پاسخ به:تعریف دعوت/فقــــــه الدعــــوة
دوشنبه 30 بهمن 1391 2:19 AM
7 – بشارت ونذارت:
بشارت ونذارت کلید نفس انسانی که به طور جبلی وفطری جهت طلب لذت ها ودفع شر از خود تلاش می کند، می باشد وپیامبران خداوند (ج) نیز به همین منظور فرستاده شده اند چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (وما نرسل المرسلین الا مبشرین ومنذرین فمن آمن واصلح فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون) ([52]) یعنی ما پیامبران را جز (به عنوان) بشارت دهنده وبیم دهنده، نمى فرستیم; آنها که ایمان بیاورند و(خویشتن را) اصلاح کنند، نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین مىشوند.
انواع بشارت:
بشارت به دو قسم است:
1 – بشارت در دنیا. 2 – بشارت در آخرت.
بشارت در دنیا: خداوند (ج) بندگانش را که عمل نیک می نمایند بشارت داده است که برایشان زندگی خوب را میسر می سازد چنانچه می فرماید: (من عمل صالحا من ذکر او انثى وهو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون) ([53]) ْیعنی هر کس کار شایستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مىداریم; و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى دادند، خواهیم داد. ودر جای دیگری می فرماید: (وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضى لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا ومن کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون) ([54] ) یعنی خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده وکارهاى شایسته انجام داده اند وعده مى دهد که قطعاٌ آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید; ودین وآیینى را که براى آنان پسندیده، پابرجا وریشه دار خواهد ساخت; وترسشان را به امنیت وآرامش مبدل مى کند، آنچنان که تنها مرا مى پرستند وچیزى را شریک من نخواهند ساخت. وکسانى که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.
بشارت در آخرت: یعنی دعوت گر مسلمان مکلف است تا برای مدعوین بشارت های خداوندی را یاد آور شوند چنانچه خداوند (ج) می فرماید: (تلک حدود الله ومن یطع الله ورسوله یدخله جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها وذلک الفوز العظیم) ([55]) یعنی اینها مرزهاى الهى است; وهر کس خدا وپیامبرش را اطاعت کند، (وقوانین او را محترم بشمرد،) خداوند وى را در باغهایى از بهشت وارد مى کند که همواره، آب از زیر درختانش جارى است; جاودانه در آن مىمانند; واین، پیروزى بزرگى است! ودر جای دیگری می فرماید: (ان الله یدخل الذین آمنوا و عملوا الصالحات جنات تجری من تحتها الانهار یحلون فیها من اساور من ذهب ولؤلؤا ولباسهم فیها حریر) ([56]) یعنی خداوند کسانى را که ایمان آورده واعمال صالح انجام دادهاند، در باغهایى از بهشت وارد مىکند که از زیر درختانش نهرها جارى است; آنان با دستبندهایى از طلا ومروارید زینت مىشوند; ودر آنجا لباسهایشان از حریر است.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار