پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي
شنبه 11 آذر 1391 2:07 AM
10 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي بهار 1391; 4(1 (پياپي 13)):179-193. |
بررسي حاشيه بازاريابي گوشت مرغ با استفاده از مدل انتظارات عقلايي |
حيدري كمال آبادي رضا,شاهنوشي فروشاني ناصر* |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
هدف از اين مطالعه، بررسي الگوي حاشيه بازاريابي خرده فروشي- سرمزرعه گوشت مرغ با استفاده از الگوي انتظارات عقلايي ارائه شده توسط ولگنت (1985) بود. براي انجام اين مطالعه از داده هاي سري زماني ماهانه قيمت حقيقي خرده فروشي گوشت مرغ و قيمت حقيقي مرغ زنده در دوره زماني 89-1380 استفاده شد. نتايج حاصل از تخمين فرم کاهش يافته معادلات حاشيه بازاريابي گوشت مرغ نشان داد که وقفه هاي قيمت مرغ زنده بيشترين تاثير را بر حاشيه بازاريابي گوشت مرغ دارند و متغيرهاي قيمت مرغ زنده با يک وقفه و سه وقفه باعث افزايش حاشيه بازاريابي و متغير قيمت مرغ زنده با دو وقفه موجب کاهش حاشيه بازاريابي مي شود. نتايج حاصل از تخمين فرم ساختاري نيز نشان داد که نرخ تغيير موجودي انبار به ميزان فروش روي حاشيه بازاريابي گوشت مرغ تاثيرگذار است و نرخ بهره حقيقي اثري روي حاشيه بازاريابي گوشت مرغ ندارد. بنابراين براي کاهش نوسانات حاشيه بازاريابي مواد غذايي بايد اقدام به ايجاد انبارهاي مناسب و استاندارد نمود. |
كليد واژه: حاشيه بازاريابي، انتظارات عقلايي، گوشت مرغ، رگرسيون به ظاهر نامرتبط غيرخطي |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .