0

زنذگینامه سردار شهید ابوالفضل رفیعی سیج

 
abdo_61
abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 37203
محل سکونت : ایران زمین

زنذگینامه سردار شهید ابوالفضل رفیعی سیج
جمعه 6 اردیبهشت 1392  12:24 PM

 

سردار شهید ابوالفضل رفیعی سیج

 

اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ رﻓﻴﻌﻰ سیج در ﺳﺎل 1334 در ﻳﻜﻰ از روﺳﺘﺎﻫﺎى اﻃﺮاف ﻣﺸﻬﺪ - ﺑﺨﺶ ﻛﻼت - ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ.

 

‫ﻣﺎدرش ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪﺑﻌﺪ از ﻣﺎه ﻣﺒﺎرك رﻣﻀﺎن ﺑﻪ دﻧﻴﺎ آﻣـﺪ. ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﻣـﻰﮔﻮﻳـﺪ: ﻗﺒـﻞ از

 

‫اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ، ﺧﺪاوﻧﺪ ﻫﻔﺖﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﻣﺎ داد ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻰ در ﻛﻮدﻛﻰ از دﻧﻴﺎ رﻓﺘﻨﺪ. وﻗﺘﻰ ﻣﺠﺪداً ﺑـﺎردار ﺷـﺪم،

 

‫ﺷﺒﻰ در ﺣﺎل ﺧﻮاب و ﺑﻴﺪارى ﻧﺪاﻳﻰ ﺷﻨﻴﺪم ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﭘﺴﺮت را اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﻧﺎم ﺑﮕﺬار، زﻧﺪه ﻣﻰﻣﺎﻧﺪ. ﺑﻌـﺪ

 

‫از زاﻳﻤﺎن، ﻫﻤﺴﺮم "ﻋﻠﻰاﺻﻐﺮ رﻓﻴﻌﻰ" ﮔﻔﺖ: اﻳﻦ ﻛـﻮدك را ﺑـﻪ ﻳـﺎد ﺟـﻮاد - آﺧـﺮﻳﻦ ﻓﺮزﻧـﺪ از دﺳـﺖ

 

‫رﻓﺘﻪﻣﺎن - ﺟﻮاد ﻣﻰﻧﺎﻣﻢ. اﻧﺪك زﻣﺎﻧﻰ ﻧﮕﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻛﻮدك ﺑﻪ ﺷﺪ‪ت ﺑﻴﻤﺎر ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻳﺎد ﻧﺪاﻳﻰ ﻛـﻪ در

 

‫زﻣﺎن ﺑﺎردارى ﺷﻨﻴﺪه ﺑﻮدم اﻓﺘﺎدم و ﻣﻮﺿﻮع را ﺑﺎ ﻳﻜﻰ از اﻗﻮام - ﻛﻪ اﻫﻞ ﻋﻠﻢ ﺑﻮد در ﻣﻴـﺎن ﮔﺬاﺷـﺘﻢ. او

 

‫ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻛﺮد ﻛﻪ ﻧﺎم ﻓﺮزﻧﺪﺑﻴﻤﺎرﻣﺎن را ﺑﻪ اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻫﻴﻢ. ﺑـﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻧـﺎم او ﺑﻴﻤـﺎرﻳﺶ ﻧﻴـﺰ ﺑﻬﺒـﻮد

 

ﻳﺎﻓﺖ.

 

‫در ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐ رﻓﺖ و ﻗﺮآن را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺖ و در ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ رﻓﺖ. ﺑﻌـﺪ از ﭘﺎﻳـﺎن

 

‫دوران اﺑﺘﺪاﻳﻰ ﺗﻮﺳﻂﻋﻤﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ ﺧﻴﺮات ﺧﺎن - ﻛﻪ از ﻣﺪارس ﻋﻠﻮم دﻳﻨﻰ ﻣـﺸﻬﺪ ﺑـﻮد - راه

 

‫ﻳﺎﻓﺖ و ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﻴﺮى ﻋﻠﻮم دﻳﻨﻰ ﭘﺮداﺧﺖ. ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﺤﺼﻴﻞ در ﺣﻮزه، ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺑﻪ اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﭘﺮداﺧﺖ

 

‫و ﺗﺎ ﺳﻴﻜﻞ اداﻣﻪ داد.

 

‫ﭘﺲ از ﻫﻔﺖ ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻞ در ﺣﻮزه، ازدواج ﻛﺮد. ﺷـﻬﻴﺪ اﺑﻮاﻟﻔـﻀﻞ رﻓﻴﻌـﻰ در ﺳـﺎل 1350 ﺑـﺎ ﺧـﺎﻧﻢ

 

‫ﻓﺎﻃﻤﻪ دﻫﻘﺎﻧﻰ ﻓﻴﺮوزآﺑﺎدى ﭘﻴﻤﺎن ازدواج ﺑﺴﺖ ﻛﻪ ﺛﻤﺮه اﻳﻦ ازدواج ﭼﻬﺎر ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎى: ﻋﻠـﻰاﺻـﻐﺮ

 

(ﻣﺘﻮﻟﺪ 1352)، ﺟﻌﻔﺮ(1354)، ﺻﺎدق(1357) و ﺗﻜﺘﻢ(1360) اﺳﺖ.

 

‫وى در ﻛﻨﺎر ﻋﻠﻮم دﻳﻨﻰﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﻴﺎﺳﻰ روز آﺷﻨﺎ ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻣﺒﺎرزه ﻋﻠﻴـﻪ رژﻳـﻢ ﭘﻬﻠـﻮى ﭘﺮداﺧـﺖ. ﺑـﺎ

 

‫ﺷﺮوع ﻗﻴﺎم ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ اﺳﻼﻣﻰ ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﻣﺒـﺎرزه روى آورد و در ﺗﻈـﺎﻫﺮات و راﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻴﻬـﺎ و اﻋﺘـﺼﺎﺑﺎت

 

‫ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ و در ارﺷﺎد ﻣﺮدم ﻣﻰﻛﻮﺷﻴﺪ. در ﻫﻤﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﭼﻨﺪ ﺑﺎر ﺗﻮﺳـﻂ ﻣـﺄﻣﻮران رژﻳـﻢ ﺳـﺘﻢ ﺷـﺎﻫﻰ

 

‫ﺗﺤﺖ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، اﻣ‪ﺎ ﻫﺮ ﺑﺎر ﺑﺎ زﻳﺮﻛﻰ ﺗﻤﺎم از ﻣﻬﻠﻜﻪ ﮔﺮﻳﺨﺖ. ﺑـﻪ ﻋﻠّـﺖ ﻓـﺸﺎر و ﺧﻔﻘـﺎن رژﻳـﻢ

 

‫ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﻰ، ﺑﺎ ﻧﭙﻮﺷﻴﺪن ﻟﺒﺎس روﺣﺎﻧﻴ‪ﺖ راه دﻳﮕﺮى را ﺑﺮاى ﻣﺒﺎرزه ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ. در اواﻳﻞ اﻧﻘـﻼب دو ﺗـﻦ از

 

‫ﻣﺄﻣﻮران رژﻳﻢ را ﺑﺎﺷﮕﺮد ﺧﺎﺻ‪ﻰ ﻣﻀﺮوب ﺳﺎﺧﺖ.

 

‫ﻫﻤﺮزم او - ﺳﻴ‪ ‪ﺪﻛﺎﻇﻢﺣﺴﻴﻨﻰ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: در ﺗﺠﻤﻌﺎﺗﻰ ﻛـﻪ در ﻣﻨـﺎزلﻋﻠﻤـﺎ ﺗـﺸﻜﻴﻞ ﻣـﻰﺷـﺪ و در

 

‫اﻧﺘﻈﺎﻣﺎت، راﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻰ و ﺗﺸﻜﻴﻞ راﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻴﻬﺎ ﺗﺎ ﭘﻴﺮوزى اﻧﻘﻼب ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻫﻤﻜﺎرى داﺷﺘﻴﻢ.

 

 ‫از ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﻘﻼب ﺑﺪﺑﻴﻦ ﺑﻮدﻧﺪ دورى ﻣﻰﻛﺮد. و ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن اﻣﺎم(ره) دﺷﻤﻦ ﺑﻮد.

 

‫ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻫﻤﺮزم او ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: در دوران اﻧﻘﻼب وﻗﺘﻰ ﺟﻨﺎزه ﻣﺮﺣﻮم ﻛﺎﻓﻰ را از ﺑﺎﻻ ﺧﻴﺎﺑﺎن ﻣـﺸﻬﺪ ﺑـﻪ

 

‫ﻃﺮف ﺣﺮم ﻣﻄﻬ‪ ‪ﺮ ﺣﻀﺮت رﺿﺎ(ع) آوردﻳﻢ، ﺑﭽﻪﻫﺎى ﺣﺰب اﻟﻠّﻪ و اﻧﻘﻼﺑﻰ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ داﺷﺘﻨﺪ ﭼﺮاﻏﺎﻧﻰﻫـﺎى

 

‫اﻃﺮاف ﺣﺮم ﻣﻄﻬ‪ﺮ ﺣﻀﺮت رﺿﺎ(ع) را ﺑﻜﻨﻨﺪ؛ ﭼﻮن اﻣﺎم(ره) 15 ﺷﻌﺒﺎن ﺳـﺎل 1357 را ﻋـﺰاى ﻋﻤـﻮﻣﻰ

 

‫اﻋﻼم ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و رژﻳﻢ ﭘﻬﻠﻮى ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ اﻣﺎم، ﭼﺮاﻏﺎﻧﻰ ﺧﻴﻠﻰ زﻳﺎدى دور ﺣﺮم ﻛﺮده ﺑـﻮد. در

 

‫آن زﻣﺎن اﻃﺮاف ﺣﺮم ﻣﻄﻬ‪ﺮ ﭼﻤﻦ ﻛﺎرى ﺑﻮد. داﺧﻞ ﭼﻤﻨﻬﺎ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎى زﻳـﺎدى ﺑـﺮاى ﭼﺮاﻏـﺎﻧﻰ ﮔﺬاﺷـﺘﻪ

 

‫ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺮادران ﻃﻰﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻗﺒﻠﻰ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﭼﺮاﻏﺎﻧﻰﻫﺎ را ﺑﻜﻨﻨﺪ و ﺧﺮاب ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣـﺎ

 

‫ﻫﻤﮕﻰ دﻧﺒﺎل ﭼﻮﺑﻰ ﻳﺎﭼﻴﺰى ﻣﻰﮔﺸﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺳﻴﻤﻬﺎ و ﭼﺮاﻏﺎﻧﻰﻫﺎ را ﺧﺮاب ﻛﻨﻴﻢ. اﻣ‪ﺎ اﻳﻦ ﺷﻬﻴﺪ ﻋﺰﻳـﺰ ﺑـﺎ

 

‫دﺳﺖ از ﺳﺘﻮن و ﺳﻴﻢﺑﺮق ﻣﻰﮔﺮﻓﺖ و ﻣﻰﻛﺸﻴﺪ. در ﺣـﺎﻟﻰ ﻛـﻪ ﭼﺮاﻏﻬـﺎ روﺷـﻦ ﺑـﻮد و ﺑـﺮق داﺷـﺖ،

 

‫ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺳﺘﻮن را از ﺟﺎﻛﻨﺪ و در ﻣﻴﺎن ﭼﻤﻨﻬﺎ اﻧﺪاﺧﺖ. در آن ﻣﻮﻗﻊ او‪ﻟﻴﻦ ﺑـﺎر ﺑـﻮد ﻛـﻪ در آن ﻣﻨﻄﻘـﻪ

 

‫رژﻳﻢ از ﮔﺎز اﺷﻚآور اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد و ﺗﺎ آن ﻣﻮﻗﻊ ﻣﺎ ﭼﻴﺰى از آن ﻧﻤﻰداﻧﺴﺘﻴﻢ و ﻧﺪﻳـﺪه ﺑـﻮدﻳﻢ. ﺟﻠـﻮى

 

‫ﺻﺤﻦ ﺣﺮم اﻣﺎم(ع) ﮔﺎز اﺷﻚ آور رﻳﺨﺖ و ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﺑﺎ ﺣﺪود ﺷﺶ ﻧﻔـﺮ زﻳـﺮ ﺟﻨـﺎزه ﻣﺎﻧـﺪ و ﺑﻘﻴ‪ـﻪ

 

‫ﻣﺘﻔﺮّق ﺷﺪﻧﺪ. در آن ﺟﺮﻳﺎن ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ در ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ آب از ﭼﺸﻤﻬﺎﻳﺶ ﻣﻰآﻣﺪ، از ﺷﺪ‪ت ﮔـﺎز اﺷـﻚ

 

‫آور ﺟﻠﻮى ﺟﻨﺎزه و ﺗﺎﺑﻮت را ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻣﺒﺎدا ﺣﺮﻛﺖ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﻮد و ﻣﺮدم ﻣﺘﻔﺮّق ﺷﻮﻧﺪ.

 

‫ﺳﺮاﻧﺠﺎم در 22 ﺑﻬﻤﻦﻣﺎه ﺳﺎل 1357 ﻛﻪ اﻧﻘﻼب ﺑﻪ ﭘﻴﺮوزى رﺳـﻴﺪ، ﺷـﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌـﻰ ﺑـﻪ ﻋﻠّـﺖ ﻋﻼﻗـﻪ

 

‫ﻓﺮاوان ﺑﻪ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) ﻋﻀﻮ ﺳﭙﺎه ﻗﻢ ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ از اﻣﺎم ﻋﺰﻳﺰ ﭘﺮداﺧﺖ.

 

‫ﻫﻤﺮزم او - ﺳﻴﺪﻛﺎﻇﻢﺣﺴﻴﻨﻰ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﺑﺮاﻳﻢ ﻧﻘﻞ ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ روزى ﺣﺎج اﺣﻤﺪ آﻗﺎ ﺑﻪ

 

‫ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻳﻚ ﺗﺴﺒﻴﺢﺑﺮاى اﻣﺎم ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻴﺪ. ﻣﻦ ﻣﻮﺗﻮرى ﺳﻮار ﺷﺪم و ﺑﻪ داﺧﻞ ﺷـﻬﺮ ﺗﻬـﺮان رﻓـﺘﻢ و

 

‫ﻳﻚ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﭼﻮﺑﻰ ﺑﺮاى ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﺮﻳﺪم و آوردم. وﻗﺘﻰ ﺑﺮدﻧﺪ ﺧﺪﻣﺖ اﻣﺎم، اﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮده ﺑﻮدﻧﺪ: ﻣـﻦ

 

‫اﻳﻦ رﻧﮓ را (ﻇﺎﻫﺮاً رﻧﮓ ﻣﺸﻜﻰ ﺑﻮده) ﻧﻤﻰﺧﻮاﻫﻢ. ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﻣﻰﮔﻔﺘﻨـﺪ: ﻣـﻦ دوﺑـﺎره رﻓـﺘﻢ داﺧـﻞ

 

‫ﺷﻬﺮ. اﻳﻨﺠﺎ ﻣﻬﻢ‪ ﺑﻮد ﻛﻪ وﻗﺘﻰ ﺣﺎج اﺣﻤﺪ آﻗﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ: آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ ﻣﻦ اﻳﻦ ﺗﺴﺒﻴﺢ را ﻧﻤﻰﺧـﻮاﻫﻢ

 

‫ﻋﻮض ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﻦ ﺑﻪ ﺣﺎج اﺣﻤﺪآﻗﺎ ﮔﻔﺘﻢ: ﺷﻤﺎ ﺗﺴﺒﻴﺢ را ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﻦ ﺑﺮوم ﻋﻮض ﻛـﻨﻢ. ﺣـﺎج اﺣﻤـﺪآﻗﺎ

 

‫ﮔﻔﺘﻨﺪ: دﻳﮕﺮ ﻻزم ﻧﻴﺴﺖ، آن ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ و ﻳﻚ ﺗﺴﺒﻴﺢ دﻳﮕﺮ ﺑﺨﺮﻳﺪ. ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ: ﻧﻪ، آن ﺗﺴﺒﻴﺢ را ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺗﺎ

 

‫ﻣﻦ ﺑﺒﻴﻨﻢ و آن ﻣﺪل ﻛﻪ اﻣﺎم ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﺑﺨﺮم. ﺣﺎج اﺣﻤﺪآﻗﺎ رﻓﺘﻨﺪ داﺧﻞ ﻣﻨﺰل و ﺑﺮﮔﺸﺘﻨﺪ و ﺗـﺴﺒﻴﺢ را

 

‫دادﻧﺪ و ﮔﻔﺘﻨﺪ: اﻳﻦﺗﺴﺒﻴﺢ را ﺑﺮﮔﺮداﻧﻴﺪ. وﻗﺘﻰ اﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ را ﺣﺎج اﺣﻤﺪآﻗﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﻣﻦ ﺑﻴـﺸﺘﺮ ﺣـﺴ‪ﺎس

 

‫ﺷﺪم. رﻓﺘﻢ داﺧﻞ ﺷﻬﺮ و ﺧﻴﻠﻰ ﮔﺸﺘﻢ ﺗﺎ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻣﺎم را ﭘﻴﺪا ﻛﺮدم و ﺧﺮﻳﺪم و دادم. ﺑﻌﺪ ﻛـﻪ

 

‫ﺣﺎج اﺣﻤﺪآﻗﺎ ﺗﺴﺒﻴﺢ اول را ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ، ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ: دﻳﮕﺮ آن ﺗﺴﺒﻴﺢ را ﺑﺮ ﻧﻤﻰﮔﺮداﻧﻢ. آن ﻫـﻢ ﺗـﺴﺒﻴﺤﻰ

 

‫ﻛﻪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) ﺧﻮرده و اﻣﺎم آن را ﻟﻤﺲ ﻛﺮده. اﻳﻦ ﺑﺰرگﺗـﺮﻳﻦ و ﺑـﺎ ارزشﺗـﺮﻳﻦ ﻫﺪﻳـﻪ

 

 ‫ﺑﺮاى ﻣﻦ اﺳﺖ.

 

‫ﻫﻤﺮزم دﻳﮕﺮش - ﻋﻠﻰﻣﺤﻤ‪ﺪرﺿﺎﻳﻰ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: او ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺧﻮد را ﺳﺮﺑﺎز اﻣﺎم(ره) ﻣﻄﺮح ﻣـﻰﻛـﺮد و

 

 ‫ﺗﻤﺎم ﻣﻮاﺿﻌﺶ در ﺟﻬﺖ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻰ از وﻻﻳﺖ ﺑﻮد.

 

‫ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﺑﻌﺪ از اﻧﺘﻘﺎل اﻣﺎم(ره) از ﻗﻢ ﺑﻪ ﺗﻬﺮان، ﺑﻪ ﺳﭙﺎه ﻣﺸﻬﺪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷـﺪ و ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣـﺴﺌﻮل

 

‫ﮔﺸﺖِ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺳﭙﺎه - ﻛﻪ ﺗﺮﻛﻴﺒﻰ از ﺑﺮادران ﺣﺰب اﻟﻠّﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻮد - ﻣﻌﺮّﻓﻰ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺷﺮوع ﻏﺎﺋﻠﻪ ﻛﺮدﺳﺘﺎن

 

‫اﻳﻦ ﺷﻬﻴﺪ ﻋﺰﻳﺰ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴ‪ ‪ﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﭙﺎه ﺳﻘّﺰ را ﺑـﻪ ﻋﻬـﺪه ﮔﺮﻓـﺖ. ﺳـﭙﺲ ﻋﻠﻴـﻪ ﻣـﺰدوران

 

داﺧﻠﻰ ﺑﻪ ﺷﺪ‪ت ﺑﻪ ﻣﺒﺎرزه ﭘﺮداﺧﺖ.

 

‫ﺑﺎ ﺷﺮوع ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﻴﻠﻰ از ﻛﺮدﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﻣﺮاﺟﻌﺖ ﻛﺮد و ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ اﺷﺘﻴﺎق زﻳـﺎد ﺑـﺮاى ﻣﺒـﺎرزه ﺑـﺎ

 

‫ﻣﺰدوران ﻋﺮاﻗﻰ، در 10 دى 1361 - ﺑﺎ ﺳﻤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﺗﻴﭗ ﺷﻬﻴﺪ رﺟﺎﻳﻰ - ﺑﺎ ﻋـﺪ‪ه اى از رزﻣﻨـﺪﮔﺎن

 

‫ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪﻫﺎى ﺟﻨﻮب ﻋﺰﻳﻤﺖﻛﺮد و در ﻳﻜﻰ از ﺟﺒﻬﻪﻫﺎى ﺷﻮش ﻣﺴﺘﻘﺮّ ﺷﺪ. در ﻳﻚ ﻋﻤﻠﻴ‪ـﺎت ﭼﺮﻳﻜـﻰ

 

‫دﺳﺖ راﺳﺘﺶ ﻣﺠﺮوح ﺷﺪ، اﻣ‪ﺎ ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﺑﺮﺧﻮردارى از ﻧﻴﺮوى ﺑﺪﻧﻰ ﻗﻮى، ﺑﺎ ﻳـﻚ دﺳـﺖ ﻳﻜـﻰ دﻳﮕـﺮ از

 

‫ﺑﺮادران زﺧﻤﻰ را ﺑﺮداﺷﺖ و ﺑﺎ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻋﺎزم اورژاﻧﺲ ﺷﺪ.

 

‫ﺧﻮاﻫﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: وﻗﺘﻰ ﻣﻰﺧﻮاﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﺑـﺮود، در ﻣـﻮرد ﺗﺮﺑﻴـﺖ ﺻـﺤﻴﺢ ﻓﺮزﻧـﺪاﻧﻤﺎن و

 

رﻋﺎﻳﺖ ﺣﺠﺎب و ﻫﺪاﻳﺖ و راﻫﻨﻤﺎﻳﻰ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ راه راﺳﺖ، ﻣﺎ را ﺳﻔﺎرش ﻣﻰﻛﺮد.

 

‫وى ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮش ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ در راﻫﻰ ﮔﺎم ﺑﺮداﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﻳﺎ اﺳﻴﺮ ﻣﻰﺷﻮم، ﻳﺎ ﺷﻬﻴﺪ، ﻳﺎ ﻣﻔﻘﻮد. از ﺷﻤﺎ

 

‫ﻣﻰﺧﻮاﻫﻢ ﻛﻪ دﻋﺎ ﻛﻨﻴﺪﻛﻪ اﺳﻴﺮ ﻧﺸﻮم و ﺳﻔﺎرش ﻣﻰﻛﺮد ﻛﻪ از ﻓﺮزﻧﺪاﻧﻢ ﺧﻮب ﻣﺮاﻗﺒـﺖ ﻛـﻦ و آﻧﻬـﺎ را

 

‫ﻃﻮرى ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ در راه اﺳﻼم ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ و ﺑﺮاى ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و از ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺶ ﻧﻴـﺰ ﺧﻮاﺳـﺘﻪ

 

‫ﻛﻪ اداﻣﻪ دﻫﻨﺪه راه او ﺑﺎﺷﻨﺪ و اﺳﻠﺤﻪاش را ﺑﺮ زﻣﻴﻦ ﻧﮕﺬارﻧﺪ و در راه اﻣﺎم ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ.

 

‫ﻫﺪف ﺷﻬﻴﺪ از رﻓﺘﻦ ﺑﻪﺟﺒﻬﻪ اﻃﺎﻋﺖ از وﻻﻳﺖ و ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮاى رﺿﺎى ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﻮد و ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺧﻮد را

 

ﺑﺪﻫﻜﺎر ﺑﻪ اﺳﻼم و اﻧﻘﻼب ﻣﻰداﻧﺴﺖ.

 

‫در ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت ﻓﺘﺢاﻟﻤﺒﻴﻦﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺎور ﻧﻈﺎﻣﻰ ﺗﻴﭗ 21 اﻣﺎم رﺿﺎ(ع) و ﻣﺴﺌﻮل ﻣﺤﻮر ﻳﻜﻰ از ﺧﻄﻬـﺎى

 

ﺗﻨﮕﻪ ﭼﺰّاﺑﻪ ﺑﻮد ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت ﻧﻴﺰ ﻣﺠﺮوح ﺷﺪ.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻳﻚﺑﺎر ﻗﺮار ﺑﻮد ﭘﺎﻳﺶ را ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺟﺮاﺣﺖ زﻳﺎد ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻨﺪ. در آن ﻣﻮﻗﻊ ﻣـﻦ در

 

‫ﻛﻨﺎرش ﺑﻮدم ﻛﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎن دﻳﺪم اﻧﮕﺸﺖ ﭘﺎﻳﺶ ﺗﻜﺎن ﻣﻰﺧﻮرد. ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺎى ﺗﻮ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻢ اﺳﺖ. ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﻴﻦ

 

‫اﻵن از ﺣﻀﺮت رﺿﺎ(ع) ﺷﻔﺎ ﮔﺮﻓﺘﻢ، ﺧﻮاب دﻳﺪم ﻛﻪ ﺣﻀﺮت ﺛﺎﻣﻦاﻻﺋﻤﻪ(ع) ﺑﻪ ﺑﺎﻟﻴﻨﻢ آﻣﺪﻧﺪ و ﻓﺮﻣﻮدﻧـﺪ:

 

‫ﺗﻮ ﺧﻮب ﺷﺪى رﻓﻴﻌﻰ، ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮ. ﮔﻔﺘﻢ: ﻣﻰﺧﻮاﻫﻨﺪ ﭘﺎﻳﻢ را ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻨﺪ. ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: اﻳﻦ ﻛﺎر را ﻧﻤـﻰﻛﻨﻨـﺪ.

 

‫ﻣﺪ‪ﺗﻰ ﻛﻪ ﺑﺮاى ﮔﺬراﻧﺪن دوره ﻧﻘﺎﻫﺖ در ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻮد، ﻣﺮﺗﺒﺎً از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻣـﻰزدﻧـﺪ و ﻣـﻰﮔﻔﺘﻨـﺪ: ﺑـﻪ

 

ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮﮔﺮد. اﻓﺮادِ ﺗﺤﺖ اﻣﺮ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺎ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪهﻣﺎن را ﻣﻰﺧﻮاﻫﻴﻢ.

 

‫ﻫﻤﺮزم او - ﻣﺤﻤ‪ﺪﺣﺴﻴﻦ آذرﻧﻴﻮا - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻬﻴﺪ ﻓﺮدى ﺑﺴﻴﺎر ﺷﺠﺎع و ﺟﻮاﻧﻤﺮد و ﺳﺨﺎوﺗﻤﻨﺪ ﺑـﻮد

 

‫و ﻫﻴﭻﮔﺎه ﻏﺮور و ﺗﻜﺒ‪ﺮ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن ﻧﻤﻰداد و ﻫﻤﻮاره ﺧﻮد را ﻳﻚ ﺳﺮﺑﺎز ﻓﺪاﻛﺎر اﻧﻘﻼب، اﺳﻼم و رﻫﺒـﺮ

 

‫ﻣﻰداﻧﺴﺖ و ﻣﺪاﻓﻊ ﺑﻪﺣﻖّ ﺣﺮﻳﻢ وﻻﻳﺖ و رﻫﺒﺮى ﺑﻮد.

 

‫ﻫﻤﺮزم دﻳﮕﺮ او - ﺳﻴﺪﻛﺎﻇﻢﺣﺴﻴﻨﻰ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷـﻬﻴﺪ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳـﻚ ﻓﺮﻣﺎﻧـﺪه ﻣﻬﺮﺑـﺎن، ﺷـﺠﺎع،

 

‫ﻣﺘﻮاﺿﻊ و اﻳﺜﺎرﮔﺮ در ﺻﺤﻨﻪﻫﺎى ﻧﺒﺮدِ ﺣﻖّ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻄﺮح ﺑﻮد.

 

‫ﻫﻤﺮزم دﻳﮕﺮ او - ﻣﺤﺴﻦ دﻫﻘﺎﻧﻰ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: اﻳﺸﺎن ﺑـﺴﻴﺎر روى ﻣـﺴﺌﻠﻪ اﻳﺜـﺎر و از ﺧـﻮد ﮔﺬﺷـﺘﮕﻰ

 

‫ﺗﺄﻛﻴﺪ داﺷﺘﻨﺪ. ﻣﺨﺼﻮﺻﺎً از ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن ﮔﺮوﻫﺎن و ﮔﺮداﻧﻬﺎ ﻣﻰﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻳـﺮ دﺳـﺘﺎن ﮔﺬﺷـﺖ

 

‫داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻳﻚ ﺧﺼﻮﺻﻴ‪ﺖ اﺧﻼﻗﻰ ﻣﻤﺘﺎز داﺷﺖ و آن اﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮدش ﺷﺒﻬﺎ ﻏﺬاﻳﻰ ﺳﺎده ﻣﻰﺧﻮرد، اما‪

 

‫اﮔﺮ ﻏﺬاى ﺧﻮب ﻣﻰآوردﻧﺪ او‪ل ﺑﻪ ﻧﻴﺮوﻫﺎى ﺗﺤﺖ اﻣﺮش ﻣﻰداد و ﺧﻮدش ﺑﺎ ﻧﺎن و ﭘﻨﻴﺮ ﻣﻰﮔﺬراﻧﺪ.

 

‫ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻌﺪ از ﺑﻬﺒﻮدى دوﺑﺎره ﻋﺎزم ﺟﺒﻬﻪ ﺷﺪ و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﺗﻴﭗ اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) را ﺑﺮ ﻋﻬـﺪه ﮔﺮﻓـﺖ و در

 

‫ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎى واﻟﻔﺠﺮ مقدماتی تا والفجر3 شرکت فعال داشت. و در عملیات کله قندی برای سومین

 

 ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻣﺠﺮوح ﺷﺪ و ﻫﻨﻮز ﺑﻬﺒﻮدى ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮد ﻛﻪﻣﺠﺪ‪د ﻋﺎزم ﺟﺒﻬﻪ ﺷﺪ.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: وﻗﺘﻰ او را ﺑـﺎ ﺣـﺎل ﻣﺠﺮوﺣﻴ‪ـﺖ و ﺗـﺮﻛﺶ ﻓـﺮاوان در ﭘـﺸﺘﺶ دﻳـﺪم ﻓﺮﻳـﺎدى

 

‫ﻛﺸﻴﺪم، وﻟﻰ او ﮔﻔﺖ: ﭼﻴﺰى ﻧﻴﺴﺖ زﻧﺒﻮر ﮔﺰﻳﺪه اﺳﺖ. ﻣﺪ‪ﺗﻰ ﺑﻌﺪ ﻛﻪ دوﺑﺎره ﭘﺎى اﻳﺸﺎن ﻣـﻮرد اﺻـﺎﺑﺖ

 

‫ﺗﺮﻛﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﭘﺰﺷﻜﺎن ﻧﺘﻮاﺳﺘﻨﺪ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ آﻗـﺎى ﺣﻤﻴـﺪﻧﻴﺎ - ﻳﻜـﻰ از دوﺳـﺘﺎﻧﺶ ﻛـﻪ از

 

‫ﺗﻬﺮان ﺑﻪ دﻳﺪن او آﻣﺪه ﺑﻮد و دوﺳﺖ ﺻﻤﻴﻤﻰ وى ﺑﻮد - ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﺮﻛﺶ در ﭘﺎﻳﺶ اﺳﺖ، ﺑـﻪ ﺣـﺮف ﺷـﻤﺎ

 

‫ﮔﻮش ﻣﻰﻛﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﺑﻪﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﺮود. ﭘﺎﺳﺦ داد ﺗﻘﺼﻴﺮ ﺧﻮدﺗﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﺠﺎع ﭘﺮورش داده اﻳﺪ،

 

‫اﮔﺮ اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﺮزﻧﺪى ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻤﻰﻛﺮدﻳﺪ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ ﻧﻤﻰرﻓﺖ، او ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﻣﻰداﻧﺪ ﻛﻪ دﻳﮕﺮان ﻧﻤﻰداﻧﻨﺪ.

 

‫ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎ ﭘﺎى ﻣﺠﺮوح ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ رﻓﺖ و در آﻧﺠﺎ ﺗﺮﻛﺶ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺧﻮد از ﭘﺎﻳﺶ ﺧـﺎرج ﺷـﺪه و ﺑـﻪ زﻣـﻴﻦ

 

‫اﻓﺘﺎده ﺑﻮد. او ﺗﺮﻛﺶ را ﺑﺮداﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻫﻤﺮزﻣﺎن ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داده و ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮد: ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﺮاى ﺧـﺪا

 

 ‫ﻛﺎر ﻛﻨﺪ ﺧﺪا اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ او را ﻫﻤﺮاﻫﻰ ﻣﻰﻛﻨﺪ.

 

‫در ﺑﻴﻦ ﺑﺮادران ﻣﻌﺮوف ﺑﻪ اﺑﻮﻓﺎﺿﻞ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﻨﺘﻬﻰ آرزوى اﻳﺸﺎن اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﻣـﻮﻻﻳﺶ ﻗﻤﺮﺑﻨـﻰ

 

ﻫﺎﺷﻢ روزى در ﻧﻬﺮ ﻋﻠﻘﻤﻪﺑﺎﺷﺪ.

 

‫ﻣﺤﺴﻦ دﻫﻘﺎﻧﻰ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻗﺒﻞ از ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت ﺧﻴﺒﺮ اﻳﺸﺎن برای ‪ﻪﻫﺎى اﻃّﻼﻋـﺎت و ﻋﻤﻠﻴ‪ـﺎت ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﭽ

 

‫ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ رﻓﺘﻨﺪ و در ﻛﻨﺎر ﻓﺮات وﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و دو رﻛﻌﺖ ﻧﻤﺎز ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ. اﻳـﺸﺎن ﺑﻌـﺪ از اﻳـﻦ

 

‫ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺮاى ﻣﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒﻛﺮدﻧﺪ: ﻓﻼﻧﻰ، ﻣﻦ ﺑﺎﻷﺧﺮه ﺑﻪ ﻧﻬﺎﻳﺖ آرزوى ﺧﻮد رﺳﻴﺪم و در ﻛﻨﺎر ﻓـﺮات و ﺑـﺎ

 

‫آب ﻓﺮات وﺿﻮ ﺳﺎﺧﺘﻢ و ﻧﻤﺎز ﻋﺸﻖ ﺧﻮاﻧﺪم. ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﺑﻪ ﻗﺪرى از اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮﺷـﺤﺎل ﺑـﻮد ﻛـﻪ

 

‫اﻧﮕﺎر ﻋﺎﺷﻖ ﺑﻪ ﻣﻌﺸﻮق ﺧﻮد رﺳﻴﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻴﺰى از ﺟﻨﮓ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻤﻰﮔﻔﺖ. ﻫﺮ وﻗﺖ ﻣـﻰﭘﺮﺳـﻴﺪﻳﻢ آﻧﺠـﺎ ﭼـﻪ ﻣـﻰﻛﻨـﻰ؟

 

‫ﻣﻰﮔﻔﺖ: رزﻣﻨﺪه اى ﻫﺴﺘﻢﻣﺜﻞ ﺳﺎﻳﺮ رزﻣﻨـﺪﮔﺎن. ﺗﺄﻛﻴـﺪ داﺷـﺖ در ﺻـﻮرت درﻳﺎﻓـﺖ ﺧﺒـﺮ ﺷـﻬﺎدﺗﺶ

 

‫ﺷﻴﺮﻳﻨﻰ ﺗﻮزﻳﻊ ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﻰﮔﻔﺖ: در ﺷﻬﺎدﺗﻢ اﺻﻼً ﮔﺮﻳﻪ ﻧﻜﻦ و اﮔﺮ ﺧﺒﺮ اﺳـﺎرﺗﻢ را درﻳﺎﻓـﺖ ﻛـﺮدى ﺑﮕـﻮ

 

راﺿﻴﻢ ﺑﻪ رﺿﺎى ﺧﺪا.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: او روﺣﺎﻧﻰ ﺑﻮد و ﺑﺎ رزﻣﻨﺪﮔﺎن ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ و دﻋﺎى ﻛﻤﻴﻞ ﻣﻰﺧﻮاﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ

 

‫ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺣﻞّ ﻣﺸﻜﻠﺶ را از ﺧﺪا و اﺋﻤﻪ ﻃﺎﻫﺮﻳﻦ ﻃﻠﺐ ﻣﻰﻛﺮد و دﻋﺎﻳﻰ ﻣﻰﺧﻮاﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮد رﻓـﻊ

 

‫ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻰﻛﻨﺪ.

 

ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻠﻴ‪ ‪ﺎت واﻟﻔﺠﺮ 4 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻟﺸﻜﺮ 5 ﻧﺼﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪه ﺷﺪ ﺗﺎﻋﻤﻠﻴﺎت ﺧﻴﺒﺮ آﻏﺎز ﺷﺪ.

 

‫ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: آﺧﺮﻳﻦ دﻳﺪار ﻣﻦ و ﭘﺪرم زﻣﺎﻧﻰ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﻰرﻓﺘﻴﻢ. آﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺗﺒـﻪ

 

‫ﻛﻪ اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ رﻓﺘﻨﺪﺑﺎ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﺰل آﻣﺪﻧﺪ و وﺳﺎﻳﻞ ﺧﻮدﺷﺎن را ﻋﻘﺐ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ، ﻣﻦ و

 

‫ﺑﺮادر ﺑﺰرگﺗﺮم ﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖﻋﺠﻴﺒﻰ داﺷﺘﻴﻢ، اﻧﮕﺎر ﻓﻬﻤﻴﺪه ﺑﻮدم ﻛﻪ آﺧـﺮﻳﻦ دﻳـﺪار اﺳـﺖ. ﻣـﻦ و ﺑـﺮادر

 

‫ﺑﺰرگﺗﺮم زودﺗﺮ ﺑﻪ داﺧﻞﻣﺎﺷﻴﻦ رﻓﺘﻴﻢ و ﻣﻦ در ﻣﻴﺎن ﭘﺘﻮﻫﺎ ﻗﺎﻳﻢ ﺷﺪه ﺑﻮدم. ﺣﺎﻻ ﻧﻤﻰداﻧﻢ ﭼﻄﻮر ﺷـﺪ

 

‫ﻛﻪ ﭘﺪر ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ و ﻣﻄﻠّﻊﺷﺪﻧﺪ. آﻣﺪﻧﺪ ﭘﺘﻮﻫﺎ را ﻛﻨﺎر زدﻧﺪ و ﻣﺎ را ﺑﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﭘﻴﺎده ﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام

 

‫ﻳﻚ ﺻﺪﺗﻮﻣﺎﻧﻰ دادﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﮔﺮﻳﻪﻛﻨﺎن ﺧﺪاﺣﺎﻓﻈﻰ ﻛﺮدﻳﻢ.

 

‫ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖﻓﺮﻣﺎﻧﺪه، ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ ﺑﻪ اﺻﺮار ﺗﻤﺎم اﺟﺎزه ﮔﺮﻓﺖ و ﻋﺎزم ﺧﻂّ ﻣﻘﺪ ‪ ‪م ﺷﺪ و ﺳﻪ روز

 

ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت در 12 اﺳﻔﻨﺪ 1362 ﻣﻔﻘﻮداﻷﺛﺮ ﺷﺪ.

 

‫ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ درﺑﺎره ﻧﺤﻮه ﺷﻬﺎدﺗﺶ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: در ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎﺗﻰ ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧـﺪﻫﻰ ﺷـﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌـﻰ اﻧﺠـﺎم

 

‫ﮔﺮﻓﺖ، در ﻣﻨﻄﻘﻪ اَﻟﻌ‪ﺰﻳﺮ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺻﺮه اﻓﺘﺎده ﺑﻮدﻧﺪ. ﻫﻤﺮزﻣـﺎﻧﺶ ﻣـﻰﮔﻮﻳﻨـﺪ: ﺗـﺎ ﺻـﺒﺢ ﺻـﺪاى ﺷـﻬﻴﺪ از

 

‫ﺑﻰﺳﻴﻢﻫﺎ ﺷﻨﻴﺪه ﻣﻰﺷﺪﻛﻪ ﻣﻬﻤ‪ ‪ﺎت ﻣﻰﺧﻮاﺳﺖ. در ﺣﻴﻦ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﺮدار ﻋﺎﻣـﻞ ﺑـﻪ ﺷـﻬﺎدت رﺳـﻴﺪ و

 

‫ﻫﻤﺮزﻣﺎﻧﺶ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: وﻗﺘﻰ اﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺑﻪ ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ رﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺑـﺎﻟﻴﻨﺶ رﻓـﺖ و ﺑـﺴﻴﺎر ﮔﺮﻳـﻪ ﻛـﺮد و

 

‫ﮔﻔﺖ: ﻗﺮار ﻧﺒﻮد ﻣﺮا در اﻳﻦ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﮕﺬارى و ﺑﺮوى. ﺑـﻰﺳـﻴﻢﭼـﻰ ﺷـﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌـﻰ - ﻛـﻪ در ﻫﻤـﺎن

 

‫ نزدیکی اﺳﻴﺮ ﺷﺪ - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻬﻴﺪ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻬﻤﺎت ﻛﺮد، وﻟﻰ ﻣﻬﻤﺎت ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺮﺳﻴﺪ.

 

‫ﺻﺒﺢ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺻﺮه ﻛﺎﻣﻞ در آﻣﺪﻳﻢ و ﻧﻴﺮوﻫﺎ ﻗﻴﭽﻰ ﺷﺪﻧﺪ. ﺷﻬﻴﺪ ﺑـﺎ ﻗـﺎﻣﺘﻰ اﺳـﺘﻮار، ﺷـﺠﺎﻋﺎﻧﻪ در وﺳـﻂ

 

‫ﻣﻴﺪان اﻳﺴﺘﺎده ﺑﻮد. ﺟﻠﻮ رﻓﺘﻢ و ﮔﻔﺘﻢ: اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﭼﻪ ﻛﻨﻴﻢ؟ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﺎ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺗﻮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪه اى و ﺑﺎﻳﺪ ﻣـﺎ

 

‫را رﻫﺒﺮى ﻛﻨﻰ. ﮔﻔﺖ: اﺳﻼﻣﻰ ﻛﻪ ﺷﻬﺎدت دارد، اﺳﺎرت ﻫﻢ دارد. ﺷﻤﺎ ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت را ﺑﺎ رﻣـﺰ ﻳـﺎ زﻫـﺮا(س)

 

‫ﺷﺮوع ﻛﺮدﻳﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ از زﺑﺎﻧﺘﺎن ﻗﻄﻊ ﺷﻮد. اﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ را ﮔﻔﺖ و ﻧﺎﮔﺎه ﻧﻘـﺶ زﻣـﻴﻦ ﺷـﺪ. ﻧﮕـﺎه

 

‫ﻛﺮدم ﮔﻠﻮﻟﻪ ﻛﻼﺷﻴﻨﻜﻒﮔﺮدﻧﺶ را ﺳﻮراخ ﻛـﺮده ﺑـﻮد. ﺳـﺮش را ﺑـﻪ داﻣـﻦ ﮔـﺮﻓﺘﻢ و ﮔﻔـﺘﻢ: از ﻧﺎﺣﻴـﻪ

 

‫ﺧﺎﻧﻮاده ات ﻧﮕﺮان ﻧﺒﺎش در ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﺮدم ﮔﻔﺘﻢ: اﻳـﻦ رﺳـﻤﺶ ﻧﺒـﻮد ﻛـﻪ ﻣـﺎ را ﺑـﻰﻓﺮﻣﺎﻧـﺪه

 

‫ﺑﮕﺬارى و ﺧﻮدت ﺑﺮوى. در اﻳﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﺒﺴ‪ﻤﻰ ﺑﺮ ﻟﺒﻬﺎﻳﺶ ﭘﺪﻳﺪار ﮔﺸﺖ. ﭼـﺸﻢ ﺑـﺎز ﻛـﺮد و ﮔﻔـﺖ: ﺗـﻮ

 

‫ﺧﻮدت را ﻧﺠﺎت ﺑﺪه و ﻣﺮا رﻫﺎ ﻛﻦ. ﭼﻔﻴﻪام را زﻳﺮ ﺳﺮش ﮔﺬاﺷﺘﻢ. ﻛﻠﻴ‪ﻪ ﻣﺪارك او و ﺧـﻮدم را در ﻛـﻼهِ

 

‫آﻫﻨﻰ ﮔﺬاﺷﺘﻢ و ﺑﺎ ﻧﺎرﻧﺠﻚﻣﻨﻔﺠﺮ ﻛﺮدم و ﺧﻮدم ﻣﻴﺎن ﻧﻴـﺰار ﭘﻨﻬـﺎن ﺷـﺪم. دﻗـﺎﻳﻘﻰ ﺑﻌـﺪ ﺑـﻪ اﺳـﺎرت

 

‫ﻋﺮاﻗﻰﻫﺎ در آﻣﺪم. ﻳﻜﻰ از ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن در ﺑﺎزداﺷـﺘﮕﺎه ﻣﻮﺻـﻞ ﮔﻔﺘـﻪ ﺑـﻮد: ﻣـﻦ ﻣﺠـﺮوح و اﺳـﻴﺮ داﺧـﻞ

 

‫آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ ﺑﻮدم، ﺻﺪاى ﻧﺎﻟﻪ از ﺑﺎﻻى آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ ﺷﻨﻴﺪم و رﻳﺰش ﺧﻮن ﮔﺮﻣﻰ را اﺣﺴﺎس ﻛﺮدم. ﭘﺮﺳﻴﺪم

 

‫ﻛﻴﺴﺘﻰ؟ ﮔﻔﺖ: اﺑﻮاﻟﻔﻀﻠﻢ. ﺑﻌﺪ از رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﺮا ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﻰ ﺑﺮدﻧـﺪ و اﺑﻮاﻟﻔـﻀﻞ را ﺑـﻪ ﻣﺤﻠـﻰ

 

 ‫دﻳﮕﺮ. اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ اﺳﻴﺮ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺷﻬﺎدت رﺳﻴﺪ.

 

‫ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: وﻗﺘﻰ ﺧﺒﺮ را ﺷـﻨﻴﺪم ﺑـﻪ ﺣـﺮم ﻣﻄﻬ‪ـﺮ ﺣـﻀﺮت رﺿـﺎ(ع) رﻓـﺘﻢ و از ﺧﺪاوﻧـﺪ

 

‫ﺧﻮاﺳﺘﻢ ﻗﺪرﺗﻰ ﺑﻪ ﻣﻦﻋﻄﺎ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻢ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﻢ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاى ﺑﭙـﺮوراﻧﻢ ﻛـﻪ در آﻳﻨـﺪه ﻣﻘﺎﺑـﻞ راه و

 

‫آرﻣﺎﻧﻬﺎى ﺷﻬﺪا ﻗﺮار ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ و اﻧﮕﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ﻣﻦ ﻃﻰ‪ اﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﻫﻤﻴﺸﻪ روح ﺷﻬﻴﺪ را ﺣﺎﺿﺮ و

 

 ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻰﺑﻴﻨﻢ.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺪ‪ﺗﻰ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻔﻘﻮداﻷﺛﺮ ﺑﻮد و ﻣﻦ اﻃّﻼﻋﻰ ﻧﺪاﺷـﺘﻢ. وﻗﺘـﻰ ﭘﻴﻜـﺮ ﺷـﻬﻴﺪ ﺣـﺎج

 

‫ﻋﺎﻣﻞ را ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﺣﻤﻞﻛﺮدﻧﺪ، ﻣﺎدرش ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﺮد و ﻣﻰﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻛﻪ دو ﺳﻪ ﭘﺴﺮ دﻳﮕﺮ دارم. ﺧﺪاﻳﺎ!

 

‫ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺎدر رﺣﻢ ﻛﻦ. ﻣﻦ ﺗﻌﺠ‪ﺐ ﻛﺮدم و از ﺧﻮد ﭘﺮﺳﻴﺪم ﻣﮕﺮ ﭼﻪ ﺑﻼﻳﻰ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻦ آﻣﺪه ﻛـﻪ ﺧـﺪا ﺑـﻪ

 

‫ﻣﻦ رﺣﻢ ﻛﻨﺪ. ﺑﻌﺪ از ﭘﺮس و ﺟﻮى زﻳﺎد ﻓﻬﻤﻴﺪم ﻛﻪ ﭘﺴﺮم ﻣﻔﻘﻮد ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﺐ و روز ﮔﺮﻳﻪ ﻛـﺮدم و

 

‫ﺑﺎ ﺟﻌﻔﺮ - ﻧﻮه ﺧﺮدﺳﺎﻟﻢ - ﺑﺮاى ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﻋﻜﺴﻰ ﻛﻪ آورده ﺑﻮدﻧﺪ رﻓﺘﻢ. ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ دﻳﺪن ﺗﺼﻮﻳﺮى

 

‫- ﻛﻪ ﻟﺒﺎس ﺧﻮن آﻟﻮد وﭼﻬﺮهاى ﻣﺠﺮوح داﺷﺖ - ﻓﺮﻳﺎد زد اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺎى ﻣﻦ اﺳـﺖ. ﮔﻔـﺘﻢ: ﻣﮕـﺮ ﺑﺎﺑـﺎى ﺗـﻮ

 

‫ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪه، ﻧﻪ اﻳﻦ ﻃﻮر ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺎﻷﺧﺮه داﻣﺎدم ﻋﻜـﺲ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻰ ﻛـﺮد و از آن ﻟﺤﻈـﻪ ﺑـﻪ ﺷـﻬﺎدت

 

‫ﻓﺮزﻧﺪم ﻳﻘﻴﻦ ﭘﻴﺪا ﻛﺮدم.

 

‫ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﺒﻰ ﺧﻮاب دﻳﺪم ﻛﻪ در ﺣﻴﺎط را زدﻧﺪ. ﻣﻦ رﻓﺘﻢ در را ﺑﺎز ﻛﺮدم و دﻳﺪم ﻛـﻪ

 

‫ﺷﻬﻴﺪ آﻣﺪ و ﻣﻦ ﺧﻮﺷﺤﺎل ﺷﺪم و ﺧﻮاﺳﺘﻢ ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ و ﻓﺮزﻧﺪاﻧﻢ را ﺑﻴﺪار ﻛﻨﻢ، او ﮔﻔﺖ: ﺻﺪا ﻧﻜﻦ. ﻣﻦ

 

‫ﺑﺎﻳﺪ زود ﺑﺮوم و ﺳﭙﺲﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﻣﻰداﻧﻴﺪ ﻣﻦ ﻛﺠﺎ ﻫﺴﺘﻢ و ﺟﺎﻳﻢ ﭼﻄﻮر اﺳـﺖ، ﭘـﺲ ﭼـﺮا

 

‫ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﻨﻰ و ﻧﺎراﺣﺖﻫﺴﺘﻰ؟ در ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ از در ﺧﺎرج ﻣﻰﺷﺪ، از ﺧﻮاب ﺑﻴﺪار ﺷﺪم.

 

‫ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ ﻧﻴﺰ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻌﺪ از ﺷﻬﺎدت ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺳﺎﻳﺮ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎى ﺷﻬﺪا ﺑـﻪ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﺟﻨﮕـﻰ

 

‫رﻓﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺳﻨﮕﺮﻫﺎى ﻣﺤﻞﺷﻬﺎدت ﻓﺮزﻧﺪاﻧﻤﺎن را زﻳﺎرت ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﺮد ﻣﻴﺎن ﺳﺎﻟﻰ آﻧﺠﺎ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮادهﻫـﺎ

 

‫رﺳﻴﺪﮔﻰ ﻣﻰﻛﺮد. وﻗﺘﻰﻣﺮا ﺷﻨﺎﺧﺖ، ﮔﺮﻳﻪ زﻳﺎدى ﻛﺮد و ﮔﻔﺖ: ﺷﻬﻴﺪ رﻓﻴﻌﻰ را ﻣﺎ ﻣﻰﺷـﻨﺎﺧﺘﻴﻢ. ﺷـﻤﺎ

 

ﻛﻪ ﻣﺎدرش ﺑﻮدﻳﺪ او را ﻧﻤﻰﺷﻨﺎﺧﺘﻴﺪ؟

 

‫{در وﺻﻴ‪ﺖﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﻗﻰﻣﺎﻧﺪه از ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﺧﻮاﻧﻴﻢ: ﺑﺎراﻟﻬﺎ! اﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪن و رﻳﺨﺘﻦ ﺧﻮن اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﻧﻬـﺎل

 

‫ﻧﻮﭘﺎى اﻧﻘﻼب آﺑﻴﺎرى ﺷﺪه و ﺛﻤﺮ ﺑﺨﺶ اﺳﺖ، ﭘﺲ ﻫﺮﭼﻪ زودﺗﺮ ﻣﺮا ﺷﻬﻴﺪ ﮔﺮدان ﻛﻪ ﺗﻨﻬـﺎ آرزوى ﻣـﻦ

 

‫ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ ﻟﻘﺎء ﺗﻮﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ آﻣﺪن ﻣﻦ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪﻫﺎى ﺟﻨﮓ اﺳﻼم ﻋﻠﻴﻪ ﻛﻔﺮ ﺟﻬـﺎﻧﻰ ﺑﺎﻋـﺚ ﺷـﻮد ﻳـﻚ

 

‫ذره‪ ‪ اى از آن دﻳﻦ را ادا ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻢ. ان ﺷﺎءاﻟﻠّﻪ. و اﻣﺎ وﻇﻴﻔﻪ ﺷﺮﻋﻰ ﻣﺮدم ﻛﻪ اﻃﺎﻋﺖ از وﻟﻰ ﻓﻘﻴﻪ ﺧﻮد -

 

‫اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻰ - ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و ﺗﻤﺎم ﺳﺨﻨﺎن ﮔﻬﺮﺑﺎر اﻳﺸﺎن را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺟﺎﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻛـﺎر را

 

‫ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺮد. ﭼﻮن ﻣﻠّﺖﺷﺮﻳﻒ اﻳﺮان ﺑﻪ دﻧﻴﺎ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮد ﻛﻪ ﭘﺎى ﺑﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﺑﻮده و اﻃﺎﻋـﺖ از

 

‫وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ را ﻳﻚ وﻇﻴﻔﻪﺷﺮﻋﻰ ﺧﻮد داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻪ آن ارج ﻧﻬﺎده، از آن ﭘﻴﺮوى ﻣﻰﻛﻨﺪ و ﻫﻤﻴﻦ اﺗﺤ‪ـﺎد

 

‫ﻛﻠﻤﻪ و ﭘﻴﺮوى از ﻣﻌﻨﻮﻳﺎت اﻣﺎم اﻣ‪ ‪ﺖ ﺑﻮد ﻛﻪ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻰ را در ﺳﻄﺢ اﻧﻘﻼﺑﺎت ﺟﻬﺎن و ﻣـﺮدم اﻟﮕﻮ

 

‫ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺮدم ﺟﻬﺎن ﻗﺮار داده اﺳﺖ.

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها