تاثير داشتن اطلاعات تغذيه اي بر نظريات مشتريان در مورد کيفيت کيک جوانه گندم
پنج شنبه 9 آذر 1391 9:40 AM
9 : پژوهشهاي علوم و صنايع غذايي ايران 1388; 5(2 (نيمه دوم)):172-180. |
تاثير داشتن اطلاعات تغذيه اي بر نظريات مشتريان در مورد کيفيت کيک جوانه گندم |
مجذوبي مهسا*,داراب زاده نازنين |
* گروه علوم و صنايع غذايي، دانشگاه شيراز |
تقاضاي مصرف کنندگان براي غذاهاي عملگرا روبه افزايش است. اگرچه توليد چنين غذايي چندان کار آساني نيست و گاهي ممکن است جنبه هاي حسي غذا به طور نامطلوبي تغيير يابد. به منظور اطمينان مشتريان از کيفيت غذاي مصرفي لازم است اطلاعات صحيح تغذيه اي بر روي بسته بندي آن حک شود و بدين ترتيب افراد جامعه را از اثرات مثبت تغذيه اي چنين غذاهايي آگاه نمود. هدف از انجام اين تحقيق بررسي تاثير اطلاعات تغذيه اي مشتريان بر برداشت آنها از کيفيت نوعي کيک جوانه گندم بود. به اين منظور تعدادي کيک حاوي 15% جوانه گندم در دو نوع بسته بندي يکي داراي اطلاعات تغذيه اي و ديگري بدون اطلاعات تغذيه اي به اعضاء گروه چشايي بزرگسال عرضه شد و از نظر رنگ، بو، مزه، بافت، پذيرش کلي و احتمال خريد مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج نشان داد با وجود يکسان بودن محصول، کيکي که داراي بسته بندي با اطلاعات تغذيه اي بود امتياز بيشتري از نظر بسياري از خصوصيات حسي، پذيرش کلي و احتمال خريد نسبت به کيک ديگر دريافت نمود. نتايج اين تحقيق بر تاثير اطلاع رساني و افزايش فرهنگ عمومي بر بازار پسندي محصولات سالم غذايي و دريافت کيفيت غذا از طريق مشتريان تاکيد دارد. |
كليد واژه: فرهنگ غذايي، اطلاعات تغذيه اي، بسته بندي، نظرات مشتري، غذاي سالم، کيک جوانه گندم |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .