بررسي تاثير طرح مدرسه در مزرعه كشاورز بر افزايش سطح اطلاع نخل داران از مباحث مديريت تلفيقي آفات
چهارشنبه 20 دی 1391 10:10 AM
8 : تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران (علوم كشاورزي ايران) 1389; 2-41(4):491-499. |
بررسي تاثير طرح مدرسه در مزرعه كشاورز بر افزايش سطح اطلاع نخل داران از مباحث مديريت تلفيقي آفات |
علي ميرزايي عرفان,موحدمحمدي حميد*,طهماسبي مريم |
* پرديس كشاورزي و منابع طبيعي، دانشگاه تهران |
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير طرح مدرسه در مزرعه كشاورز بر افزايش سطح اطلاع نخل داران شهرستان آبادان از مباحث مديريت تلفيقي آفات بود. به لحاظ هدف، پژوهش حاضر در زمره تحقيقات كاربردي بود كه با بهره گيري از پاراديم كمي، از طريق پيمايش توصيفي انجام شد. جامعه آماري پژوهش دو گروه مجزا را دربر داشت. گروه اول كشاورزان شركت كننده در دوره هاي IPM/FFS و گروه دوم، كشاورزان آموزش ديده به شيوه مرسوم معلم - محور كه طي سال هاي مشابه در زمينه مديريت تلفيقي آفات نخلستان در شهرستان آبادان آموزش ديده بودند. از گروه اول 66 نفر و از گروه ديگر 106 كشاورز به شيوه تصادفي انتخاب شدند. به منظور گردآوري داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد كه روايي محتوايي آن توسط جمعي از اعضاي هيات علمي موسسه تحقيقات خرما و ميوه هاي گرمسيري اهواز و تعدادي از كارشناسان جهاد كشاورزي آبادان تاييد شد. پايايي پرسشنامه نيز با محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تاييد قرار گرفت (a=0.78). يافته ها حكايت از آن داشت كه اختلاف ميانگين اطلاع كشاورزان IPM/FFS و همتايان آموزش ديده آنها به شيوه معلم - محور، با احتمال وجود يک درصد خطا معني دار بود. به عبارت ديگر، كشاورزان گروه اول با به كارگيري اصول يادگيري مشاركتي، اطلاعات به مراتب بيشتري راجع به مباحث مديريت تلفيقي آفات نخلستان در مقايسه با گروه ديگر داشتند. افزون بر اين تحليل رگرسيون نشان داد كه متغير حضور در جلسات، بيشترين سهم را در تبيين واريانس متغير وابسته (سطح اطلاع كشاورزان دوره هايIPM/FFS ) داشت. |
كليد واژه: يادگيري مشاركتي، IPM/FFS، آموزش معلم - محور، شهرستان آبادان، مديريت تلفيقي آفات |
![]() |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .