0

آسیب ها و معیارهای هیئت عزاداری

 
poya20
poya20
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 39

آسیب ها و معیارهای هیئت عزاداری
سه شنبه 8 مرداد 1392  10:12 PM

مصاحبه با حجت الاسلام پورعابدين؛ استاد حوزه علمیه
آسیب ها و معیارهای هیئت عزاداری
باید حماسه بودن عاشورا و فلسفه عزاداری تبیین شود و هیأتی ها بر وظیفه خود آگاه شوند و حساسیت زمانه روشن شده و آسیب ها گوشزد گردد.

 در طول تاریخ بشریت، انسانها در فراق و فقدان عزیزان خود گریه و زاری و مراسم عزاداری برپا می کردند. ولی این عزاداری گاهی برای از دست دادن حجت­های الهی چون پیامبران و امامان بوده است. عزاداری روشهای مختلف دارد؛ گریه کردن، تباکی، لباس مشکی برتن کردن، تشکیل مجالس سوگواری، نوحه سرایی، به سر و سینه زدن و تعطیلی کار و کسب. براي كسب اطلاعاتي بيشتر در زمينه عزاداري گفتگوي ما را با حجت الاسلام پورعابدين؛ استاد حوزه علمیه و مشاور در زمینه خانواده و جوانان دنبال كنيد.

 

*تاریخچه مختصری از عزاداری،از دیرباز تاکنون را بفرمائید؟

عزاداری در مورد امام حسین علیه السلام به سه بازه زمانی تقسیم میگردد:

1- عزاداری قبل از تولد 

در روایات می خوانیم برخی انبیای الهی(آدم، نوح، ابراهیم و... ) هزاران سال قبل از تولّد امام حسین علیه السلام در هنگام باخبر شدن از ماجرای کربلا بر مظلومیّت و مصیبت ایشان اشک ریختند.

  2- عزاداری بعد از تولّد

بعد از تولّد، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها بر مصیبت و مظلومیّت امام حسین علیه السلام گریستند.

3- عزاداری پس از شهادت

پس از شهادت نه تنها فرشتگان آسمان و شیعیان بر او گریه کردند بلکه دشمن هم گریست. زنان حرم حسینی در شام و در بارگاه یزید مجلس عزا و ماتم برپا کردند. همسر امام حسین(رباب) نیز برای آن حضرت مجلس ماتم برپا نمود. در محضر امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام و در کنار مزار شهدای کربلا مراسم سوگواری برپا شد. و مداحان در محضر برخی ائمه علیهم السلام مرثیه سرایی کردند.1373 سال است که عزاداری می کنیم. در ایران تا زمان آل بویه، این عزاداری مخفی بوده یعنی قبل از قرن 4 هجری، عزاداری برای امام حسین علیه السلام علنی نبود و در نیمه دوم قرن چهارم سوگواری در روز عاشوراء آشکار و در کوچه و بازار انجام می یافت.

* فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست؟ چرا برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم؟

عاشورا یک حماسه بود و نقطه اتصال «بعثت» و «غدیر» به «ظهور امام زمان» است. باید یاد عاشورا و عاشورائیان را زنده نگهداشت . حکمت و فلسفه و رمز و رازهای عزاداری بر سیدالشهداء را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود :

1- ابراز محبت و عشق ودوستی به اهل بیت علیهم السلام

2- انسان سازی( خودسازی و تربیت دینی بر اساس الگو پذیری)

3- جامعه سازی

4- انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد

5- نوعی اعتراض به ظالمان زمان و حمایت از مظلومان جهان

6- عامل تقویت حس عدالتخواهی و انتقام جویی از ستمگران

7- زمینه ساز اجتماع شیعیان جهت پیروزی و دفاع از حق

8- درک ثواب و رسیدن به شفاعت اهل بیت علیهم السلام

9- تشکّر از امام حسین علیه السلام(باب نجات امت) و تجلیل از مجاهدت امام علیه السلام و تعظیم شعائر

10- حفظ مکتب اهل بیت علیهم السلام

11- بسیج توده ها و ...

لذا میبایست آن را زنده نگهداشت همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند : «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است».

*به نظر شما برای زدودن تحریف ها و مشکلات از جامعه هیأت ها، چه باید بکنیم؟

 باید حماسه بودن عاشورا و فلسفه عزاداری تبیین شود و هیأتی ها بر وظیفه خود آگاه شوند و حساسیت زمانه روشن شده و آسیب ها گوشزد گردد . من به عنوان نمونه راهکارهای ذیل را تقدیم می نمایم :

1- مدیریت واحد فرهنگی در کشور و دوری از موازی کاری فرهنگی

2- برگزاری دوره های آموزشی مستمرّ و مفید برای مدیران و اعضای هیآت و مداحان و ذاکرین

3- نظارت بیشتر و دقیقتر نهادها و سازمان های مربوط بر فعالیت هیأت ها و مداحان

4- آموزش مبلّغین در شناسایی و نحوه مبارزه با خرافات و بدعتها و تحریفات

5- اطلاع رسانی بهتر و گسترده تر به مردم در زمینه تحریفات و مشکلاتی که گریبانگیر هیأتها و مجالس عزاداری و برخی مداحان شده است.

6- نظام بخشی به هیأتها و جلوگیری از افزایش بی رویه و قارچ گونه برخی هیأتها که بدون در نظر گرفتن تمرکز جمعیتی و منطقه ای و نیازسنجی و کیفیت محتوایی تأسیس میگردند.

7- تشکیل شورایی جهت تدوین کتب و منابع ومآخذ معتبر و لازم در زمینه عاشورا و مباحث دینی که دیگران موظف به استفاده از این منابع باشند.

8- فعالیت جدی کانون مداحان و تآسیس دانشکده های مداحی و شناسایی استعدادهای خوب و تربیت آنها

9- اهتمام هیأتها به داشتن روحانی و مبلّغ با سواد و خوش سلیقه و باذوق و پژوهش محور و مداحان با معرفت و اهل مطالعه و تحقیق

10- معرّفی هیأتها و مداحان الگو و نمونه در سطح شهرستان، استان و کشور با فاکتورها و استانداردهای لازم و تجلیل و تقدیر از آنها برای تشویق دیگران.

11- شکستن انحصار در مداحی برخی مداحان خاص در صدا وسیما بلکه مداحانی هستند که هنوز گم نامند ولی با تجربه و کارآمد هستند.

12- برخورد جدی با هیأتها و مداحانی که دچار آسیب شده اند.

*چه صحبتی برای اهالی هیأتها دارید ؟

هیأتهای مذهبی مکان تربیت و رشد و ارتقای معنوی نوجوانان و جوانان میباشد و مسئولیت مهم و بزرگی بر عهده هیأتی هاست . لذا در انتخاب مداح و مبلّغ و عملکرد خودشان دقت ویژه داشته باشند.

به القاب و عناوین زیاد نمیشود اعتماد نمود بلکه باید محتوا مورد بررسی قرار گیرد. هیأتی ها سعی کنند علاوه بر شور و هیجان  که در هیأتها حکم فرماست، عقل و شعور هم جایگاه داشته باشد. یعنی انسانیت آموزش داده شود و مسائل خانوادگی با توجه به سیره اهل بیت. در جلسات هیأت از انس با قرآن غفلت نکنید و از قاریان ممتاز قرآن بهره ببرید . در قالب روضه و مداحی معارف دین تزریق شود. فقط هدف گریه نباشد بلکه تفکّر هم باشد. دستورات مراجع عظام و ولی امر مسلمین امام خامنه ای(مدظله العالی) نصب العین قرار گیرد. از چشم و هم چشمی و تشریفات بیهوده خودداری گردد. حتماً از برکات انتشار نشریه های فرهنگی مذهبی یا آموزشی پژوهشی و راه اندازی سایت و فعالیت در فضای مجازی جهت تغذیه دینی و جذب مخاطب غفلت نشود.

حتماً درسهای عاشورا و عبرتهای عاشورا بیان شود.

سعی کنیم در جلسات و هیأت هایی که دچار آسیب یا انحرافهای سیاسی یا عقیدتی هستند شرکت نکنیم مگر اینکه حضور ما در زدودن آسیبها کمک کند.

تشکرات از این پست
mohsenaa1138
دسترسی سریع به انجمن ها