پاسخ به:ت مثل تجربه
چهارشنبه 18 بهمن 1391 8:29 AM
عنوان تجربه: هزار ماهی قرمز البته، در اجرای چنین برنامههایی باید حتماً یادمان باشد که هدف از جذب بچهها به مسجد، قرار گرفتن آنها در برنامههای تربیتی است پس اگر جذب بی هدف و بی برنامه باشد و مربّیان گروه نتوانند بچههای جذب شده را تا سنین راهنمایی و دبیرستان در مسجد نگه دارند در واقع فعالیتی ابتر و نیمه کاره صورت گرفته است. |
شرح تجربه یکی از مربّیان خلاق مساجد شهر اصفهان میگفت: ما برای جذب بچهها به مسجد؛ یکبار هزار تا ماهی قرمز كوچولوخریدیم و ریختیم توی حوض حیاط مسجدمحل؛ بعد توی محله اعلامیه زدیم که بچههای زیر 12 سال اگر در نماز جماعت مسجد شرکت کنند میتوانند برای خودشان یک ماهی قرمز کوچولو با تور صید کنند. با این روش، سیصد نفر در نماز جماعت شرکت کردند و دویست و پنجاه نفرشان مسجدی شدند که در بسیاری از اوقات برای اینهمه بچه در حیاط مسجد یک نماز جماعت جداگانه برگزار میکنیم.
هدف از اجرای تجربه جذب به مسجد از طریق روشهای جذاب و دوست داشتنی برای کودکان
نکته مرتبط تکمیلی البته، در اجرای چنین برنامههایی باید حتماً یادمان باشد که هدف از جذب بچهها به مسجد، قرار گرفتن آنها در برنامههای تربیتی است پس اگر جذب بی هدف و بی برنامه باشد و مربّیان گروه نتوانند بچههای جذب شده را تا سنین راهنمایی و دبیرستان در مسجد نگه دارند در واقع فعالیتی ابتر و نیمه کاره صورت گرفته است. بر این اساس، وقتی یک گروه تربیتی مسجدی، با کلّی برنامه ریزی و تلاش، 250 کودک خردسال را به مسجد جذب میکنند باید بتوانند حداقل صد نفر از آنها را در درازمدّت در مسجد نگه دارند تا در سنین بالاتر از بین آنها کادر سازی مناسب صورت پذیرد. همچنین برای جذب بچهها به مسجد باید حتماً در دراز مدّت روشها و شیوههای متعدد و متنوعی بکار گرفته شود و سعی کنیم همواره جذابیّت حضور در مسجد و برنامههای آن، برای بچهها محفوظ بماند. به عنوان مثال میتوان بچههای شرکت کننده در نماز جماعت را به اردو، استخر، کوهنوردی، مسابقات ورزشی، جُنگهای شادی، مسابقه محله و امثال آن دعوت کرد و یا به نفرات برتر جوایز نفیسی مثل دوچرخه، میز و صندلی تحریر و از این قبیل داد. |