بررسي اقتصادي ارتباط بين قيمت و کيفيت در بازار داخلي پسته ايران: مطالعه موردي استان کرمان
شنبه 11 آذر 1391 2:18 AM
9 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):157-172. |
بررسي اقتصادي ارتباط بين قيمت و کيفيت در بازار داخلي پسته ايران: مطالعه موردي استان کرمان |
عبدالهي عزت آبادي محمد* |
* موسسه تحقيقات پسته کشور |
پسته از جمله کالاهايي مي باشد که به علت داشتن کيفيت هاي متفاوت و گسترده، دستيابي به اطلاعات در زمينه رابطه بين قيمت و کيفيت آن مورد نياز است. در اين مطالعه با استفاده از نمونه 110 تايي از کشاورزان پسته کار و 119 تايي از تجار پسته، نقش کيفيت در قيمت گذاري پسته در استان کرمان مورد بررسي قرار گرفت. براي انتخاب نمونه از روش تصادفي چندمرحله اي استفاده شد. براي تخمين تابع قيمت از الگوي قيمت گذاري هدانيک پسته استفاده گرديد. نتايج نشان داد که پسته رقم اوحدي خندان با اونس 30-32 مي تواند به عنوان نمونه پايه در قيمت گذاري ها استفاده شود. همچنين برآورد مدل هدانيک نشان داد که از بين 12 متغير کيفي مورد نظر، تنها دو متغير تعداد دانه در اونس و درصد خنداني معني دار شدند. متغيرهاي کيفي معني دار نشده به سه گروه تقسيم شدند. 1- فاکتورهايي که اندازه گيري آنها هزينه بر و مشکل است. 2- فاکتورهايي مانند عيار مغز در پسته هاي خندان که به آساني و با هزينه کم قابل اندازه گيري بوده، ولي هنوز اهميت آن در بازار پسته مشخص نشده است. 3- معيارهاي کيفي که قابل اندازه گيري واقعي نبوده و مشاهده اي ارزيابي مي شوند. در پايان پيشنهاد شد که دستگاه مخصوصي ساخته شود که نمونه پسته را به طور خودکار بررسي نموده و کيفيت هاي مختلف آن را اندازه گيري نمايد. |
كليد واژه: بازار پسته، رابطه بين قيمت و کيفيت، قيمت گذاري هدانيک |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .