0

هفته هشتم:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---
یک شنبه 5 آبان 1392  8:47 AM

آثاراخلاص

 

اگر بذراخلاص در نیت کاشته شود و در سرزمین دل جوانه زند و در عمل و رفتار رشد و بالندگی داشته باشد, بی تردید دارای آثار و ثمرات سودبخشی خواهد بود دراینجا بگونه ای گذرا, به برخی از آنهااشاره می کنیم :

1. معرفت و بصیرت در سایه اخلاص :انسانی که ظرف ذهن و زمینه دل را از کدورتها بزداید و قلب را, که خانه رحمان است ,ازاغیار خالی کند, خواهد توانست حقایق و معارف را زودتر و کاملتر بگیرد و در خود هضم و سپس پیاده کند.

خلوت دل نیست جای صحبت اغیار

دیو چو بیرون رود فرشته درآید

چنانکه در روایت رسول اکرم[ ص] فرموده است :

من اخلص لله اربعین صباحا فجرالله ینابیع الحکمه من قلبه علی

آن کس که چهل شبانه روز, عمل خالص انجام دهد, چشمه های علوم و معارف از دل به زبانش جاری می شود.

زدودن موانع و پاکسازی دل از حجابهای ظلمانی و بالاخره غرس نهال اخلاص در وجود آدمی , به او توان فهم درست و بصیرت در مسائل را می بخشد بگونه ای که همواره به استقبال حوادیث رفته و قلب مشکلات را با بینش و بصیرت خویش می شکافد و حقایق راستین رااز مکائد شیاطین باز می شناسد. علی[ ع] فرمود:

 

عند تحقق الاخلاص تستنیرالبصائر 18 .

 

با وجوداخلاص بصیرتها و بینش ها نافذ و نورانی می شود.

شایدازاین جهت باشد که در دعا, بصیرت واخلاص در عمل در کنار هم آمده است :

 

واجعل النور فی بصری , والبصیره فی دینی , والاخلاص فی عملی 19

 

ازاینجا می توان نتیجه گرفت که تنگ نظریها, جمود و جهلها لجاجتها, کارشکنیهای کودکانه و حرکتهای موذیانه بعضی , در برابر مردان الهی , همه و همه ریشه در عدم خلوص آنان دارد.

2. پیروزی و موفقیت : گروهی چنین می اندیشند که با زور و زر و تزویر می توان به هر مقصدی رسید ولی از دیدگاه قرآن و معارف دینی , هیچ راهی برای تسخیر دلها و نفوذ در قلبها و رسیدن به هدفها, جزاخلاص و پاکسازی نیت عمل نیست . علی[ ع] می فرماید:

 

اخلص تنل . 20

 

اخلاص بورز تا به مقصد برسی .

قرآن مجید, راز محبوبیت در دلها راایمان و عمل صالح (که لازمه اش اخلاص است ) می داند:

 

ان الذین آمنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا 21 .

 

ایمان و عمل شایسته است که دوستی و محبت انسان را در دلها می افکند.

3. ملاک ارزش اعمال :اخلاص روح اعمال یک فرد مسلمان و بدون این روح , کالبد عمل هیچگونه ارزشی نخواهد داشت .

رسول اکرم[ ص] فرمود:

 

اذا عملت عملا فا عمل لله خالصا, لانه لایقبل من عباده الاعمال الا

ماکان خالصا 22 .

 

هرکاری که انجام می دهی خالصانه و برای رضای خدا باشد زیرا جز عمل خالص در پیشگاه خداوندی پذیرفته نمی شود.

ازاینرو که امیرالمومنین[ ع] می فرماید:

 

العمل کله هباءالا مااخلص فیه 23 .

 

کار و عمل آدمی پوچ و بی ثمراست جز آنچه خالص باشد.

بنابراین , عزت ظاهری و دنیایی و محبوبیت بین مردم و بهره مندی از معرفت و حکمت و برخورداری از نعمت پیروزی و توفیق و بالاخره آبرومندی در پیشگاه خداوند, همه و همه , در گرواخلاص است و بس . آنهایی که غیر ازاین راه حرکت کنند سخت دراشتباه و به مقصود نخواهند رسید, بلکه نتیجه عکس خواهند گرفت .

امام صادق[ ع] فرمود:

 

لا تراء بعملک من لایحیی ولا یمیت ولا یغنی عنک شیئا 24 .

 

کارهای نیک خود را بخاطر خودنمائی و نشان دادن به مردمی که نه زندگی به دتس آنهاست و نه مرگ و نه قدرت دارند مشکلی را برای تو بگشایند,انجام مده .

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

تشکرات از این پست
TANHA313 omiddeymi1368 hoseinh1990 YaSiN313
دسترسی سریع به انجمن ها