پاسخ به:وهّابيّت از منظر عقل و شرع دكتر سيد محمد حسينى قزوينى
یک شنبه 9 تیر 1392 10:35 PM
بِن گُوريون(1) نخست وزير سابق دولت غاصب صهيونيستى مىگويد: إنّ أخشى ما نخشاه أن يظهر فى العالم العربى، محمد جديد(2)؛ آنچه ما را به وحشت انداخته اين است كه مىترسيم در جهان عرب، محمّد تازهاى ظهور كند.
با اين كه يكى از اصول مسلّم مسيحيّت، كشته شدن حضرت مسيح به دست يهود بوده و به همين سبب، در طول 20 قرن بغض و كينه و عداوت ميان آنان حاكم بود، ولى براى ايجاد وحدت ميان مسيحيّت و يهود در برابر مسلمانان، دولت واتيكان طىّ اطّلاعيه رسمى از اين اصل صرف نظر كرده و يهود را از اين جنايت تبرئه مىكند.
و جاى شگفتى است كه اين اعلاميه در سال 1393 هجرى مطابق با 1973 ميلادى هم زمان با جنگ اسرائيل با مسلمانان صادر شد، تا بتواند تمام نيروهاى يهود و نصارى را در برابر مسلمانان بسيج نمايد(3). با توجّه به نكات ياد شده، اهمّيّت سخن رسول اكرم صلىاللهعليهوآله روشن
(1) بن گوريون Ben Gurion كسى است كه نام «اسرائيل» را بر رژيم صهيونيستى نهاد و 9 بار به نخست وزير رژيم صهيونيستى رسيد. او زندگى خود را وقف صهيونيسم كرد، جنگ اشغال فلسطين را در سال 1948 فرماندهى كرد. از جمله رخدادهايى كه در دوره نخستوزيرى وى صورت گرفت مىتوان به موارد زير اشاره نمود:
1 . جنگ 1948 كه باعث بوجود آمدن رژيم صهيونيستى شد.
2 . موجهاى بىسابقه مهاجرت يهوديان.
3 . افزايش شهركهاى صهيونيست نشين.
4 . حمله مشترك و سهگانه رژيم صهيونيستى، انگليس و فرانسه عليه مصر در سال 1956.
(2) روزنامه الكفاح الإسلامى، سال 1955. م، هفته دوم، ماه نيسان.
(3) مع رجال الفكر فى القاهره، ج 1، ص 162.
مىشود كه مىفرمايد: «من أصبح ولم يهتمّ بأمور المسلمين فليس بمسلم؛ كسى كه به فكر مشكلات برادران دينى خود نباشد، مسلمان نيست»(1). بديهى است در موقعيّت فعلى، هرگونه حركت مشكوك كه موجب تفرقه ميان صفوف مسلمانان باشد، به نفع اسلام نيست.
و هرگونه فحش و ناسزا پيش از آنكه به وحدت ميان مسلمانان و تقريب بين مذاهب ضربه بزند، چهره نورانى مكتب اسلام را در سطح بين الملل مخدوش مىكند و طبقه تحصيل كرده را به مكتب نورانى اسلام بدبين مىسازد.
از مسايلى كه مورد اختلاف ميان صاحب نظران اسلامى است تعريف جامع از اهداف وحدت مىباشد و بايد روشن شود كه هدف از وحدت، يكى كردن مذاهب و از بين بردن ديگر مذاهب نيست و غرض مؤسّسان تقريب هم، جايگزينى اشعرى به جاى معتزله و تبديل سنّى به شيعه و حنفى به حنبلى و يا به عكس نبوده است؛ زيرا اين امر نه تنها كارى دشوار بلكه امرى غير ممكن مىباشد؛ بلكه همّت آنان نزديك نمودن صاحبان مذاهب مختلف به هم ديگر با تكيه بر مشتركات و قرار دادن همه مسلمانان در صف واحد در برابر دشمنان قسم خورده اسلام بوده است.
مرحوم شيخ محمّد تقى قمّى، مؤسّس «دار التقريب بين المذاهب الإسلاميّه» و نماينده حضرت آية اللّه العظمى بروجردى در مدرسه فيضيّه مىگفت:
(1) كافى، ج 2، ص 163.
هدف از تأسيس اين مركز، تقريب ميان مذاهب است نه توحيد مذاهب؛ يعنى هدف اين نيست كه شيعه از اصول و معتقدات خودش فاصله بگيرد و يا سنّى از مبانى اعتقادىاش دست بردارد.
علّت فاصله ميان مذاهب، عدم آشنايى صحيح از مبانى فكرى يك ديگر است و با تأسيس اين مركز، صاحبان انديشههاى هر يك از مذاهب، با حفظ مبانى اعتقادى خود و احترام به معتقدات هم ديگر، مسايل اختلافى را در محيطى آرام مطرح نمايند. تا ضمن آشنايى با افكار همديگر و مشتركات ميان مذاهب، تفاهم بيشترى داشته باشند. كه اين قضيّه در نهايت به نفع شيعه است.
در 24 ژوئن 2001، برابر با سوم تير 1380، شبكه تلويزيونى ANNدر لندن، ميزگردى درباره تقريب بين مذاهب اسلامى و وحدت مسلمانان، با شركت جمعى از متفكران ايرانى، لبنانى، مصرى و بريتانيايى تشكيل داده بود، آقاى شيخ محمّد عاشور، معاون دانشگاه «الأزهر» و رئيس كميته گفتوگوى بين مذاهب اسلامى كه به صورت تلفنى با برنامه در تماس بود، گفت:
فكرة التقريب بين المذاهب الإسلاميّة لاتعنى توحيد المذاهب الإسلاميّة ولاصَرْف أيّ مسلم مذهبه وصرف المسلم عن مذهبه تحت التقريب تضليل فكرة التقريب ... فإنّ الاجتماع على فكرة التقريب يجب أن يكون أساسه البحث والإقناع والاقتناع، حتّى يمكن لسلاح العلم والحجّة محاربة الأفكار الخرافيّة ... وأن يلتقى علماء المذاهب ويتبادلون المعارف والدراسات ليعرف بعضهم بعضا فى هدوء العالم المتثبّت الذي لاهمّ له إلاّ أن يدرى ويعرف(38)
*هر وقت که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی
چون درد سرت شفا بدادم یاغی شوی و دگر نیایی*
*پاسبان حرم دل شدهام شب همه شب تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*