الافاِی: سوپراسپرت لکسوس
پنج شنبه 11 آبان 1391 2:23 PM
شاید به زبانی ساده L-Finesse را بتوان متفاوت بودن معنی کرد چون Lexus معتقد است که شما باید قادر باشید خودروها را در جاده از هم تشخیص دهید، هر چند که واژه Finesse به معنای ظرافت است. مدیر تویوتا این استراتژی را سادگی و ظرافت تعبیر میکند و بیان میکند که این همان چیزی است که یک اسپرت باید باشد. به دلیل اینکه تویوتا از فروش Lexus در اروپا و به خصوص انگلستان خیلی راضی بوده است، این خودرو در مرکز طراحی تویوتا در اروپا طراحی شده.
پس از چند سال امروز و فردا کردن بالاخره لکسوس اولین سوپر اسپرت خود را با نام LFA معرفی کرد. این حرکت دومین گام لکسوس پس از عرضه مدل IS-F در سال 2008 در راستای تسخیر سهمی از بازار پر سود خودروهای خاص و گرانقیمت به شمار میآید.
ده سال پیش ایده ساخت خودرویی سبکوزن با کاربرد وسیع آلومینیوم، موتور قدرتمند V10 و کلاچ دوگانه در تویوتا شکل گرفت. بعدها که این پروژه به لکسوس انتقال یافت، وزن سبک مهمترین اولویت آن در نظر گرفته شد. همچنین سعی شد علاوه بر ویژگیهای هر سوپر اسپرتی نظیر عملکرد بالا، هندلینگ خوب و چسبندگی زیاد، احساس راحتی و رفاهی را که مشتریان از لکسوس انتظار دارند، به این خودرو اضافه شود. همین امر باعث شد که با وجود کاربرد گسترده فیبر کربن در شاسی و کابین، وزن LFA از رقابایی مثل فراری F430 و پورشه GT2 911 سنگینتر شود و به 1580 کیلوگرم برسد.
موتور دهسیلندر LFA با همکاری شرکت یاماها طراحی شده است. پیستونها در این موتور سبکوزن از جنس آلومینیوم و شاتونها و سوپاپها نیز تیتانیومی هستند. مهندسان تویوتا این موتور را طوری طراحی کردهاند که با رسیدن سریع به دور موتور بالا، صدایی شبیه موتورهای فرمول یک تولید کنند. البته ضعف اصلی آن را میتوان دستیابی به قدرت و گشتاور حداکثری در دورهای بالا دانست، این موضوع سبب میشود شتابگیری در پیست با کمی تأخیر رخ دهد.
وقتی درباره طراحی کابین و امکانات رفاهی آن صحبت میکنیم لکسوس مثل همیشه پیشتاز است.
صندلیهای LFA راحت و زیبا هستند و مواد اصلی به کار رفته در آنها عبارتند از:
چرم، آلکانترا، آلومینیوم و فیبر کربن درجه یک است. طراحی فرمان این خود رو الهامگرفته از فرمان ماشینهای فرمول یک میباشد و قسمت پایین آن کاملاً تخت شده است. دکمه استارت هم روی فرمان تعبیه شده است. کنسول بزرگ و پر از دکمه آن هم فضای لوکس داخلی را بیمانند کرده است. همچنین یک کیلومترشمار بزرگ کلاسیک به همراه کیلومترشماری دیجیتال و کوچک سرعت را به راننده نشان میدهد. رنگ این کیلومترشمار با تغییرات سرعت عوض میشود.
در شاسی و بدنه LFA به صورت گسترده از آلومینیوم و فیبر کربن استفاده شده است به گونهای که 65 درصد وزن بدنه را فیبر کربن و 35 درصد دیگرش را آلومینیوم تشکیل میدهد. حتی رنگ سفید بدنه LFA نیز از ترکیب فیبر کربن و پلاستیک به وجود آمده و این خودرو به طور جداگانه رنگ نشده است. طراحی LFA کاملا یادآور یک خودروی اصیل چشم بادامی است. اسپویلرهای خشن، چراغهای جلوباریک و اگزوز سهلولهای از ویژگیهای طراحی این سامورایی هستند.
قیمت این خودرو بین 350 تا 375 هزار دلار است البته به نظر میرسد با توجه به رقبایی چون فراری F430 ، آئودی R8 )V10)، پورشه GT2 911 و مرسدس بنز SLS AMG اولین سامورایی لکسوس کمی گرانقیمت است، البته دلیل این بهای گزاف هم کاربرد زیاد فیبر کربن، آلومینیوم، تیتانیوم و امکانات فوقالعاده LFA است.
در مقام مقایسه طول آن پنجاه میلیمتر کوتاهتر از پورشه 911 است؛ اما فاصله بین محورها حدود 28 میلیمتر بیشتر است و با داشتن ارتفاعی معادل 1220 میلیمتر، تقریبا همارتفاع فراری F430 بوده و همچنین با پهنای 1895 میلیمتر، تقریبا مابین مرسدس SL55 و آستون مارتین DB9 قرار دارد. در کابین این خودرو شما تعداد بسیار کمی کلید کنترل و دکمه مشاهده خواهید کرد که تمامی کارهای خودرو را انجام خواهند داد، بدون اینکه از اختراع بیامو یعنی iDrive و یا سیستم MMI آئودی استفاده شده باشد.
نام: Lexus LFA 2011
کلاس: سوپراسپرت
آرایش پلت فرم: موتور در قسمت جلویی خودرو؛ دیفرانسیل در عقب
موتور: ده سیلندر (V10)
حجم موتور: 4805 سیسی
قدرت: 552 اسب بخار
گشتاور: Nm 480 در 6800 دور/ دقیقه
وزن: 1580 کیلوگرم
فاصله بین دو محور: 2605 میلیمتر
ابعاد: ( طول * عرض * ارتفاع ) 4505 * 1895 * 1220 میلیمتر
گیربکس: شش دنده اتوماتیک سکوئنشیال
حداکثر سرعت: 325 کیلومتر بر ساعت
شتاب (صفر تا صد): 3.7 ثانیه
حداکثر سرعت در هر دنده: 72.83 کیلومتر بر ساعت
سایز رینگها: جلو: بیست اینچ، عقب: بیست اینچ
سایز تایرهای جلو: 265 میلیمتر با دیواره سیوپنج میلیمتری
سایز تایرهای عقب: 305 میلیمتر با دیواره سی میلیمتری
برنامه تولید: 2011 (مجموعاً پنجاه دستگاه)
قیمت جهانی: 375هزار دلار