بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان
شنبه 11 آذر 1391 2:14 AM
9 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):153-169. |
بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان |
كريمي فرد ساناز,عبدشاهي عباس,مقدسي رضا* |
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران |
در اين مطالعه، به بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان يکي از مهم ترين مناطق توليدکننده خرما پرداخته شد. بدين منظور، مقادير حاشيه بازاريابي، سهم عوامل بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي و انواع کارايي براي 5 نوع خرماي مهم استان (کبکاب، گنتار، استعمران، بريم و زاهدي) محاسبه گرديد. همچنين تابع حاشيه بازاريابي با استفاده از مدل هاي مارک آپ (اضافه بها)، حاشيه نسبي و هزينه بازاريابي، برآورد گرديد. آمار و اطلاعات مورد نياز براي اين مطالعه به دو صورت اسنادي با مطالعه منابع موجود و پيمايشي از طريق نمونه گيري تصادفي ساده و تکميل 240 پرسشنامه جمع آوري شده و با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و EVIEWS به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شد. نتايج نشان داد که در بين انواع خرما، خرماي کبکاب با هزينه بازاريابي 6000 ريال در هر کيلو، کمترين و خرماي زاهدي با 12000 ريال در هر کيلو، بيشترين هزينه هاي بازاريابي را به خود اختصاص داده اند. نتايج مربوط به کارايي بازاريابي، نشان مي دهد که در رابطه با کارايي تکنيکي براي انواع خرما نيز بيشترين آن مربوط به خرماي استعمران (67%) و کمترين آن مربوط به خرماي کبکاب (13%) بوده است و کارايي قيمتي انواع خرما نيز بالا مي باشد. نتايج تخمين تابع حاشيه بازاريابي نشان داد که حاشيه بازاريابي در مدل هاي مارک آپ و حاشيه نسبي با قيمت خرده فروشي داراي رابطه مستقيم و همچنين در مدل هزينه بازاريابي نيز حاشيه بازاريابي با هزينه بازاريابي رابطه مستقيم دارد. در رابطه با صادرات خرما نيز کوواريانس ميان قيمت و مقدار صادراتي خرما براي ايران 0.046 بوده که مثبت بودن اين مقدار حاکي از آن است که وجود نوسان در تقاضاي محصول، عامل ناپايداري درآمدهاي صادراتي مي باشد. با توجه به نتايج به دست آمده، پيشنهاد مي شود که با توجه به پايين بودن سهم توليدکننده از قيمت نهايي محصول، اقداماتي به عمل آورده شود که انجام خدمات بازاررساني توسط باغداران و از طريق تشکيل تعاوني هاي بازاريابي صورت گيرد تا نقش واسطه ها کاهش يافته و سهم توليدکننده از قيمت نهايي محصول افزايش يابد. همچنين مي توان از طريق برگزاري کلاس هاي آموزشي در مراحل مختلف توليد، باعث بالا بردن کيفيت محصول توليدي شده و از اين طريق ميزان صادرات محصول با کيفيت بالا را افزايش داد. |
كليد واژه: حاشيه بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي، الگوي مارک آپ، الگوي حاشيه نسبي، الگوي هزينه بازاريابي |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .