0

طــریـق بـصــیـرت: خـتـم آنــلایـن قـرآن کـریـم هـمگام با بـصـیرت، مـعـرفت و کمـال

 
mahdi522
mahdi522
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 3148
محل سکونت : زادگاه خمینی کبیر

پاسخ به:طــریـق بـصــیـرت: خـتـم آنــلایـن قـرآن کـریـم هـمگام با بـصـیرت، مـعـرفت و کمـال
شنبه 28 اردیبهشت 1392  10:58 PM

با عرض سلام

ردیف 3 کد 1

آیه 58 سوره بقره) مراد از باب، دروازه‏ى شهر نیست، بلکه درب مسجد است که الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى‏باشد و مراد از «سُجّداً» نیز سجده‏ى شکر، بعد از ورود به مسجد است.

آیه 58 سوره بقره) نفرموده است اگر محسنین، به اوامر مزبور عمل کنند ما بر احسانشان مى افزاییم یا افزون بر مغفرت گناهان، به آنان ثواب نیز مى دهیم، بلکه پس از اتمام جواب، به طور مستقل فرمود: ما بر ثواب و احسان محسنان مى افزاییم، شاید اشاره به این باشد که انسان محسن، حتما اوامر یاد شده را امتثال مى کند و در صدد آن است و کلمه اگر که نشان تردید است نسبت به او شایسته او نیست.

آیه 65 سوره بقره) باز توجه سخن به یهود است که شما دانستید و فهمیدید داستان کسانى را از شما که از شکار در روز شنبه نهى شده بودند ولى آنان به این قانون، تجاوز کردند و ماهى‏ها که روز شنبه را براى خود روز امنى دانسته بودند در آن روز، زیاد جمع میشدند یهود آنها را روز شنبه در آب، حبس میکردند و یکشنبه میگرفتند (باصطلاح، حیله شرعى بکار میبردند) در حالى که این عمل، تجاوز بود زیرا حبس، همان شکار است.
حسن بصرى میگوید: اینان رسماً روز شنبه شکار میکردند و آن را حلال مى‏شمردند، ما به آنان گفتیم: بوزینگانى مطرود باشید و منظور از این امر (باشید) بجا آوردن خودکار است نه فرمان اصطلاحى نظیر آیه کریمه: «فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً» «3» (به آن (آسمان) و زمین گفت با رغبت و میل یا بى میلى و کراهت بیائید).
با اینکه آنجا امر نبود و منظور آفرینش آسمان و زمین است بسهولت و بدون مشقّت و سختى، ابن عباس میگوید: خدا آنان را مسخ کرد و سه روز بیشتر باقى نماندند و در آن سه روز نه مى‏خوردند و نه مى‏آشامیدند تا طوفانى تند وزید و آنان را در آب‏انداخت و آنان نیز مانند هر جمعیّتى که مسخ میشوند هلاک شدند.
مجاهد میگوید: اینان راستى مسخ نشده بصورت بوزینه در نیامدند بلکه قرآن مثال میزند همانطورى که در آیه کریمه میفرماید: «کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً» «1» (مانند خر است که کتابها را بردارد).
و باز از او نقل شده که دلهاى آنان مسخ شد و چون بوزینگان موعظه و بیان عقاب در آنان اثرى نمى‏گذاشت.
در این آیات احتجاجى است از خدا بر یهود به نعمتهاى پیاپى که بر پدرانشان داده بود و نیز اخبارى است به رسول اکرم از لجاجت و سرپیچى و گناه و ناسپاسى پى در پى پدرانشان با معجزات و براهین و دلیل‏هایى که میدیدند. تا براى رسول اکرم تسلیت و دل‏گرمى باشد در برابر اذیّتها و خیانتهاى یهود که به آن حضرت میرسید و نقشه‏هاى شیطانى که بر ضدّش میکشیدند و هم براى یهود تهدیدى باشد که اگر از همان راهى که پدرانشان رفتند بروند گرفتار همان نوع عذابها خواهند شد و سرنوشتى چون پدرانشان خواهند داشت

 

تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
دسترسی سریع به انجمن ها