پاسخ به:فناوری نانو
پنج شنبه 12 بهمن 1391 7:42 PM
|
استفاده از فناوري نانو روز به روز بيشتر مي شود و در اين بين كاربرد اين فناوري در فعاليت هاي عمراني بسيار گسترده است. نخستين آسفالتي كه روي خيابان هاي شهر ريخته شد مربوط به سال 1872 ميلادي است كه در يكي از خيابان هاي نيويورك قرار گرفت. اين آسفالت واقعي حاصل تلاش دسمت (Desmedt) شيميدان بلژيكي بود كه توانست با مخلوطي از ماسه و قير يكي از خيابان هاي منتهي به تالار بزرگ شهر را در شهر نيويورك آسفالت كند. سپس از روي اين آسفالت براي آسفالت كردن بزرگراهي در فرانسه الگوبرداري شد و اين بزرگراه در سال 1874 آسفالت شد و سپس آسفالت به شهرها، كشورها و قاره هاي گوناگون مسافرت كرد و اكنون باريك ترين و دورافتاده ترين كوچه ها و خيابان هاي هر كشوري از آن بهره مي برد. اما هم اكنون مدت نه چندان طولاني است كه دانشمندان مشغول كاركردن روي پروژه هاي مربوط به آسفالت هستند اما اين آسفالت با آسفالت معمولي تفاوت فراواني دارد. اين نوع آسفالت قابليت خود تعميري دارد. يعني به محض خراب شدن هر بخش از آسفالت به تنهايي قادر به ترميم بخش از بين رفته است. اين ايده درسال 2008 شكل گرفت اما اكنون تلاش هاي دانشمندان براي عملياتي كردن آن درحال نتيجه دادن است. دكتر ساوت ورث از فيزيكدانان دانشگاه بوستون معتقد است كه مورد خود اصلاح كننده درسال هاي نه چندان دور گذشته در ساير رشته ها و زمينه هاي علمي مورد استفاده قرار گرفته اند. او معتقد است «آسفالت و سيمان هر دو در زمره نانو مواد هستند» طبق نظريات وي وجود يك ماده پليمري ساختاري سبب خواهد شد كه ترك ها و شيارهاي به وجود آمده در سطح آسفالت اصلاح شود بدين ترتيب كه با كمك گرفتن از يك عامل اصلاح كننده كپسوله و يك شروع كننده شيميايي كاتاليستي درون يك بستر اپوكسي اين فرايند شكل خواهد گرفت. فرايند خوداصلاحي بدين ترتيب آغاز مي شود كه يك ترك در حال شروع سبب گسستن ميكروكپسول هاي موجود در ساختار آسفالت ترميم شونده، شده و در نتيجه سبب رهاسازي عامل اصلاح كننده با استفاده از خاصيت دوپينگي در ميان ترك خواهد شد و با تماس كاتاليزور موجود و عامل اصلاح ساز، اين عامل شروع به پليمريزه شدن كرده و در اثر اين فرايند دو طرف شكاف را به سمت هم نزديك كرده و سبب اتصال آسفالت ترك برداشته خواهد شد. مزاياي آسفالت ترميم شونده عبارتند از: - محدود كردن انتشار گازهاي گلخانه اي- مصرف كمتر انرژي - كاهش سرو صداي ترافيك و حركت اتومبيل ها روي آسفالت - راحتي و اطمينان بيشتر در هنگام رانندگي - ماشين ها در اثر مشكلات به وجود آمده در جاده ها خسارت نمي بينند. شايد دور از ذهن به نظر برسد كه دراين آسفالت جديد از مواد زائدي كه پيرامون ما وجود دارد استفاده شود اما در حقيقت همين مواد زائد و دور ريختني پيرامون مواد اصلي تشكيل دهند آسفالت ترميم شونده را تشكيل مي دهند. اين مواد عبارتند از تفاله هاي كوره هاي شيشه پزي، خاكستر زباله هاي شهري، خاكستر توليد برق با زغال، خرده آجرها، لاستيك هاي فرسوده ماشين ها و پلاستيك سيمهاي برق قديمي. هم اكنون شركت ها و مؤسسات تحقيقاتي فراواني درحال تحقيق روي توليد آسفالت هاي كم صدا، ترميم شونده، كم ارتعاش و غيره هستند. در اين ميان تلاش هاي گروه آسفالت و لاستيك كشور ژاپن (JARRG) در زمينه توليد آسفالت كم صدا حائز اهميت است. در آسفالت توليدي با JARRG اتصال دهنده آسفالت ويسكوز توسعه پيدا كرده و سبب شده است كه از انبساط پخش تايرهاي كهنه اي كه به صورت ريز در اثر تردد ماشين ها بر روي آسفالت ساييده مي شوند جلوگيري به عمل آورد. به علاوه اين اتصال دهنده مي تواند به عنوان ماده اي لاستيكي بين مواد متراكم موجود در آسفالت عمل كرده و از اين راه ارتعاش و صداي حاصل از تردد ماشين ها را روي آسفالت كاهش دهد. نمونه اي از اين آسفالت در بزرگراه سوپراستشين در آريزونا به كار گرفته شده است كه با استقبال فراواني از سوي ساكنان محلي و نيز افرادي كه از اين مسير تردد مي كنند روبه رو شده است. نمي توان گفت كه اين نوع از آسفالت، آسفالتي كامل است و هيچ گونه مشكلي ندارد. علاوه بر مزاياي فوق الذكر بايد معايب و كاستي هاي زير را نيز براي اين گونه از آسفالت ها درنظر داشت: - مواد تشكيل دهنده اين نوع از آسفالت سبب ايجاد بخار و بوي بد در هنگام عمليات راهسازي مي شود. - هنوز تلاش هاي دانشمندان درخصوص قابليت بازيافت بودن اين گونه از آسفالت به نتيجه اي نرسيده است. - نسبت به آسفالت هاي معمولي بسيار گران قيمت تر است. - آسفالت بايد در يك بازده دمايي معين نگاهداري شود. درغير اين صورت بلااستفاده خواهد ماند. - براي عمليات و آسفالت كردن خيابان ها نياز به متخصصان ويژه اي است و برخلاف آسفالت معمولي نمي توان تنها با چند كارگر معمولي عمليات آسفالت را به پايان رساند. با توجه به افزايش ميزان تقاضا در حمل و نقل شهري و بين شهري و فشار بيشتر اين حمل و نقل بر مسيرهاي ريلي و جاده اي مي توان پيش بيني نمود كه در آينده اي نه چندان دور تقاضا براي آسفالت هاي ترميم شونده و نيز آسفالت هاي كم صدا افزايش يابد و به علاوه ديگر امكان مسدود كردن جاده اي براي انجام تعميرات وجود نداشته باشد. زيرا در اين صورت بار ترافيكي روي ساير محورها توزيع شده و مشكلات فراوان تري را براي ساير محورها به وجود خواهد آورد. کیهان |
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی