پاسخ به:آیه نورانی شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان
پنج شنبه 17 مرداد 1392 1:06 AM
تفسیر نور
در آيهى قبل، آداب تلاوت قرآن بيان شد و اين آيه آداب ذكر و دعا مىباشد كه بايد با تضرّع و خشوع و بيم و اميد همراه باشد.
كلمهى «آصال» جمع «اصيل»، به معناى نزديك غروب و شامگاهان و كلمهى «غُدوّ» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشيد گفته مىشود.
بعضى گفتهاند مراد از «ذكر» در اين آيه، نمازهاى واجب در شبانه روز است. و از ابنعباس نقل شده كه بر اساس اين آيه، امام جماعت بايد در نماز صبح و شب قرائتش با صداى بلند باشد به مقدارى كه مأمومين بشنوند، نه زيادتر از آن.
1- پيامبران نيز بايد پيوسته به ياد خدا باشند، تا چه رسد به ديگران. «واذكر ربّك»
2- قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و ياد درونى را هم مىستايد. «فى نفسك»
3- ياد خدا وقتى غفلتزدايى مىكند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، وگرنه خودش نوعى سرگرمى و غفلت مىشود. «تضرّعاً و خيفةً و دونالجهر»
4- ربوبيّت خداوند دائمى است، پس سزاوار است كه ياد او هم پيوسته باشد. «واذكر ربّك... بالغدوّ و الاصال»
5 - آن ذكر و يادى بيمه كننده ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پيوسته و در هر صبح و شام باشد. «تضرّعاً... بالغدوّ و الاصال»
6- در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصميم گيرى و در پايان هر روز و هنگام جمع بندى و نتيجه گيرى بايد به ياد خدا بود. «بالغدوّ و الاصال»
7- آنان كه هر صبح و شام، خدا را ياد نمى كنند، از غافلانند. « واذكر... ولاتكن من الغافلين»
گـر تو خواهی که بیابی زجهان راه نجات
بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.