0

يكصد و بيست و هشت نكته درباره‏ ي روش مرثيه خواني(3)

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

يكصد و بيست و هشت نكته درباره‏ ي روش مرثيه خواني(3)
پنج شنبه 9 آذر 1391  11:05 PM

70- به مرثيه‏اي كه مي‏خوانيم، خودمان اعتقاد داشته باشيم، تا اين اعتقاد در شنوندگان نيز تاثير معنوي و عاطفي بگذارد.
71- كيفيت بعضي گريه كردنها زننده است، از انجام چنين گريه‏هايي خودداري كنيم.
72- از دروغها و تحريفاتي كه در مرثيه‏ها صورت گرفته است با اطلاع باشيم تا آنها را نخوانيم.
73- مواظب باشيم براي گرياندن مردم، مرثيه‏ها را كم و زياد و تحريف نكنيم تا مثلا سوزناك شوند و مردم را به گريه اندازند.
74- اگر نگاه جمعيت يا افراد خاصي مانع مرثيه خواني ما مي‏شود، مي‏توانيم گاهي چشمان خود را روي هم بگذاريم.
75- توجه داشته باشيم كه مرثيه خواني با زبان محاوره‏اي دلنشين‏تر از مرثيه خواني با زبان مكاتبه‏اي است.
76- مرثيه خوان با تجربه‏اي مي‏گفت: «مراثي و اشعار مربوط به آن را پيش از خواب حفظ كنيد تا در ذهن شما كاملا نقش ببندد».
77- از هر حالت و يا حركتي كه متناسب با مرثيه خواني و شخصيت مرثيه خوان نباشد خودداري كنيم.
78- براي مرثيه خواني و جاري ساختن اشكها، سعي كنيم احساسات و عواطف شنوندگان را برانگيزانيم.
79- براي برانگيختن شور و احساس شنوندگان بايد خودمان در هنگام مرثيه خواني شور و سوز و احساس نيز داشته باشيم.
80- بين محتواي مرثيه و شرايط و احساسات شنوندگان ارتباط برقرار كنيم، تا غم و اندوه بيشتري را احساس نمايند و اشك بيشتري را جاري سازند.
81- هنگام مرثيه خواني به همه‏ي جمعيت نگاه كنيم تا توجه همگان را جلب نماييم. و نيز براي جلب توجه و تاثير بيشتر مي‏توانيم در حد ضرورت و متناسب و هماهنگ با محتواي مرثيه از حركات سر و صورت و دست استفاده كنيم.
82-براي مرثيه خواني ترس به خود راه ندهيم، و از جمعيت زياد شنوندگان و سشخصيت آنان هراسان نشويم.
83- در آغاز مرثيه خواني ترس و لرز و دلهره و ضربان شديد قلب امري طبيعي است، از اين رو ياس را به خود راه ندهيم و مرثيه خواني را در «جاهاي مختلف» و در حضور «جمعيتهاي گوناگون» تمرين و دنبال كنيم تا ترس و دلهره‏ي ما از بين برود.

84- آثار و فوايد معنوي مرثيه خواني را به خاطر بياوريم، تا علاقه‏ي ما به مرثيه خواندن بيشتر شود كه نعمتي بزرگ است و متاسفانه برخي از آن غافلند.
85- اگر مرثيه را همراه با سخنراني مي‏خوانيم مواظب باشيم كه مرثيه‏ي ما ناقض سخنراني‏مان نباشد و بعكس، مثلا - بنا به فرض - اگر در سخنراني مي‏گوييم: «توبه در آخر عمر پذيرفته نمي‏شود» در اين صورت نبايد مرثيه‏ي حضرت حر را بخوانيم، زيرا حضرت حر در آخر عمرش توبه كرد و امام حسين - عليه‏السلام- توبه‏ي او را پذيرفت.
86- هدف نهايي از مرثيه خواني «گرياندن» نيست، اگر چه مرثيه‏ي همراه با گريه بهتر است.
87- مرثيه خوان بايد آنچنان ورزيده باشد كه اگر به او گفتند در سه دقيقه مرثيه خواني كند بتواند، و چنانچه به وي گفتند در سي دقيقه مرثيه خواني كند باز هم بتواند.
88- اگر در آغاز راه هستيم به خود «تلقين» كنيم كه مي‏توانيم مرثيه خواني نماييم، زيرا تلقين يكي از راههاي تعليم و تعلم است.
89- در همه جا نبايد مرثيه خواند، بلكه بايد يا شرايط مرثيه خواني موجود باشد و يا شرايط آن را به وجود آورد و سپس مرثيه خواند.
90- مرثيه‏ها را مطابق فهم و موقعيت فردي، سني، زماني و مكاني شنوندگان انتخاب كنيم و بخوانيم. مثلا براي نوجوانان مرثيه‏ي حضرت قاسم - عليه‏السلام- و براي كودكان مرثيه‏ي حضرت رقيه - عليهاالسلام - و براي بانوان مرثيه‏ي حضرت زينب - عليهاالسلام - را بخوانيم.
91- مي‏توانيم از مرثيه‏ها نكات اخلاقي، تربيتي، سياسي، تاريخي و نظامي را استفاده كنيم و آنها را براي شنوندگان بازگو نماييم. يك فرمانده‏ي نظامي مي‏گفت: «گاهي مواقع از مراثي امام حسين - عليه‏السلام- و پيكار او با دشمنانش، نكات نظامي را برداشت مي‏كنيم».
92- معمولا از تعابيري كه مخصوص همان زمانها بوده است استفاده كنيم، مثلا به جاي خيمه كلمه‏ي چادر يا سنگر و به جاي عمود، كلمه‏ي گرز را به كار نبريم.
93- مجالس دعا، ختم و مانند آن زمينه‏ي خوبي براي يادگيري و شروع مرثيه خواني است.
94- فقط براي ديگران مرثيه نخوانيم، بلكه در بعضي اوقات و در تنهايي براي خود يا خانواده‏مان نيز مرثيه بخوانيم.
95- جلسه‏ي مرثيه مي‏تواند براي مخاطبان، جلسه‏ي توبه و بازگشت به سوي خدا نيز باشد، به آن توجه كنيم و از آن استفاده نماييم.

96- مرثيه خوان نبايد بر مسموعاتي (شنيده‏ها) كه به نظر دروغ و غير صحيح يا غير قابل قبول است تكيه كند.
97- در مجالس مرثيه خوانهاي خبره و مشهور شركت نماييم، تا از روش و كيفيت مرثيه خواني آنان نيز بهره‏مند شويم. يكي از مرثيه خوانها مي‏گفت: «براي يادگيري مرثيه خواني بايد در جلسات مرثيه خوانها شركت كنيد تا با چشم خود ببينيد كه چگونه مرثيه مي‏خوانند».
98- مرسوم است كه در هر يك از روزها يا شبهاي دهه‏ي محرم، مرثيه‏ي يكي از وقايع يا شهداي كربلا را مي‏خوانند، از مرثيه خوانان با تجربه اين را سوال كنيم كه مثلا در شب تاسوعا يا عاشورا چه مرثيه‏اي بايد خوانده شود؛ البته اين امر در جاهاي مختلف متفاوت است.
99- اگر مثلا در دو جا مرثيه خواني مي‏كنيم بهتر است براي هر كدام مرثيه‏ي جداگانه و يا دو قسمت مختلف از يك مرثيه را بخوانيم، زيرا در بعضي موارد ممكن است برخي از شنوندگان هر دو جا يكي باشند.
100- مرثيه‏ها را طوري بازگو نكنيم كه خواري و ذلت خاندان عصمت و طهارت - عليهم‏السلام - از آن برداشت شود.
101- در مرثيه مي‏توان به جاي آمار و اعدادي كه از نظر صحت مورد ترديد و يا انكار است، به كلماتي از قبيل (جمعيتي بسيار)، (عده‏اي زياد)، (تعدادي فراوان) اكتفا نمود، مثلا به جاي اينكه بگوييم: «امام حسين - عليه‏السلام- چندين هزار نفر از دشمنان را كشت»، بهتر است بگوييم: «امام حسين - عليه‏السلام- تعداد فراواني از دشمنان را كشت».
102- شايسته است از ذكر مراثي يا آماري كه موجب انكار يا عكس العمل منفي شنوندگان مي‏شود خودداري كنيم. بويژه در مقابل شنوندگاني كه كمتر از اعتقاد راسخ و ايمان بالا برخوردار هستند. مثلا در چنين مجالسي شايد لازم نباشد كه بگوييم: «نوجوان كربلا حضرت قاسم - عليه‏السلام - سي و پنج نفر از دشمنان را كشت».
103- مي‏توانيم برخي از قسمتهاي مرثيه يا اشعار و رجزهاي آن را با همان زبان عربي بخوانيم و سپس آنها را ترجمه كنيم، مگر در مواري كه ترجمه‏ي آنها لازم نباشد.
104- اگر از كلمات و جملات عربي در مرثيه خواني استفاده مي‏كنيم آنها را بطور صحيح تلفظ كنيم، بويژه در مجالسي كه آشنايان به زبان عربي مانند علما و طلاب حضور دارند.
105- اگر به زبان عربي آشنايي داريم، مراثي حضرت فاطمه‏ي زهرا - عليهاالسلام - در جلد (43) بحار الانوار و مراثي امام حسين و اصحابش -- عليهم‏السلام - در جلدهاي (44) و (45) بحار الانوار گردآوري شده‏اند.
106- اگر بعد از غذا و يا با حالت كسالت، بيماري، خستگي، عصبانيت، ناراحتي، خواب آلودگي و مانند آن مرثيه خواني نكنيم، بهتر و موثرتر است. از اين رو آرامش، سلامت و استراحت كافي پيش از مرثيه خواني را فراموش ننماييم.
107- مي‏توان براي يادگيري مرثيه‏ها و اشعار زيبا دفتري مانند كلاسور را تهيه كرد و آنها را در آن دفتر نوشت، تا در هنگام مرثيه خواني به تناسب موضوع از مرثيه‏ها و اشعار آن استفاده نمود.

108- كسب تجربه از خود و ديگران از رموز موفقيت در امر مرثيه خواني است.
109- دقت كنيم محتواي مرثيه را اشتباه نگوييم. مثلا توجه داشته باشيم كه حضرت عباس - عليه‏السلام- مشك آب را اول به دست راستش گرفت و يا به دست چپش؟ يا مثلا امام حسين - عليه‏السلام - زبانش را در دهان حضرت علي اكبر - عليه‏السلام - گذاشت و يا بعكس؟
110- در مرثيه خواني از اين شاخه به آن شاخه نپريم، بلكه همان موضوع و محتواي مرثيه را براي شنوندگان بازگو كنيم.
111- سعي كنيم مرثيه را براي شنوندگان «مجسم» نماييم.
112- در مرثيه خواني مواظب باشيم به جاي تقويت روحيه، تضعيف روحيه نكنيم.
113- اگر مرثيه خوانهاي ديگري براي خواندن در مجلس حضور دارند، وقت آنان را نيز در نظر داشته باشيم.
114- خواندن مرثيه را بيش از حد، طولاني نكنيم، تا موجب ملال و خستگي شنوندگان نشود و بر آنان اثر منفي نگذارد؛ بويژه در مجالسي كه علاقه و زمينه‏ي كمتري نسبت به مرثيه در آنها وجود دارد، از طولاني كردن مرثيه خودداري نماييم.
115- در غير موارد ضروري، مرثيه را متناسب با زمان خود بخوانيم، مثلا مرثيه ورود امام حسين - عليه‏السلام- به كربلا را در همان اوايل محرم و مرثيه‏ي ورود جابر بن عبدالله انصاري به كربلا را در روز اربعين بخوانيم.
116- سعي كنيم حتما در ايام خاص و ويژه ماند ماههاي محرم و صفر و ايام فاطميه و شبهاي قدر و وفات و شهادت مرثيه بخوانيم. و شايسته است در اين ايام از خنده و مزاح پرهيز كنيم.
117- از كتابهاي مقتل (مقاتل) و مرثيه‏هايي كه داراي مدرك و سند و مأخذ صحيح و معتبر هستند استفاده كنيم، و از هر مرثيه خواني، مرثيه‏ها را نقل ننماييم و براي ديگران نخوانيم. كتابهاي منتهي الامال، نفس المهموم و بيت الاحزان محدث قمي، لهوف سيد بن طاووس، جلاء العيون مجلسي و ارشاد شيخ مفيد در زمينه‏ي مرثيه خواني كتابهاي خوب، مفيد و معتبري هستند.
119- اگر مأخذ و مدرك مرثيه را به شنوندگان بگوييم بهتر است، بخصوص در مجالسي كه طلاب، علما و بزرگان حضور دارند.
120- آرام و شمرده شمرده مرثيه را بخوانيم و با فرياد و با شتاب و سرعت بيش از حد، مرثيه خواني نكنيم.
121- هنگام خواندن مرثيه فاصله‏ي مناسب دهان خود با ميكروفون را رعايت كنيم، تا صدا خوب منتقل شود و بلندگو سوت نكشد. و توجه داشته باشيم كه صداي بلندگو بيش از اندازه، كم يا زياد نباشد.

122-اگر مرثيه را با صوت زيبا بخوانيم دلنشين‏تر است. و اگر صوت زيبا نداريم، مرثيه را به صورت عادي و معمولي و بدون صوت بخوانيم، ولي مرثيه خواني را به خاطر نداشتن صوت زيبا ترك و رها نكنيم.
123- در جاهايي كه مرثيه، سوزناك و حزين مي‏باشد، بهتر است هماهنگ با آن، صدايمان را سوزناك و حزين و چهره‏مان را اندوهناك نماييم.
124- شايسته است صوت ما هنگام خواندن مرثيه يكنواخت نباشد، بلكه صوت خود را به تناسب محتواي مرثيه و به گونه‏اي كه زننده نباشد بالا و پايين ببريم و بلند و آهسته كنيم.
125- اگر در شيوه و سبك مرثيه خواني از كسي تقليد مي‏كنيم آن را به مرور زمان ترك نماييم تا خودمان صاحب سبك شويم، البته گفته‏اند در آغاز راه، تقليد از مرثيه خوانهاي ديگر اشكالي ندارد.
126- اگر مرثيه خوانهاي ديگري نيز در مجلس حضور دارند از روي احترام، از آنان كسب اجازه كنيم و به آنها تعارف نماييم.
127- كتابها و اشعار مرثيه و نوحه خواني را مطالعه كنيم، و به نوارهاي مرثيه و نوحه خواني گوش فرادهيم.
128- از باني و مؤسس و دست اندركاران مجلس روضه خواني تشكر و قدرداني نماييم، اما به صورت مبالغه‏آميز و خارج از حد و فراتر از واقعيت نباشد.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها