دنیای اقتصاد- این روزها اپل روزهای سختی را پشت سر میگذارد. در واقع بعد از مرگ اسطوره دنیای تکنولوژی و مدیر با هوش اپل یعنی استیو جابز بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار پیش بینی این روزهای سخت را برای این شرکت
میکردند.
ورود تیم کوک به عنوان مدیر عامل اپل تغییرات زیادی را در این شرکت به وجود آورد. این تغییراتی که بعد از مرگ جابز دراپل به وجود آمدند حالا به تدریج باعث شدهاند که افرادی مانند «لری الیسون» مدیرعامل شرکت اوراکل بگوید که اپل بدون جابز محکوم به نابودی است: اپل بدون جابز در میان مشکلات زیادی قرار دارد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند و مدیری مانند جابز به اپل نرود، در آیندهای نه چندان دور تنها خاطرهای از اپل در یاد مردم میماند.
در همین راستا وب سایت Business Insider به تازگی در گزارشی به بررسی تصمیماتی پرداخته است که بعد از مرگ جابز در اپل گرفته شده است و احتمالا جابز اگر بود با آنها مخالفت میکرد.
اپل اسکیومورفیسم را در iOS کنار گذاشت: جابز طرفدار آوردن اجسام دنیای واقعی به فضای مجازی بود. طراحیهای بهکار رفته در سیستم عامل iOS تا قبل از نسخه هفتم این سیستم عامل همگی از محیط اطرافمان الهام گرفته شده بودند.
از میز بازی اپلیکیشن Game Center گرفته تا محیط چرم دوزی شده برنامه مخاطبان و قفسههای NewsStand، همگی آثار افکار او بودند. حالا اپل این طرحها را با عرضه 7 iOS به طور کامل از بین برده است.
اپل در حال فراموش کردن اشکال مستطیل شکل با گوشههای گرد: شاید عجیب به نظر برسد؛ اما جابز به مستطیلهایی با گوشه گرد و بهکارگیری آنها در طراحی محصولاتش علاقه داشت. در یک کنفرانس خبری از او سوال شد که چرا آنقدر این نوع اشکال را دوست دارد، او آن خبر نگار را برای یک پیاده روی کوتاه به اطراف محوطه کنفرانس برد و به او نشان داد که چنین اشکالی چقدر در محیط اطراف ما وجود دارند. در iOS 7 اما بیشتر از اشکال دایرهای استفاده شده است.
جابز کاملا مخالف تبلتهای کوچک بود؛ اما اپل بعد از او آیپد مینی را ساخته است: جابز بارها گفته بود کهتبلتهایی با اندازه کوچکتر از 10 اینچ به زودی از بین میروند؛ چون تجربه استفاده از آنها و اجرای اپلیکیشنها روی صفحههای کوچکتر بسیار بد است.
او اعتقاد داشت که کاربران به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند انگشتان خود را به راحتی روی آن حرکت داده و به سرعت به همه بخشهای برنامه مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. اما اپل در زمان مدیریت تیم کوک، این اعتقاد جابز را کاملا زیر پا گذاشت و آیپد مینی را عرضه کرد.
سهام اپل پاره پاره و به تعداد زیاد تقسیم شد: زمانی که جابز زنده بود اپل درآمد خوبی داشت و سود قابل توجهی نصیب سهامداران آن میشد. با اینکه بسیاری از سهامداران خواستار تقسیمبندی بیشتر سهام این شرکت بودند؛ اما جابز هرگز حاضر به این کار نشد. بعد از مرگ او، تیم کوک تصمیم گرفت سهام اپل را بیشتر تقسیم بندی کند تا پول بیشتری نصیب سهامداران آن شود.
نقشه اپل یک فاجعه بزرگ بود: جابز تیم توسعه دهنده MobileMe را بعد از اشتباهات بزرگشان بیرون کرد. پس اگر اپلدر زمان او Apple Maps را میساخت چه اتفاقی میافتاد؟ تیم کوک هم بعد از شکست نقشه اپل مدیران پروژه را از جمله اسکات فورستال با هوش و حرفهای، اخراج کرد و سعی کرد با به کارگیری گروهی جدید و تدابیر مدیریتی خودش به اوضاع سر و سامان ببخشد.
تیم کوک امور خیریه را به اپل آورد: جابز حتی اگر آدم خیر خواهی هم بود هرگز این امور را به فضای کاری و عمومی نمیآورد. این در حالی است که کوک بعد از مرگ جابز تصمیم گرفت با کمک گرفتن از کارمندان اپل در امور نیکوکارانه و خیریه هم مشارکت داشته باشد تا تصویر بهتری از اپل به جا بگذارد.
سیری واقعا محصول خوبی نیست: جابز تا زمانی که از کارکرد بینقص و خوب محصولی اطمینان نداشت، آن را به دست مشتریان نمیداد. البته عملکرد سیری، حداقل از تمام رقبای دیگر قابل قبولتر است، به علاوه سیری در درک سخنان غیرتعریف شده هم بهتر عمل کرده و لازم نیست همیشه از دیالوگهای تکراری استفاده کند. اگر جابز زنده بود قطعا به خاطر ضعف عملکرد سیری یکی از کارمندان مربوطه را اخراج میکرد.
تبلیغات اپل دیگر چندان موثر نیستند: جابز استعداد زیادی در امور تبلیغاتی داشت. شیوههای او واقعا نوآورانه و جالب بودند و توجه افراد را به خود جلب میکردند.
حتی ایده برگزاری کنفرانس اختصاصی برای معرفی محصولات و همچنین برگزاری کنفرانس برای توسعه دهندگان هم اولین بار توسط خود جابز استفاده شد. اما بعد از مرگ او تبلیغات اپل با تمام جذابیتها و متفاوت بودنشان، دیگر جذابیت و تاثیرگذاری گذشته را
ندارند.
اپل دیگر وجهه و اعتبار گذشته را ندارد: هنوز هم میلیونها نفر در سرتاسر دنیا عاشق اپل و طرفدار محصولاتش هستند؛ اما اپل دیگر بهترین برند دنیا نیست. اما تیم کوک استعداد ذاتی جابز برای جلب توجه و همراهی مردم را ندارد.
جابز میتوانست پیام اپل را به گوش همه برساند، اما کنترل رسانهها و مخاطبان چیزی نیست که کوک یا شاید هر مدیری بتواند به آسانی از عهده آن بربیاید.