0

وهّابيّت از منظر عقل و شرع دكتر سيد محمد حسينى قزوينى

 
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:وهّابيّت از منظر عقل و شرع دكتر سيد محمد حسينى قزوينى
یک شنبه 9 تیر 1392  10:54 PM

فصل پنجم


وهّابيّت و تكفير مسلمانان


1. ابن تيميه و تكفير مسلمانان و كشتن آنها:

خطرناك ترين چيزى كه ابن تيميّه، نظريّه‏پرداز و بنيان گذار فكرى وهّابيّت در آغاز دعوت خويش مطرح ساخت و افكار عمومى را متشنّج و عقايد مردم را جريحه‏دار كرد، متّهم ساختن مسلمان به كفر و شرك بود.
او رسما اعلام كرد:

من يأتي إلى قبر نبيّ أو صالح، ويسأله حاجته ويستنجده... فهذا شرك صريح ، يجب أن يُستتابَ صاحبُه ، فإن تاب، وإلاّ قُتِل(1)؛ هركس كنار قبر پيامبر[ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ] يا يكى از افراد صالح بيايد و از آنان حاجت بخواهد مشرك است. پس واجب است چنين شخصى را وادار به توبه كنند و اگر توبه نكرد، بايد كشته شود.

2. محمّد بن عبد الوهّاب و تكفير مسلمين و جهاد با آنان:
محمّد بن عبد الوهّاب ناشر مجدّد افكار ابن تيميّه مى‏گويد:
وإنّ قَصْدَهم الملائكة والأنبياء والأولياء، يريدون شفاعتهم




(1) زيارة القبور والاستنجاد بالمقبور، ص 156 و الهديّة السنيّه، ص 40.

(137)

والتقرّبَ إلى اللّه بذلك، هو الذي أحلّ دماءَهم وأموالَهم(1)؛ همانا هدف آنان وسيله تقرّب به خداوند و شفيع قرار دادن پيامبران و صالحان است، به همين جهت خونشان حلال و قتلشان جايز است.
تا آن جا كه مى‏گويد:

إنّ هذا الذى يسمّيه المشركون فى زماننا (كبير الاعتقاد) هو الشرك الذي نزل فيه القرآن وقاتل رسول اللّه [ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ] الناس عليه.
فاعلم أنّ الشرك الأوّلين أخف من شرك أهل زماننا بأمرين:
أحدهما: أنّ الأوّلين لايشركون ولايدعون الملائكة والأولياء والأوثان مع اللّه إلاّ في الرخاء، وأمّا في الشدّة فيخلصون للّه الدعاء... .
الأمر الثانى: أنّ الأوّلين يدعون مع اللّه أناسا مقرّبين عند اللّه، إمّا أنبياء وإمّا أولياء، وإمّا ملائكة، أو يدعون أشجارا أو أحجارا مطيعة للّه ليست عاصية.
وأهل زماننا يدعون مع اللّه أناسا من أفسق الناس ... أنّ الذين قاتلهم رسول اللّه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله أصحّ عقولاً وأخفّ شركا من هؤلاء(2).
محمّد بن عبد الوهّاب مى‏گويد: اين (توسّل) كه مشركان عصر ما به آن معتقدند، همان شركى است كه در قرآن آمده و پيامبر اكرم [ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله [براى همين، با مردم جنگيده است.



(1) كشف الشبهات، ص 58؛ مجموع مؤلّفات الشيخ محمّد بن الوهّاب، ج 6، رسالة كشف الشبهات»، ص 115.
(2) مجموع مؤلّفات محمّد بن عبد الوهّاب، ج 6، «رسالة كشف الشبهات»، ص 124.

(138)


بايد توجّه داشت كه شرك مشركان نخستين (زمان پيامبر) به دو دليل، سبك‏تر از شرك مسلمانان عصر ما هست.
نخست: مشركان و بت‏پرستان در حال خوشى و رفاه، ملائكه و بت‏ها را صدا مى‏كردند و هنگام گرفتارى مخلصانه خدا را مى‏خواندند.
ولى مسلمانان مشرك در هر دو حال خوشى و ناخوشى غير خدا را مى‏خوانند.
دليل ديگر: بت‏پرستان و مشركان زمان رسول اكرم
[ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ]، افرادى را مى‏خواندند (مى‏پرستيدند) كه نزد خداوند مقرّب بودند مانند: پيامبران، اوليا، ملائكه و يا درخت و سنگ هايى را مى‏خواندند كه مطيع خدا بودند.
ولى مشركان عصر ما (يعنى مسلمانان غير وهّابى) به افرادى متوسّل مى‏شوند و صدا مى‏زنند كه فاسق‏ترين مردمند.
پس با اين توضيح روشن شد كه مشركان و بت پرستان زمان پيامبر گرامى
[ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ] عقلشان سالم‏تر از عقل مشركان عصر ما و شركشان، سبك‏تر از شرك اين‏ها بوده است.

3 . اطلاق مشرك، كافر وبت پرست بر مسلمانان:
محمّد بن عبد الوهّاب در رساله «كشف الشبهات» بيش از 24 بار، مسلمانان را مشرك خوانده و بالغ بر 25 مورد مسلمانان را كافر، بت‏پرست، مرتد، منافق، منكر توحيد، دشمن توحيد، دشمنان خدا، مدّعيان اسلام، اهل باطل، نادان و شياطين دانسته است و هم گفته است كه كافران نادان

(139)

و بت‏پرستان، از اين مسلمانان داناتر مى‏باشند و شيطان، پيشواى ايشان و سرسلسله آن‏هاست(1).
4. شهادت به كفر مسلمانان، شرط ورود به آيين وهّابيّت:
احمد زينى دحلان، مفتى مكه مكرّمه مى‏نويسد:
كان محمّد بن عبد الوهّاب إذا اتّبعه أحد وكان قد حجّ حجّة الإسلام، يقول له: حجّ ثانيا! فإنّ حجّتك الأولى فعلتها وأنت مشرك، فلا تقبل، ولا تسقط عنك الفرض.
وإذا أراد أحد الدخول في دينه، يقول له بعد الشهادتين: اشهد على نفسك إنّك كنت كافرا، وعلى والديك أنّهما ماتا كافرين، وعلى فلان وفلان، ويسمّى جماعة من أكابر العلماء الماضين أنّهم كانوا كفّارا، فإن شهد قبله، وإلاّ قتله، وكان يصرّح بتكفير الأمّة منذ ستّمائة سنة، ويكفّر من لايتّبعه، ويسمّيهم المشركين، ويستحلّ




(1) سيّد محسن الأمين مى‏گويد: «وقد أطلق محمّد بن عبد الوهّاب في رسالة «كشف الشبهات إسم الشرك والمشركين على عامّة المسلمين عدى الوهّابيّين فيما يزيد عن أربعة وعشرين موضعا وأطلق عليهم إسم الكفر والكفّار وعبّاد الأصنام والمرتدّين والمنافقين وجاحدي التوحيد وأعدائه وأعداء اللّه ومدّعى الإسلام وأهل الباطل والذين في قلوبهم زيغ والجهّال والجهلة والشياطين وإنّ جهّال الكفّار عبدة الأصنام أعلم منهم وإنّ إبليس إمامهم ومقدّمهم، إلى غير ذلك من الألفاظ الشنيعة فيما يزيد عن خمسة وعشرين موضعا.» كشف الارتياب ص 147، به نقل‏ازكشف الشبهات، ص 57ـ72.
ر. ك: مجموع مؤلفات محمّد بن عبد الوهّاب، ج 6، ص 114؛ رسالة كشف الشبهات، ص 143 و رسالة القواعد الأربع.

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها