تحليل آثار سياست تعرفه واردات بر بازار برنج ايران
شنبه 11 آذر 1391 2:21 AM
1 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي تابستان 1390; 3(2):1-20. |
تحليل آثار سياست تعرفه واردات بر بازار برنج ايران |
موسوي سيدحبيب اله*,اسماعيلي عبدالكريم |
* دانشگاه شيراز |
مساله سياست غذاي ارزان و خودکفايي در مورد محصول برنجِ ايران همواره باعث شده تا دولت مداخلات زيادي در بازار و تجارت اين محصول داشته باشد. از بين تمامي سياست هاي اعمال شده در مورد اين محصول مي توان از سياست تعرفه واردات ياد کرد که در سال هاي اخير کاربرد فراوان تري داشته است. با اين وجود نتايج حاصل از اين سياست در بين اقشار توليدي و مصرفي کاملا بحث برانگيز بوده و به صورت چالشي بزرگ در مقابل سياست گذاران و محققين قرار گرفته است. به همين جهت، مطالعه حاضر تلاش کرده تا با استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي مختلف و نيز توسعه يک مدل چند بازاره تعادل فضايي، آثار اين سياست را بر حجم تجارت و نيز توليد و مصرف داخلي اين محصول به صورت کمي مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که توليد برنج داخل با ابزار موانع غير تعرفه اي شديدا حمايت مي گردد و اين امر باعث ناکارايي سياست هاي تعرفه اي در بازار برنج شده است. همچنين اثر سياست افزايش تعرفه واردات در مناطق مختلف ايران بسته به نوع شهري و روستايي بودن هر منطقه متفاوت است. ولي با اين حال، افزايش تعرفه واردات توام با کاهش چشمگير مصرف و واردات و تاحدودي افزايش قيمت خرده فروشي، قيمت سرمزرعه و نيز توليد داخلي برنج مي باشد. |
كليد واژه: بازار برنج، تعرفه واردات، مدل تعادل فضايي، قيمت، توليد، مصرف، ايران |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .