0

دانلود آرشیو کامل کتب حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

 
adel_71
adel_71
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 4296
محل سکونت : بوشهر

دانلود کتاب "اصول عقائد اسلامی (عدل)"
دوشنبه 9 بهمن 1391  2:43 PM

 

نام کتاب: اصول عقائد اسلامی (عدل)

نویسنده/مترجم: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

زبان کتاب: پارسی

فرمت کتاب: PDF

تعداد صفحات کتاب: 59 صفحه

ناشر: مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن | وب سایت: qaraati.ir

حجم کتاب: 419.87 Kb

دانلود کتاب

توضیحات: در این كتاب به دومین اصل اعتقادى نزد شیعه یعنى عدل الهى مى‏پردازیم ...

مشاهده آنلاین کتاب

 

 

 

قسمتی از متن کتاب:

 

 

چرا عدل از اصول است؟
 با اینكه خدا صفات زیادى دارد - از قبیل رحمت، حكمت، قدرت، خالقیّت، علم و... - چرا تنها عدل از اصول دین شمرده شده است؟
 پاسخ: این انتخاب، هم ریشه تاریخى دارد و هم‏ریشه سیاسى.
 ریشه تاریخى آن به قرون اولیه اسلام بر مى‏گردد. آن گاه كه گروه كوچكى از مسلمانان - فرقه اشعرى - عادل بودن خدا را لازم نمى‏دانستند و مى‏گفتند: هر كارى كه خدا خواست و انجام داد همان درست است، گرچه از نظر عقل از كارهایى باشد كه مسلّماً قبیح و زشت و ستم محسوب شود! مثلاً مى‏گفتند: اگر خداوند امیرمؤمنان على‏علیه السلام را به دوزخ و قاتل او - ابن ملجم - را به بهشت ببرد مانعى ندارد. ولى ما این منطق را نمى‏پذیریم و طبق منطق عقل و آیات قرآن مى‏گوییم تمام كارهاى خدا حكیمانه است و هرگز كارى كه ظلم و قبیح باشد از او سر نمى‏زند. 
 البتّه خدا بر هر كارى قدرت دارد، امّا كار خلاف حكمت نمى‏كند؛ چنانكه ما قدرت داریم چشم خود را كور كنیم ولى چنین نمى‏كنیم چون این عمل، حكیمانه نیست، پس استفاده از قدرت مربوط به آن است كه عمل با عدل وحكمت و وعده‏هاى قبلى هماهنگ باشد. خدایى كه وعده داده است مؤمنان را به بهشت و فاسقان را به دوزخ ببرد اكنون اگر خلاف كند، خلف وعده مى‏شود واین عمل، قبیح است و هرگز خداوند كار زشت نمى‏كند. ما كه مى‏گوییم: خدا ظلم نمى‏كند قدرت او را محدود نكرده‏ایم بلكه این حكمت است كه موجب مى‏شود قدرت در جاى مناسب به كار گرفته شود.
 و امّا ریشه سیاسى آن به دوران بنى‏امیّه و بنى‏عبّاس برمى‏گردد، آنها براى آن كه با اعتراضات و شورش‏هاى مردمى مواجه نشوند، این گونه تبلیغ مى‏كردند كه همه چیز به خواست خداست و كسى حقّ ندارد در برابر اراده خدا حرفى بزند. اگر ما حاكم شده‏ایم به خواست خدا بوده و كسى حقّ اعتراض ندارد، زیرا آنچه بر جهان حاكم است جبر است و انسان هیچ اختیارى ندارد و این جبر مورد رضایت خداست و چون رضاى خدا در آن است پس هركارى كه او انجام دهد عدل است. در واقع این نظریّه پشتوانه سیاسى خوبى براى بنى‏امیّه و استمرار حكومت و ریاستشان بود.

 

معنى و مفهوم عدل
 واژه عدل در لغت در مقابل ظلم و جور آمده و به معناى قراردان هرچیز در جاى خود و یا انجام دادن هركارى به نحو شایسته است. چنانكه حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «العدل یضع الامور مواضعها»(4) عدل است كه هر امرى را در جایگاه خودش قرار مى‏دهد.
 اینكه مى‏گوییم خداوند عادل است، یعنى هم در نظام تكوین و طبیعت هر چیزى را تحت نظامى خاص و مناسب آفریده است، «بالعدل قامت السموات و الارض»(5) و هم در عالم قانون‏گذارى و تشریع، تمام قوانین او عادلانه و به جا و با هدف خلقت هماهنگ بوده و هیچ گونه تبعیض و تفاوت ناروایى در آن قرار نداده است. چنانكه حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «و ارتفع عن ظلم عباده و قام بالقسط فى خلقه و عدل علیهم فى حكمه»(6) خداوند از ستم بر بندگان خود منزّه است و درباره آفریدگان خود به عدل رفتار مى‏كند و در مورد آنان به عدل حكم مى‏كند.
 بنابراین مقتضاى عدل الهى این است كه خداوند هر انسانى را به اندازه استعدادش مورد تكلیف قرار دهد، «لا یكلّف الله نفساً الا وسعها»(7) و سپس با توجّه به توانایى و تلاش اختیارى وى درباره او قضاوت كند، «و قضى بینهم بالقسط و هم لا یظلمون»(8) و سرانجام پاداش یا كیفرى در خور كارهایش به او عطا فرماید. «فالیوم لا تظلم نفس شیئاً و لاتجزون الا ما كنتم تعملون»(9)

 4) نهج‏البلاغه، حكمت 437.
5) تفسیر صافى، ذیل آیه 7 الرّحمن.
6) نهج‏البلاغه، خطبه 185.
7) سوره بقره، آیه 286.
8) سوره یونس، آیه 54.
9) سوره یس، آیه 54 .

 

*** ارزش انسان به تعداد خدمتکاران او نیست، بلکه به تعداد کسانی است که او به آنها خدمت می کند. ***

 

      

 

E-Mail: eBook.rasekhoon@Gmail.com

 

    

وبلاگ من

وبلاگ پارسی بوک

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها