۱۳ همیشه نحس نیست! (مقایسه چهار گوشی ۱۳ مگاپیکسلی)
سه شنبه 19 شهریور 1392 7:25 PM
در این مطلب قصد داریم برای شما یک مقاله صرفا عملی بنویسیم! شاید از خود بپرسید، عملی یعنی چه؟ ما هم پاسخ میدهیم یعنی تواناییهای دوربین یک گوشی را نه بر روی کاغذ، بلکه در مرحله اجرا به نمایش بگذاریم.
این روزها که شاهد رشد هر چه سریعتر فناوری در دسته مهمی چون گوشیهای تلفن هستیم، دوربین یکی از قسمتهای قابل توجه کاربران در این رشد است، جایی که برخی از شرکتها چون نوکیا اقدام به تولید نمونههایی با مگا پیکسل بالا کردهاند و یا سازندگانی چون اچتیسی، اولترا پیکسل با تعداد پیکسلهای کمتر اما بزرگتر را نشان برتری خود میدانند. اعدادی چون ۸ و ۱۳ مگاپیکسل تبدیل به یک استاندارد شده است و خریداران دیگر مبهوت عدد بالاتر مگاپیکسل نمیشوند، چرا که این عدد تنها یکی از فاکتورهای عکاسی خوب است و قرار نیست نشانگر همه برتری آن باشد.
به همین خاطر ما نیز دست بکار شدیم و برای آنکه بفهمیم کدام گوشی با عدد مگاپیکسل یکسان، کیفیت عکاسی بهتری دارد، ۴ مدل از خوبهای این روزهای بازار را گرد هم آورده و اقدام به عکاسی در شرایط کاملا برابر کردیم.
برابر یعنی چی؟!
یعنی شرایط محیطی یکسان را برای آنها در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه اکثریت کاربران در حالت اتوماتیک اقدام به عکاسی میکنند، تنظیمات دستی را تا حد امکان در کار دخالت ندادیم و از خود گوشیها خواستیم که به دلخواه خودشان، بهترین عملکردشان را به نمایش بگذارند. به امکانات جانبی و مشخصات دیگر گوشیها نیز کاری نداشتیم و فقط بر روی کیفیت عکاسی دوربین تمرکز کردیم.
بازیگرها کیستند؟!
از هر کمپانی یک مدل را برگزیدیم. سونی اکسپریا زد از سونی، گلکسی S4 از سامسونگ، اپتیموس جی پرو از الجی و پدفون اینفینیتی از ایسوس که همه این گوشیها داعیه برتر بودن را در ذهن خود دارند.
پس با آیتیرسان همراه باشید تا ببینیم در عکاسی و شرایط مختلف و صد البته ساده (از لحاظ کاربری)، کدام گوشی بهتر عمل میکند.
شات اول: نور زیاد – سوژه دور
در اینجا یک ساختمان را در روز روشن مورد هدف قرار دادیم که فاصله نسبتا زیادی با گوشیها داشت. همه بازیگران بر روی گزینه اتوماتیک تنظیم شده و انتظار بهترین عکاسی را از آنها داشتیم.
شات دوم: نور زیاد – سوژه متحرک
برای اینکه از یک سوژه در حال حرکت اما یکسان برای همه گوشیها بهره بگیریم، فوارههای یک میدان را انتخاب کردیم! بی اجازه مسئولین شهرداری وارد چمن شده و این تصاویر را برای شما شکار کردیم.
شات سوم: نور زیاد – سوژه نزدیک
در اینجا یک گل زیبای زرد رنگ را برایتان به نمایش گذاشتیم که در زیر نور آفتاب، زیبایی خاصی دارد. کدام گوشی در نشان دادن این زیبایی، بهتر عمل کرده است؟!
شات چهارم: نور متوسط – داخل ساختمان
با کم شدن نور، اختلافها بیش از پیش نمایان میشود، چرا که نور را میتوان مهمترین فاکتور در گرفتن یک عکس با کیفیت و بدون نویز دانست. همان گونه که میگویند مرد را باید در شرایط سخت شناخت، دوربین گوشی را هم باید در محیطهای کم نور شناخت!
شات پنجم: نور متوسط – داخل اتاق
در اینجا میزان نور، کمی نسبت به تصویر قبل بیشتر است و از نور محیط بیرون برای روشنایی اتاق استفاده شده است.
شات ششم: قابلیت HDR
تمام دوربینهای ما توانایی ثبت تصویر در حالت HDR را داشتند و به همین خاطر یک عکس را با خاموش بودن و دیگری را با روشن شدن HDR گرفتیم تا توانایی آنها را خودتان در شرایط یکسان بسنجید.
حالت HDR خاموش
حالت HDR روشن
شات هفتم: تاریکی مطلق با نور فلاش
در این حالت، تمام نورهای موجود در محیط خاموش بوده و فقط تک فلاش گوشیها میتوانست هنرنمایی کند.
شات هشتم: نور کم – فلاش خاموش
بیشترین میزان نویز و تاریکی تصویر را در این حالت میتوان مشاهده کرد، جایی که پیکسل بزرگتر، عامل برتری عکس خواهد بود.
شات نهم: نور کم – فلاش روشن
در محیط قبل، حال فلاشها به کمک دوربینها شتافته و منظره را برای آنها روشن کردهاند.
شات دهم: نور کم – مود شب
در همان محیط، این بار از حالت Night Mode استفاده شده است، جایی که کوچکترین تکان خوردن گوشی، منجر به ثبت تصاویر تار میشود (به دلیل پایین آمدن سرعت شاتر جهت ورود نور کافی به لنز).
برای شما در ۱۰ حالت مختلف عکس گرفتیم، با توجه به تصاویر بالا (و نه تعصب و علاقه به یک گوشی و یا برند خاص)، قضاوت کنید که کدام گوشی، دوربین عکاسی بهتری دارد؟!