همه ساله با فرارسیدن زمستان، فروغ زندگی از سیمای طبیعت رخت برمیبندد و افسردگی و پژمردگی جای آن را می گیرد و طبیعت به شکل موجودی بی جان درمی آید. پس از مدتی، با فرارسیدن بهار، روحی دوباره در کالبد طبیعت بی جان و افسرده دمیده می شود و طبیعت لباس حیات بر تن می کند و این گونه است که رستاخیز انسان و جهان، با پیدایش بهار به تماشا گذاشته می شود. از همین رهگذر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «اِذا رَأَیتُم الرَّبیعَ فَأَکْثِروا ذِکرَ النُّشورِ؛ هر وقت بهار را دیدید، بسیار از قیامت یاد کنید.»
معادل کلمة "بهار" در عربی، واژة "ربیع" است. این واژه در قرآن ذکر نشده است؛ ولی آیات فراوانی از قرآن از مردن زمین و زنده کردن آن به دست قدرت الهی، سخن میگوید .این آیات به دو فصل زمستان و بهار اشاره دارد، که در فصل زمستان زمین و درختان به خواب رفته و میمیرند و در فصل بهار، با باریدن باران و وزش باد بهاری، خدا زمین و درختان را زنده میکند.
آیات قرآن این موضوع را برای اثبات قدرت الهی، توحید افعالی و رستاخیز و اندیشه نمودن انسانها مطرح کرده است. فهرست این آیات چنین است:
بقره،164
اعراف،157
نحل،65
حج،5
روم،19، 24 و 50
عنکبوت،63
فاطر ، 9
زمر،21
جاثیه،5
عبس،24ـ31
یکی از این آیات چنین است:
"فَانظُرْ إِلَیََّ ءَاثَـَرِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِ الاْ رْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ ذَ َلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتَیَ وَ هُوَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ؛(روم،50)
پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده میگرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده کنندة مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست.
انواع بهار و بهره ما از آن
وقتی واژه ی «بهار» را میشنویم، ناخود آگاه بهار طبیعت یعنی شکوفا شدن گلها و سبزهها، رویدن برگها و جوانه زدن درختان، در ذهن ما تداعی میشود؛ اما وقتی از عینک دین به این کلمه بنگریم، متوجه میشویم که از نظر آموزههای دینی، بهار، منحصر به طبیعت نیست، بلکه هر چیزی بهارِ متناسبِ خودش را دارد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میکنم:
1) بهار دلها: از نظر آموزههای دینی، دل انسانها نیز بهار دارد، و بهار آن قرآن است. چنانکه حضرت علی(ع) در این زمینه میفرماید:
«تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ»
بیاموزید قرآن را پس به درستی که قرآن، بهار دلهاست.
2) بهار قرآن: قرآن کریم به عنوان کلام الهی و معجزه جاوید و ماندگار پیامبر اعظم(ص) بهترین راهنمای بشر میباشد. از همین رو، تلاوت و تدبر در آیات آن، از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است، اما با این حال تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان، مورد تاکید و سفارش فراوان واقع شده است. تا آنجا که امام باقر(ع) فرمود:
«لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
3) بهار مؤمن: امام صادق (ع) فرمود:
«الشِّتَاءُ رَبِيعُ الْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِ»
زمستان بهار مؤمن است. شبش بلند است و كمك عبادت است، و روزش كوتاه است و كمك روزه است.
4) بهار جهان: امام صادق (ع) در راستای تبیین ابعادی وجودی پیامبر اعظم(ص) فرمود:
«ابْتَعَثَهُ رَحْمَةً لِلْعِبَادِ وَ رَبِيعاً لِلْبِلَادِ»
او را بر انگيخت تا رحمت بر بندگان باشد و بهار براى جهان.
5) بهار مردم: در زیارت حضرت ولی عصر (ع) میخوانیم:
«اَلسَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَام»
سلام بر تو ای بهار مردمان.
و اما اینک که طبیعت، دچار تحول عظیم شده و با تمام توان از بهار بهرهمند شده و جان دوباره به خود میگیرد، سهم و بهرهی ما از بهار چیست؟
آیا قدمی هرچند کوچک در راستای زدودن زنگارهای دل و جانمان برداشتهایم؟
آیا دل خود را با قرآن که بهار دلهاست، پیوند زدهایم؟
آیا در جهت همانند سازی عملکردمان با دستورات و سفارشات رحمت عالمیان و بهار جهان (یعنی پیامبر اعظم«ص») گامی برداشتهایم؟
آیا در عمل و گفتار، پیرو و منتظر واقعیِ بهارمردمان (یعنی حضرت ولی عصر«عج») بودهایم؟
و کلام آخر اینکه! طبیعت به طور نمادین، در حال جبران کاستیهای خویش برآمده و روند رویش را با اشتیاق وصف ناپذیری طی میکند. ما هم نگاهی به خود بیاندازیم و به اوضاع و احوال خود بنگریم که آیا در حال رویش فضائل هستیم یا ریزش فضائل؟
نکند سهم و بهرهمندی ما از بهار، کمتر از طبیعت باشد.