن اين است که فيلم هايي که با بودجه بسيار بالايي توليد شده اند براي نامزد شدن در اسکار ضروري است که حتما در باکس آفيس نيز با فروش بالا روبه رو شوند.
به عبارتي ديگر هيچ وقت از فيلم هاي مستقل کوچک و کم بودجه مانند «قفسه رنج» انتظار نمي رود که در باکس آفيس بسيار پرفروش باشند، بنابراين آن ها را کاملا با توجه به شايستگي هاي هنري شان قضاوت مي کنند و اگر فروش بالايي داشته باشند هم که چه بهتر. با اين حال از سوي ديگر از فيلم هاي بزرگي مانند «آواتار» و «سرآغاز» که با سرو صدا و بودجه خيلي بالا تهيه شدند، انتظار مي رود که فروش بالايي نيز داشته باشند و موفق شوند مردم زيادي را به سالن هاي سينماها بکشانند. در غير اين صورت اگر نتوانند آنطور که بايد در باکس آفيس عمل کنند به خودي خود لقب يک فيلم نااميد کننده و ناکام را به آن ها مي دهند و هيچ وقت هم از اين مهري که خورده اند، رها نمي شوند و حتي اگر چنين فيلمي بتواند نامزد اسکار هم بشود، بسيار بسيار کم پيش ميآيد که بتواند برنده اسکار شود.
به طور مثال فيلم «هوگو» ساخته اسکورسيزي را در نظر بگيريد که با بودجه سرسام آور 170 ميليون دلار ساخته شد اما فقط 186 ميليون دلار درآمد داشت. اين فيلم اسکار را نيز به فيلم «آرتيست» باخت که با بودجه 15 ميليون دلاري ساخته شده بود و 44 ميليون دلار درآمد کسب کرده بود و در عين حال فيلمي هنري نيز بود.
با اين حال زماني که فيلمهاي بزرگ و پرفروش به انتظاراتي که از آنها مي رود درست عمل مي کنند (دقيقا همانطور که «جاذبه» عمل مي کند) پس مي توان گفت آنها ميتوانند نامزد جوايز بسياري شوند و نامزدي براي جايزه بهترين فيلم سال که امکاني را فراهم مي کند که فيلم در بخش هاي ديگر نيز امکان بيشترين نامزدي هاي ديگر را به دست آورد، به خودي خود بيشترين شانس برنده شدن را نيز به همراه مي آورد. (با اين حال سيستم جديد راي گيري ممکن است تا حدودي بتواند اين ماکزيمم را تغيير دهد). يکي از مثال هاي گذشته اين موضوع که فيلم فيلمنامهمحور و جاهطلبانه اي مانند «جاذبه» را چنين اميدوار مي کند، فيلم «تايتانيک» است.
بنابراين «جاذبه» در مسابقه نامزدهاي بهترين فيلم اسکار در چه جايگاهي قرار مي گيرد؟ به نظر من فروش اين هفته موجب شد تا مکان اين فيلم به عنوان يک نامزد حتمي محکم تر شود، اما ضرورتا آن را از «12 سال يک برده» به عنوان برنده جلوتر ننداخته است.
در پايان، با سيستم راي گيري کنوني که از امسال براي انتخاب بهترين فيلم سال اجرا مي شود، اسکار ضرورتا به نامزدي نمي رسد که بيشتر از همه توجه عموم را به خود جلب کرده باشد، بلکه نصيب نامزدي مي شود که کمترين راي دهندگان به آن اعتراض کرده باشند و بهترين و پرفروش ترين روايت را ارايه داده باشد.
در سال گذشته اين فيلم «آرگو» بود که موجب بازگشت بزرگ بن افلک به دنياي سينما شد و با داستاني قديمي که بر قدرت سينما تمرکز داشت، توانست اين موفقيت را نصيب خودش کند.
هر چند هنوز براي پيشبيني اينکه فيلم برنده امسال کدام خواهد بود بسيار زود است اما با توجه به فروش اين فيلم ميتوانيم تا حدودي با قاطعيت بگوييم که «جاذبه» شانس خوبي براي برنده شدن دارد.
فيلم «12 سال يک برده» به کارگرداني استيو مک کويين کارگردان سياهپوست انگليسي درباره سال هاي بردگي در آمريکا ساخته شده و تاکنون توجه زيادي را به خود جلب کرده است. مايکل فاسبندر در اين درام تاريخي که 12 سال بردگي ساومون نورثاپ را که يک سياه آزاد بود ولي ربوده شد و به عنوان برده فروخته شد، بازيگر نقش اصلي فيلم است. فيلمنامه اين فيلم توسط جان ريدلي نوشته شده و چيوِتل اجيوفور نقش سالومون نورثاپ را ايفا ميکند. اکران عمومي اين فيلم براي 18 اکتبر در نظر گرفته شده است.
درام فضايي «جاذبه» به کارگرداني آلفونسو کوارون در هفته اول اکران در آمريکاي شمالي تنها از جمعه تا يکشنبه همين هفته در سينماهاي ايالات متحده و کانادا 55.6 ميليون فروش کرد و در رده اول جدول جاي گرفت. اين فيلم با بازي ساندرا بولاک و جرج کلوني ساخته شده که در نقش دو فضانورد آمريکايي ظاهر شده اند. آنها وقتي فضاپيمايشان پس از برخورد با اجرام فضايي از بين ميرود، در فضا سرگردان مي شوند. اين فيلم را کوارون کارگرداني کرده است.
ma.mr1384@chmail.ir
تالار و زیر تالار جام حذفی ، لیگ دسته یک ، سایر ورزشها ، صفحه اول روزنامه های ورزشی