پاسخ به:حافظ شیرازی
چهارشنبه 15 آبان 1392 4:03 PM
غزل شماره 2 | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
تفسیر و معنای برخی لغات |
صلاح کار کجا و من خراب کجا ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا خراب : فاسد و گناهکار و گاهی در معنی مست و لا یعقل آورده شده است.
دلم ز صومعه بگرفت و خرقه سالوس کجاست دیر مغان و شراب ناب کجا صومعه : در اصل عبادتگاه عیسویان است که در بالای کوه و تپه واقع شده باشد. معادل دیر و خانقاه خرقه : پاره قطعه ای از جامه است و در اصطلاح صوفیه عبارتست از جامه ایپشمین که غالبا از پاره های به هم دوخته فراهم آمده است. سالوس : چرب زبان . ریا کاری دیر : کلیسا . دیر مغان کنایه از دنیا چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را سماع وعظ کجا نغمه رباب کجا رند : زیرک . لا ابالی سماع : آواز خوش و آهنگ دل انگیز نغمه : صدای خوش لحن یا آواز رباب : در تداول رباب سازی است رشته ای که با کمانه (آرشه) نواخته می شود و یکی از انواع ان کمانچه است.صورت تکامل یافته آن ویان امروزی است. ز روی دوست دل دشمنان چه دریابد چراغ مرده کجا شمع آفتاب کجا چو کحل بینش ما خاک آستان شماست کجا رویم بفرما از این جناب کجا کحل : کوبیده سنگ سیاه رنگی است که برای تقویت به چشم می کشیده اند بینش : رویت و در بیت به معنای چشم آمده است. جناب : درگاه . آستان
مبین به سیب زنخدان که چاه در راه است کجا همیروی ای دل بدین شتاب کجا زنخدان : چانه سیب زنخدان : چانه ای زیبا مثل سیب چاه زنخدان : گودی میان لب زیزین و چانه
بشد که یاد خوشش باد روزگار وصال خود آن کرشمه کجا رفت و آن عتاب کجا کرشمه : اشاره با چشم و ابرو . غمزه عتاب : ملامت و سرزنش قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست قرار چیست صبوری کدام و خواب کجا |