پاسخ به:پاسخ به:آموزش جلوه های ویژه
یک شنبه 12 بهمن 1393 8:29 PM
Hair Farm 2.0 برای کاربران VRay نیز پشتیبانی از VRay Hair Primitive را به ارمغان آورده است. استفاده از MaxScript برای ایجاد و کشت مو نیز فراهم شده است. امکان تبدیل بسیار آسان و دقیق تارهای مو به Mesh و Poly میسر شده و دقت و سرعت این کار بسیار از نسخه قبلی بالاتر رفته است.
اندازه bucket پیش فرض باری Hair Farm 2.0 معادل 4096 شده و امکان یکپارچه سازی تارهای مو توسط ابزارهای انتخاب نرم افزار 3DS Max فراهم شده است. ابزارهای HairToInstace و HairToPoly قابلیت تبدیل cluster ID را به Sub-Object Material ID در اختیار کاربران قرار می دهند.در زمینه رندرینگ نیز توابع بسیاری به کمک کاربران آمده است. از جمله میتوان به تعامل با الگوریتم های GI در Final Render اشاره نمود. پشتیبانی کامل و بدون قید و شرط از موتورهای رندرینگ Vray و Mental Ray ، پشتیبانی از Arion Render , Octane Render ,Thea Render و Lux Render و Maxwell Render نیز از دیگر قابلیت های جدید Hair Farm 2.0 می باشد.
سرعت رندرینگ و همچنین استفاده بهینه از فضای رم نیز در Hair Farm 2.0 توسعه داده شده است. امکان استفاده از منابع نوری sun light, sky light و همچنین sky light shadow , Area Shadow و ... نیز به این پلاگین اضافه شده است.Hair Farm یکی از بیشمار افزونه های 3DS Max می باشد که یکی از گزینه های قدرتمند برای ساخت مو ، پشم و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این پلاگین بر خلاف دیگر نمونه های، بسیار کامل بوده و با در اختیار قرار دادن رابط کاربری بسیار مناسب، شما را قادر به ساخت تمامی افکت های مشابه مانند مو، پشم، کرک، چمن و گیاهان، علف ها و ... می کند. این پلاگین توسط Cem Yuksel معرفی و توسعه داده شده است که الگوریتم نام آشنای Hair Mesh را برای ساخت جلوه های مو بر اساس ساختار یک Mesh وارد دنیای سه بعدی کرد. نکته بسیار جالب اینجاست که شما میتوانید از این الگوریتم در ساخت مو توسط Hair Farm نیز بهره مند شوید.
ایجاد ساختار مو به همراه متریال واقع گرایانه با قابلیت رندرینگ توسط اکثر موتورهای رندرینگ معروف، درصد بالای فشردگی و بهینه سازی شده مو در زمان رندرینگ و استفاده از حافظه سیستم، قابلیت رندرینگ بر اساس الگوریتم RayTrace , Irradiance map , photo map, light cache , BDFG در موتورهای Vray , Mental ray , scanline و ... از دیگر توانمندیهای این سیستم می باشد.در صورتی که شما بتوانید ساختار موی مورد نیازتان را مدلسازی نمایید ( Mesh یا Spline ) در این صورت به راحتی میتوانید آن را تبدیل به یک موی بسیار طبیعی بکنید. اما ساخت مدل برای مو کمی دشوار است و شاید برای بعضی ها به یک کابوس تبدیل شود. در حقیقت روش Hair Mesh نیازمند ساخت مدل مو برای ایجاد آن می باشد که کمی دشوار خواهد بود.اما سرعت رندرینگ خیره کننده و کیفیت موی ایجاد شده سبب می شود که کاربران 3DS Max به شدت به Hair Farm علاقه مند شوند.
البته شاید شما هیچ دلیلی برای کنار گذاشتن hair & Fur داخلی 3ds max نداشته باشید آنهم با توجه به تغییرات بسیار زیادی که این سیستم در نسخه 3ds max 2013 با آن مواجه شده است. برای مثال Hair Farm نمیتواند از Brush ها برای موهای بلند استفاده کند و فقط در موهای کوتاه و پشم از آن میتواند استفاده کند. اما بر خلاف Hair & Fur محدودیتی برای ایجاد مو از طریق Spline ها ندارد. متریال ایجاد شده در Hair Farm بسیار واقعی بوده و شما میتوانید موهای خیس شده، موی کثیف و ... را شبیه سازی کنید ( البته نه به اندازه Shave & HairCut ).
در کل Hair Farm با توجه به سیستم داینامیکی ساخت انیمیشن بسیار قوی مانند تاثیر باد، جاذبه و برخورد موها با مانع، برخورد موها با یکدیگر؛ اصطکاک بین موها و اجسام، استفاده از سیستم کلید زنی در ساخت انیمیشن و استفاده از سیستم داینامیک، استفاده از دیگر نیروهای موجود در 3ds Max و ... یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت مو و دیگر جلوه های مشابه می باشد.