تعيين مولفه هاي ترويج بازاريابي گل و گياهان زينتي
چهارشنبه 20 دی 1391 10:12 AM
10 : تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران (علوم كشاورزي ايران) 1389; 2-41(4):513-522. |
تعيين مولفه هاي ترويج بازاريابي گل و گياهان زينتي |
يادآور حسين*,حجازي يوسف,حسيني سيدمحمود,صالح ايرج |
* دانشگاه تهران / دانشكده كشاورزي، دانشگاه تبريز |
تحقيق حاضر با هدف تعيين مولفه هاي ترويج بازاريابي گل و گياهان زينتي به صورت پيمايشي در كل كشور انجام شد. جامعه آماري آن دو گروه بودند: 1) گلكاران استان هاي تهران، مركزي، گيلان، خوزستان و خراسان رضوي به تعداد 4920 نفر كه از طريق نمونه گيري خوشه اي متناسب با حجم تعداد 234 نفر انتخاب شدند؛ 2) كليه كارشناسان شاغل در ادارات ترويج كشاورزي در سطوح مديريت جهاد كشاورزي شهرستان تا مراكز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي دهستان هاي استان هاي يادشده كه به روش سرشماري تعداد 69 كارشناس به عنوان نمونه تحقيق تعيين شدند. ابزار تحقيق دو پرسشنامه متفاوت براي گلكاران و كارشناسان بود. يافته هاي تحقيق نشان داد كه از نظر گلكاران مولفه هاي ترويج بازاريابي شامل تسهيل تعامل و ارتباطات بين اجزاي دخيل در فرآيند بازاريابي، توانمندسازي گلكاران، بهبود كنشگري گلكاران در بازار، ضرورت انجام تبليغات، تقويت و تجهيز گلكاران، مديريت توليد و فروش محصول، ارتقا شناخت گلكاران از مباني و اصول بازاريابي، مديريت فرصت هاي بخش خصوصي و مديريت اطلاعات بازاريابي است و از نظر كارشناسان ترويج اين مولفه ها شامل حمايت از گلكاران، مديريت تسهيل تبادل اطلاعات بازاريابي، توسعه توان تاثيرگذاري گلكاران بر بازار، ارتقا درک عملي گلكاران از بازاريابي، توانايي انجام مطالعات سازگاري - اكتشافي، شناخت منابع موثق اطلاعات بازاريابي، كمک به اتخاذ تصميم هاي راهبردي و ظرفيت سازي علمي در رابطه با بازاريابي مي باشد. |
كليد واژه: گلكاران، كارشناسان ترويج، گل و گياهان زينتي، ترويج بازاريابي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .