پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---
چهارشنبه 8 آبان 1392 10:51 AM
در اخلاق، به نيّت اهميّت ويژهاى داده شده و از آن بهصورت ركن و پايه رفتار و روح عمل يادشده است; بهگونهاى كه نبودن نيّت درست باعث بىارزش شدن عمل مىشود. اخلاص بر تارك همه فضيلتها قرار داشته، ملاك پذيرش و درستى رفتارها است و رهايى از چنگال شيطان فقط با اخلاص امكان دارد.
عمل بدون نيّت خالص، كالبد بىجان است و اين انگيزه است كه بين رفتار بيرونى و جان و روح فاعل، پيوند برقرار مىكند. اخلاص، پاكيزه كردن عمل از هرگونه آلودگي به غير خداست و انسان مخلص، در انجام عمل محرّكي غير از خداوند ندارد، فقط قصد تقرّب به خداست كه او را به كار وا مي دارد و بس. اين حالت، مقام بسيار بزرگي است و كسي مي تواند، به آن برسد كه غرق در محبّت خدا باشد، به حدّي كه در دلش براي محبت هاي دنيايي، جايي نبوده و اگر از خوراك، پوشاك، مسكن و امور مادي استفاده مي كند، به خاطر لذّت بردن از آنها نباشد، بلكه به خاطر آن باشد كه نيروي بيشتري براي عبادت خدا، به دست آورد.
واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشهاش كجاست ...