پاسخ به:طــریـق بـصــیـرت: خـتـم آنــلایـن قـرآن کـریـم هـمگام با بـصـیرت، مـعـرفت و کمـال
جمعه 7 تیر 1392 11:18 AM
رديف 186 كد 1
تفسير منتخب سوره قلم:
بسم الله الرحمن الرحیم
این سوره تنها سورهاى است که با حرف مقطع" ن" آغاز شده است، مىفرماید: (ن) و در باره تفسیر حروف مقطعه بارها مخصوصا در آغاز سوره" بقره"، و" آل عمران" و" اعراف" (جلد 1- 2- 6) بحث کردهایم، چیزى که در اینجا باید بیفزائیم این است که بعضى در اینجا" ن" را مخفف کلمه" رحمان" و اشاره به آن دانستهاند و بعضى آن را به معنى" لوح" یا به معنى" دوات" و یا" نهرى" در بهشت تفسیر کردهاند، ولى هیچیک از این تفسیرها قرینه و شاهد روشنى ندارد.
بنا بر این تفسیر این حرف مقطع از تفسیر کل حروف مقطعه که در بالا اشاره کردیم جدا نیست.
سپس به دو موضوع از مهمترین مسائل زندگى بشر سوگند یاد کرده، مىافزاید: سوگند به" قلم" و آنچه را با قلم مىنویسند:" (وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ).
چه سوگند عجیبى؟ در واقع آنچه به آن در اینجا سوگند یاد شده است ظاهرا موضوع کوچکى است: یک قطعه نى، و یا چیزى شبیه به آن، و کمى ماده سیاه رنگ، و سپس سطورى که بر صفحه کاغذ ناچیز رقم زده مىشود.
اما در واقع این همان چیزى است که سرچشمه پیدایش تمام تمدنهاى انسانى، و پیشرفت و تکامل علوم، و بیدارى اندیشهها و افکار، و شکل گرفتن مذهبها، و سرچشمه هدایت و آگاهى بشر است، تا آنجا که دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسیم مىکند" دوران تاریخ" و" دوران قبل از تاریخ"، دوران تاریخ بشر از زمانى شروع مىشود که خط اختراع شد، و انسان توانست ماجراى زندگى خود را بر صفحات نقش کند، و یا به تعبیر دیگر دورانى است که انسان دست به قلم گردید، و از او" ما یَسْطُرُونَ" یادگار ماند.
عظمت این سوگند هنگامى آشکارتر مىشود که توجه داشته باشیم آن روزى که این آیات نازل گشت، نویسنده و ارباب قلمى در آن محیط وجود نداشت، و اگر کسانى مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در کل سرزمین مکه که مرکز عبادى و سیاسى و اقتصادى حجاز بود به بیست نفر نمىرسید، آرى سوگند به قلم یاد کردن در چنین محیطى عظمت خاصى دارد.
بعضى از مفسران" قلم" را در اینجا به قلمى تفسیر کردهاند که فرشتگان بزرگ خدا وحى آسمانى را با آن مىنویسند، و یا نامه اعمال آدمیان را با آن رقم مىزنند، ولى مسلما آیه مفهوم گستردهاى دارد که این تفسیر بیان یکى از مصداقهاى آن است، همانگونه که" ما یَسْطُرُونَ" نیز مفهوم وسیعى دارد، و تمام آنچه را در طریق هدایت و تکامل فکرى و اخلاقى و عملى بشر به رشته تحریر مىآورند شامل مىشود و منحصر به وحى آسمانى یا اعمال انسانها نیست .