0

تعریف دعوت/فقــــــه الدعــــوة

 
babak110
babak110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4259
محل سکونت : ایران عزیز

دوم: – ایمان عمیق
دوشنبه 30 بهمن 1391  2:27 AM

دوم: – ایمان عمیق:

 مقصد از ایمان این است که دعوت گر یقین داشته باشد که دین اسلام دین حق وخالص است که خداوند (ج) انسان ها را به هدایت، ودعوت گران را امر به تبلیغ ودعوت به سوی آن نموده است چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (قل انی نهیت ان اعبد الذین تدعون من دون الله قل لا اتبع اهواءکم قد ضللت اذا وما انا من المهتدین* قل انی على بینة من ربی وکذبتم به ما عندی ما تستعجلون به ان الحکم الا لله یقص الحق وهو خیر الفاصلین.) ([77]) یعنی بگو: «من از پرستش کسانى که غیر از خدا مى‏خوانید، نهى شده‏ام!» بگو: «من از هوى وهوسهاى شما، پیروى نمى‏کنم; اگر چنین کنم، گمراه شده‏ام; واز هدایت‏یافتگان نخواهم بود! س‏ذللّه* بگو: «من دلیل روشنى از پروردگارم دارم; وشما آن را تکذیب کرده‏اید! آنچه شما در باره آن (از نزول عذاب الهى) عجله دارید، به دست من نیست !حکم وفرمان، تنها از آن خداست! حق را از باطل جدا مى ‏کند، و او بهترین جداکننده (حق از باطل) است.»

ثمره ولوازم ایمان عمیق:

ایمان عمیق دارای لوازم وثمرات زیاد می باشد بعضی آنرا بطور خلاصه ذیلاٌ می نگاریم:

1 – محبت ودوستی:

یکی از ثمره های ایمان عمیق محبت بنده برای خدا ومحبت خدا برای بنده می باشد چنانچه  خداوند (ج) می فرماید: (یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم ویحبونه اذلة على المؤمنین اعزة على الکافرین یجاهدون فی سبیل الله ولا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله واسع علیم) ([78]) یعنی اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانى نمى‏ رساند; خداوند جمعیتى را مى‏آورد که آنها را دوست دارد وآنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، ودر برابر کافران سرسخت ونیرومندند; آنها در راه خدا جهاد مى‏کنند، واز سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (وشایسته ببیند) مى‏دهد; و (فضل) خدا وسیع، وخداوند داناست.

2 – خوف از خدا:

دیگر از ثمرات ولوازم ایمان عمیق ترس وخوف از خداوند (ج) می باشد زیرا که راس حکمت ترس از خدا است وکسیکه خدا را بشناسد واز او بترسد همه از او می ترسد واگر برعکس باشد او از همه می ترسد بناء بر دعوت گر مسلمان واجب است که در همه اوقات خدا را حاضر وناظر دانسته خوف او را در دل جا دهد چنانچه می فرماید: (هدی ورحمة للذین هم لربهم یرهبون) ( [79]) یعنی هدایت ورحمت براى کسانى بود که از پروردگار خویش مى‏ترسند (و از مخالفت فرمانش بیم دارند)

3 – رجا وامید:

یکی دیگر از ثمرات ولوازم ایمان عمیق رجا وامید وار بودن از رحمت خداوند (ج) می باشد زیرا حقیقت رجا راحت وآرامش قلب غرض آنچه که محبوب برای نفس انسانی است، می باشد پس همین رجا است که دعوت گر را برای تحقق اسباب آن وا می دارد که مهمترین آن طاعت خداوند (ج) من جمله دعوت به سوی او می باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار                  تو خشنود باشی و ما رستگار

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها