بررسي بازار صادراتي پسته ايران
شنبه 11 آذر 1391 2:18 AM
6 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1390; 3(3):101-116. |
بررسي بازار صادراتي پسته ايران |
اعظم زاده شوركي مهدي*,محمودگردي رحيم,خليليان صادق,مرتضوي سيدابوالقاسم |
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس |
رهايي از اتکا به صادرات تک محصولي، لزوم حرکت به سوي شناخت استعدادهاي صادراتي جديد و برخوردار از مزيت نسبي صادراتي را تبيين مي کند. با توجه به اهميت اقتصادي صادرات پسته در اقتصاد ملي و با عنايت به رقابت هاي جهاني در زمينه بازار اين محصول و پتانسيل بالاي اين محصول براي صادرات، هدف اين مقاله بررسي بازار صادراتي پسته ايران در طي دوره سال هاي 2006- 1990 و همچنين بررسي جايگاه و درجه رقابتي (مزيت نسبي) اين محصول در بين کشورهاي عمده صادرکننده جهان مي باشد. در اين مطالعه براي بررسي مزيت نسبي رقابتي از RCA، RSCA و HI و به منظور بررسي تخصصي شدن از شاخص هاي X2، MI و CTB استفاده شده است. نتايج حاصل از برآورد نشان مي دهد که کشورهاي ايران، آمريکا، آلمان، هنگ کنگ، در صادرات محصول پسته مزيت نسبي رقابتي دارند. نوسانات در مزيت نسبي صادراتي پسته ايران، نشان دهنده عدم وجود برنامه ريزي و هماهنگي به منظور ايجاد يک ثبات در روند مزيت نسبي صادراتي اين محصول مي باشد. بررسي روند تخصصي شدن در صادرات محصول پسته نشان مي دهد که کشورهاي آمريکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند، ايتاليا و چين نسبت به ايران در صادرات محصول پسته تخصصي تر بوده و به الگوي صادرات جهاني نزديکتر مي باشند. همچنين بررسي ثبات تخصصي شدن با توجه به رگرسيون گالتونين در 7 کشور عمده صادرکننده پسته در جهان، نشان مي دهد که مجموعه اين کشورها در صادرات محصول پسته داراي ثبات تخصصي مي باشند. پيشنهاد مي شود دولت به منظور ايجاد ثبات در مزيت نسبي صادراتي، با ايجاد بستر لازم براي صادرکنندگان پسته، زمينه را براي بسته بندي مناسبتر و صادرات با کيفيت تر اين محصول صادراتي فراهم کند تا ضمن ثبات در مزيت نسبي صادراتي اين محصول، ارز آوري بيشتري را به دنبال داشته باشد. |
كليد واژه: شاخص مزيت نسبي آشکار شده متقارن، مزيت رقابتي، تخصصي شدن، پسته، ايران |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .