0

مقالات پوست و زيبايي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

عوامل اقتصادي - اجتماعي موثر بر ميزان استفاده از لوازم آرايش توسط دختران زير 20 سال يزدان شهر نجف آب
پنج شنبه 18 مهر 1392  11:20 PM

عوامل اقتصادي - اجتماعي موثر بر ميزان استفاده از لوازم آرايش توسط دختران زير 20 سال يزدان شهر نجف آباد
 
كياني مژده*,موگويي فريبا
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه پيام نور، نجف آباد، اصفهان، ايران
 
 

زمينه و هدف: تغيير الگوي سني استفاده از لوازم آرايش در ايران، مساله مهمي محسوب مي شود. هدف اين مقاله شناخت عوامل موثر بر ميزان استفاده از لوازم آرايش توسط دختران زير 20 سال است.
روش اجرا: اين پژوهش پيمايشي با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوري اطلاعات در يزدان شهر نجف آباد (اصفهان) در سال 91-90 انجام شد. از مجموعه 1800 دانش آموز دختر مقاطع دبيرستان، راهنمايي و پيش دانشگاهي، 300 نفر به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند.
يافته ها: اکثر پاسخگويان، الگوي آرايش خود را نزديکان و خويشاوندان نزديک خود بيان کردند. %31.7 از دختران، کانال ماهواره را الگو قرار داده اند و %7.7 از سايت هاي اينترنتي استفاده مي کنند. رابطه بين متغيرهاي سن، مصرف رسانه اي، وضيت تاهل، اعتماد اجتماعي و ميزان گرايش دختران به استفاده از لوازم آرايش معنادار بود.
نتيجه گيري: عوامل موثر بر استفاده از مواد آرايشي در بين دختران جوان شامل 5 عامل ويژگي جمعيتي، پايگاه اجتماعي - اقتصادي، مصرف رسانه اي، روابط و خانواده و اعتماد تعريف شده است که تقريبا %55 از تغييرپذيري متغيرها را توضيح مي دهد.

 
كليد واژه: لوازم آرايش، دختران، پايگاه اقتصادي - اجتماعي، رسانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها