0

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی
پنج شنبه 9 آذر 1391  5:23 PM

وقتی‌صحبت از خودروهای رودستر دو‌نفره می‌شود، پورشه باکستر و ب.ام.و Z4 نخستین محصولاتی هستند که به‌ذهن خطور می‌کنند. حالا‌ مرسدس دست به‌کار شده و SLK55 AMG را روانه میدان ساخته، آیا این خودرو از پس رقبا برخواهد آمد؟

بیش از شش‌ دهه است که مرسدس بنز با مدل SL-Class در کلاس خودروهای اسپورت به اصطلاح آقایی می‌کند. سال گذشته نسل نو این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2011 رونمایی شد و سر و صدای بسیاری را در محافل ‌خودرویی جهان برپا‌ساخت. SL-Class جدید همچون گذشته با رنج وسیعی از پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی روانه بازار شد؛ از پیشرانه چهار‌سیلندر دیزلی گرفته تا نسخه افسانه‌ای SL65AMG با پیشرانه 12 سیلندر توئین‌توربو که قابلیت تولید 630 اسب بخار قدرت را دارد‌ اما اگر شما نیز شیفته «ابر رودستر» جدید مرسدس‌هستید و شب‌ها ‌رویای تملک‌ مرسدس SL65AMG 210 هزار‌یورویی از چشمان شما رخت برنمی‌چیند، مهندسان‌کارگاه AMG برای شما پیشنهاد دیگری دارند؛ SLK55AMG با 422 اسب وحشی که زیر‌کاپوت خود جای داده و با برچسب قیمت 72500 یورویی می‌تواند تعبیر دست یافتنی رویاهای شبانه شما باشد!




 

لباسی نو بر تن SLK55AMG

نسل‌نو قدرتمند‌ترین نسخه تولیدی SLK-Class با انبوهی از تغییرات ظاهری و فنی نسبت به دیگر برادران خود روانه میدان نبرد شده تا زنگ خطری باشد برای دو رقیب هموطن خود یعنی ب.ام.و Z4 و آئودی TT. طراحان AMG طبق رویه همیشگی خود با پوشاندن لباسی ساده و به دور از هرگونه زرق و برق مرسوم در محصولات دیگر تیونرهای‌مطرح، چهره ظاهری SLK55 را در‌نهایت سادگی، خشن‌تر و تهاجمی‌تر از پیش ساخته‌اند. 

نصب بادی‌کیت مخصوص AMG شامل سپرها و زیر‌رکابی‌های جانبی به همراه اسپویلر و دیفیوزر عقب، رینگ‌های 18 اینچی 10 بازو، خروجی‌های چهار‌گانه اگزوز و چراغ‌های جدید جلو با گرافیک متفاوت از جمله تغییرات ظاهری اعمال شده در‌نسخه ارتقایافته SLK-Class به‌شمار می‌آیند. 




 

همچنین ساخت قطعات بدنه خودرو از آلومینیوم و کامپوزیت‌های پلاستیکی فشرده ‌، باعث شده تا وزن خشک خودرو نسبت به نسل پیشین آن حدود 15 کیلوگرم‌کاهش‌یابد. با نگاه دقیق‌تر به‌ بدنه SLK55AMG  هواکش‌های تعبیه شده ‌روی گلگیر جلو که با تیغه‌های کرومی ‌ساخته و پرداخته شده‌اند، جلب توجه‌کرده که یادآور مدل افسانه‌ای SL300 در دهه 1950 میلادی هستند. 

در داخل کابین نیز ساعت آنالوگ خاص AMG ساخت برند IWC به همراه غربیلک فرمان سه شاخه، تودوزی منحصربه فرد AMG Performance و بادگیرهای چرخشی صندلی‌ها که مرسدس بنز آنها را «AirGuide» نامیده و با قابلیت‌چرخش 180 درجه‌ای سبب‌کاهش تلاطم‌جریان هوای قسمت عقب سرنشینان می‌شود، از‌مهم‌ترین تغییرات‌اعمال شده در فضای داخل کابین است. 

از دیگر آپشن‌های چشمگیر SLK55AMG می‌توان به‌سیستم صوتی‌حرفه‌ای آن اشاره نمود که ساخت برند Harman Kardon بوده و با چهار آمپلی‌فایر پرقدرت، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی و حافظه داخلی 10 گیگابایتی، استاندارد جدیدی از کیفیت صدا را در داخل کابین تعریف‌‌می‌کند. 




 

طبق اعلام مرسدس بنز، سقف استاندارد SLK55 در‌مدت زمان 20 ثانیه باز و بسته می‌شود اما نکته جالب توجه در این خودرو امکان انتخاب سقف پانورامیک مجهز به سامانه شفافیت شیشه سقف است که مرسدس آن را فناوری «Magic Sky Control» نامیده است. در این آپشن راننده و سرنشینان می‌توانند با فشردن یک‌ دکمه سقف شیشه‌ای خودرو را کاملا شفاف (همچون شیشه‌های عادی اما به صورت یکپارچه) و یا کاملا تیره سازند که در این حالت از نفوذ حرارت خورشید به داخل خودرو جلوگیری می‌شود. گفتنی اینکه اسکلت سقف بازشوی SLK55 نیز با آخرین روش‌های فلزکاری و از منیزیم تقویت شده ساخته شده که تنها این امر سبب کاهش شش کیلوگرمی ‌وزن سقف خودرو نسبت به مدل پیشین شده است.





توانایی‌های دینامیکی

اما عمده‌ترین وجه تمایز نسخه ارتقایافته رودستر کوچک مرسدس با دیگر اعضای خانواده خود، پیشرانه 5/5 لیتری ساخته مهندسان AMG بوده که زیر‌کاپوت این خودرو آرمیده است. پیشرانه 8 سیلندر SLK55AMG با ضریب تراکم 12/6 به 1 از نوع «بای‌توربو» بوده و با توانایی تولید 422 اسب بخار قدرت یعنی 62 واحد بیشتر از نسل پیشین آن و 540 نیوتن متر‌گشتاور که نسبت به مدل قبلی افزایش 30 واحدی به خود دیده، همان چیزی است که یک رودستر وحشی به آن نیاز دارد. این پیشرانه که پیش از این ‌روی دیگر محصولات تیون شده توسط AMG همچون E63AMG و CLS63AMG آزمایش خود را پس داده با اعمال تغییرات نوینی مانند استفاده از انژکتورهای پیزوالکتریکی، تعویض میل‌لنگ‌ها با نمونه‌های جدید تمام آلومینیومی، بهره‌گیری از چهار سوپاپ برای هر‌سیلندر با قابلیت باز و بسته‌شدن متغیر سوپاپ‌ها و همچنین رساندن فشار‌پاشش مستقیم سوخت به رقم psi 2900 می‌تواند SL55AMG را ظرف مدت 4/6 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100کیلومتر بر ساعت رسانده و پس از آن نیز این رودستر جمع و جور را به‌سقف سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برساند‌ اما نکته هیجان‌انگیز قلب تپنده SLK55AMG، قابلیت مدیریت‌کارکرد سیلندرها به دست  راننده است.




 

 به ‌این معنی که راننده در مواقع عدم نیاز به قدرت و گشتاور بالا (همچون حرکت در ترافیک‌های شهری)، می‌تواند چهار‌سیلندر از هشت سیلندر پیشرانه را از مدار‌خارج کند. در این حالت سیلندرهای شماره دو، سه، پنج و هشت غیرفعال شده و خودرو با پیشرانه‌چهار سیلندر به‌حرکت خود ادامه می‌دهد. این امر‌علاوه بر آنکه استهلاک میان قطعات پیشرانه را به حداقل می‌رساند، سبب کاهش مصرف‌سوخت به میزان چشمگیری می‌شود. 

این حالت در بازه وسیع دور موتور 800 الی 3600 rpm عمل‌کرده و جالب آنکه روند از مدار خارج ساختن و فعال سازی مجدد سیلندرها تنها در مدت 30 میلی‌ثانیه و بدون هرگونه صدا و ضربه انتقالی به درون کابین انجام شده و تنها هنگام‌کاراندازی مجدد سیلندرها این غرش سهمگین پیشرانه است که گوش سرنشینان و رهگذران را می‌نوازد! گفتنی اینکه در وضعیت کارکرد پیشرانه با چهار سیلندر نیز‌ گشتاور 230 نیوتن متری در اختیار چرخ‌ها قرار‌می‌گیرد که ‌این رقم پاسخگوی نیاز راننده در ترافیک‌های شهری خواهد بود. 

جالب آنکه توانایی‌های پیشرانه جدید مرسدس بنز تنها به خلق اعداد و ارقام شگفت انگیز سرعت و شتاب ختم نمی‌شود؛ آلایندگی این پیشرانه با تولید 195 گرم‌گاز سمی‌ دی اکسید‌کربن در هر‌کیلومتر از مسیر پیمایش نیز به میزان 30 درصد‌ کمتر از مدل پیشین این خودرو شده است. همچنین این پیشرانه در‌هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی تنها 8/4 لیتر بنزین می‌سوزاند که برای درک بهتر این رقم لازم به ذکر است که‌این میزان بسیار کمتر از مصرف سوخت برخی خودروهای شش سیلندر وارد شده به‌کشور است! 




 

مکمل این پیشرانه اعجاب انگیز در SLK55AMG جعبه دنده هفت سرعته اسپید‌شیفت خودرو است که قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های عقب منتقل می‌سازد. این جعبه دنده دارای سه حالت کارکرد «کنترل شده» (C)، «اسپورت» (S) و «دستی» (M) بوده و در‌کنار سیستم تعلیق AMG Performance خودرو و پکیج سفارشی Direct Street که سبب افزایش هندلینگ خودرو می‌شود، از این رودستر جمع و جور رقیبی جدی برای سوپراسپورت‌های چند صد‌هزار دلاری می‌سازد. 

در‌کنار این ویژگی‌ها، SLK55AMG  دارای دیسک‌های ترمز منفذدار 360 میلی متری در محور ‌جلو و 330 میلی‌متری در ‌عقب است که می‌تواند خیال راننده و سرنشین را از بابت توقف مطمئن خودرو آسوده سازد. مرسدس‌بنز قیمت پایه نسل جدید SLK55AMG را 72500 یورو اعلام کرده و تحویل این خودرو به مشتریان از بهار‌سال جاری آغاز شده است.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها