جايگاه ايران در صادرات رازيانه: رهيافت مزيت نسبي صادراتي
شنبه 11 آذر 1391 2:12 AM
5 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):83-97. |
جايگاه ايران در صادرات رازيانه: رهيافت مزيت نسبي صادراتي |
اميرتيموري سميه*,شمشادي كتايون,خليليان صادق |
* گروه اقتصاد کشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس |
هدف اصلي اين تحقيق، بررسي جايگاه ايران در صادرات رازيانه، در بين ده کشور عمده صادرکننده اين محصول مي باشد. بدين منظور شاخص هاي مزيت نسبي آشكار شده (RCA)، مزيت نسبي آشكار شده متقارن (RSCA)، ميچلي (MI)، كاي دو (c2) و سهم در تراز تجاري (CTB) محاسبه شده اند. آمار و اطلاعات لازم جهت محاسبه شاخص ها به صورت سري زماني طي سال هاي 1999-2008 براي ده کشور افغانستان، بلغارستان، چين، مصر، آلمان، هند، ايران، سنگاپور، سوريه و ترکيه از سايت FAO جمع آوري گرديده است. بر اساس نتايج حاصل از شاخص هاي RCA و RSCA، ايران در صادرات رازيانه به ترتيب مقام هفتم و ششم را داراست و نتايج حاصل از ساير شاخص ها نشان مي دهد که ايران از مزيت نسبي در صادرات رازيانه برخوردار مي باشد و اين محصول قدرت رقابتي در سطح بين المللي را دارد. اما با توجه به وجود نوساناتي در اين شاخص ها و از آنجايي که واردات رازيانه به داخل کشور وجود ندارد؛ مي توان با استفاده از سياست ها و راهکارهاي حساب شده، به بهبود اين وضعيت پرداخت. بدين ترتيب در راستاي افزايش صادرات غيرنفتي و بهبود جايگاه صادراتي؛ تدوين نظام جامع مديريت كشت و بهره برداري گياهان دارويي از جمله رازيانه، حمايت و برنامه ريزي جهت افزايش سطح زير كشت، شناسايي و معرفي بازارهاي هدف رازيانه در سطح ملي و بين المللي، تدوين قوانين و ضوابط جمع آوري، توليد، فرآوري، بازاريابي و صادرات رازيانه توصيه مي گردد. |
كليد واژه: رازيانه، مزيت نسبي آشكار شده، مزيت نسبي آشكار متقارن، شاخص ميچلي، شاخص كاي دو و سهم در تراز تجاري |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .