پاسخ به:وهّابيّت از منظر عقل و شرع دكتر سيد محمد حسينى قزوينى
یک شنبه 9 تیر 1392 10:49 PM
او در ادامه مىگويد:
والكلام في وصف اللّه بالجسم نفيا وإثباتا بدعة، لم يقل أحد من سلف الأمّة وأئمتها إنّ اللّه ليس بجسم، كما لم يقولوا إنّ اللّه جسم(1)؛ نفى و اثبات جسمانيّت خداوند متعال بدعت است و كسى از بزرگان گذشته نگفته است كه خداوند جسم نيست، همانگونه كه گفته نشده او جسم است.
در جاى ديگر مىگويد:
فإسم المشبّهة ليس له ذكر بذمّ، في الكتاب والسنّة ولاكلام أحد من الصحابة والتابعين(2)؛ در قرآن و روايات، مذمتى از مشبهه به ميان نيامده و سخنى هم از صحابه و تابعين در اين باره نقل نشده است.
2. هيئت عالى افتاى سعودى و جسمانيّت خداوند تعالى:
هيئت عالى افتاى سعودى در پاسخ به پرسش درباره جسمانيّت خداوند تعالى نوشته است:
ونظرا إلى أنّ التجسيم لم يرد في النصوص نفيه ولا إثباته فلايجوز للمسلم نفيه ولا إثباته؛ لأنّ الصفات توقيفيّة(3)؛ با توجّه به اين كه درباره جسمانيّت خداوند نفيا و اثباتا در روايات گفتوگو نشده است، بنابراين، نبايد سخنى گفته شود؛ چون صفات خداوند
(1) الفتاوى، ج 5، ص 192.
(2) بيان تلبيس الجهميّة فى تأسيس بدعهم الكلاميه، ج 1، ص 109.
(3) فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء، ج 3، ص 227.
توقيفى(1) است.
3. خداى وهّابيّت مىخندد:
ابن تيميّه در رساله عقيدة الحمويّه مىنويسد:
خداوند مىخندد و روز قيامت در حال خنده بر بندگان خود تجلّى مىكند(2).
4. خداى وهّابيّت از عرش به زير مىآيد:
ابن تيميّه مىگويد:
خداوند هر شب هر گونهاى كه بخواهد به آسمان دنيا فرود مىآيد و مىگويد: آيا كسى هست كه مرا بخواند تا اجابتش كنم و طالب مغفرتى هست كه او را ببخشم ... ؟ خدا اين كار را تا طلوع فجر انجام مىدهد.
وى پس از نقل مطلب بالا مىنويسد:
فمن أنكر النزول أو تأوّل فهو مبتدع ضالّ(3)؛ هر كس فرود آمدن خدا را به آسمان دنيا انكار يا توجيه كند، بدعتگذار و گمراه است.
ابن بطوطه در سفرنامه خود مىنويسد:
ابن تيميّه در مسجد جامع دمشق كه من حضور داشتم، بر بالاى منبر گفت: إنّ اللّه ينزل إلى السماء الدنيا كنزولي هذا؛ خداوند به
(1) يعنى فقط آنچه را كه در روايات و آيات آمده، مىشود به زبان آورد.
(2) مجموعة الرسائل الكبرى، رساله يازدهم، ص 451.
(3) همان.
آسمان دنيا فرود مىآيد، همچنان كه من از پلّههاى اين منبر فرود مىآيم، سپس يك پلّه پايين آمد.
ابن الزهراء، از فقهاى مالكى اعتراض كرد و اظهارات وى را به اطّلاع ملك ناصر رساند، وى دستور داد تا او را زندانى كردند و در زندان از دنيا رفت(1).
5. خداى وهّابيّت با چشم قابل رؤيت است:
ابن تيميّه در كتاب منهاج السنّة كه ردّى بر كتاب منهاج الكرامه علاّمه حلّى است، مىنويسد:
در اين كه خداوند در قيامت با چشم قابل رؤيت هست، گفتار سلف و پيشوايان امّت اسلامى و جمهور مسلمانان از مذاهب چهارگانه مىباشد و علماى حديث، احاديث متواتر در اين زمينه از پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله نقل كردهاند(2).
6. خداى وهّابيّت نمىتواند همه جا باشد:
از هيئت عالى افتاى سعودى پرسيده شده: از نظر شرعى حكم كسى كه معتقد است كه خداوند همهجا وجود دارد چيست؟ و چگونه مىشود به او پاسخ داد؟ هيئت عالى پاسخ داده:
(1) رحلة ابن بطوطه، ص 113.
(2) «أمّا إثبات روءية اللّه تعالى بالأبصار في الآخرة فهو قول سلف الأمّة وأئمّتها وجماهير المسلمين من أهل المذاهب الأربعة وغيرها وقد تواترت فيه الأحاديث عن النبي [ صلىاللهعليهوآلهوسلم [ عند علماء الحديث،» منهاج السنّه ج3 ص341. (118)
*هر وقت که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی
چون درد سرت شفا بدادم یاغی شوی و دگر نیایی*
*پاسبان حرم دل شدهام شب همه شب تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*