پاسخ به:آیه نورانی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
دوشنبه 7 مرداد 1392 8:30 AM
خداوند متعال همواره و در همه حال ناظر و شاهد بر اعمال، رفتار و نیات انسان است و اگر انسان این حقیقت را همیشه در برابر چشم خویش قرار دهد و خدای سبحان را ناظر بر کارها، رفتارها و نیتهای خود بداند از هرگونه لغزش، خطا و خیانت در امان خواهد ماند. امام خمینیرحمة الله میفرماید: عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید. بدیهی است کسی که موجودات را آفریده و لطیفترین مسائل ایشان را تدبیر نموده از دقیقترین اسرار او باخبر و نسبت به همه چیز، عالم و ناظر است و به این نکته باید توجه داشته باشیم که خلقت خداوند دائمی است، یعنی لحظه به لحظه فیض وجود از ناحیه او به مخلوقات میرسد و همین پیوند دائمی و خلقت مستمر بهترین دلیل بر نظارت و علم خداوند نسبت به اسرار همه موجودات از جمله انسان در هر زمان و مکان است. امیرمؤمنانعلیهالسلام میفرماید: قَدْ عَلِمَ السَّرائِرَ وَ خَبَرَ الضَّمَائِرَ، لَهُ الاحَاطَةُ بِکُلِّ شَیءٍ وَ الْغَلَبَةُ لِکُلِّ شَیءٍ وَ الْقُوَّةُ عَلیَ کُلِّ شَیءٍ. (خداوند متعال) به تمام نهانیها دانا و از همه اندیشهها آگاه است، برای او به ظاهر و باطن هر چیزی احاطه و نسبت به هر چیزی غلبه و توانایی است.
علامه طباطبایی در تفسیر آیه »اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ« مینویسد:خدای سبحان محیط به خلایق است، هم به عین و جسم آنها، و هم به آثار و اعمالشان، چه ظاهرش و چه باطنش، چه اینکه پنهان بدارند، و چه آشکار کنند، و چگونه تصور دارد که محیط باشد ولی آگاه نباشد؟