22 اشتباه بيشتر رانندگان
پنج شنبه 11 آبان 1391 10:51 AM
22 اشتباه بيشتر رانندگان
زماني که شما خودروي خود را مثلا در سمت راست خيابان به صورت عکس پارک کنيد، اگر خودرويي با شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته ميشويد.
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دستاندازها:
اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دستانداز به اين صورت است که بايد طوري برنامهريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دستانداز، سرعت را کم کرده باشيم و در هنگام عبور از دستانداز، ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
2- بالا کشيدن ترمزدستي بدون نگه داشتن کليد آن:
کشيدن ترمزدستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخدندههاي آن و واردآمدن فشار بيش از حد به سيم ترمزدستي ميشود.
3- عدم تعويض به موقع روغن گيربکس:
واسکازين نيز مانند روغنهاي ديگر نياز به تعويض دارد که تعويض به موقع آن باعث روان کارکردن گيربکس، سلامت گيربکس و... ميشود. کيلومتر تعويض آن بستگي به نوع روغن و گيربکس اتومبيل و شرايط کارکرد آن دارد.
4- تعويض يکبار در ميان فيلتر روغن:
گاهي ديده شده که افراد فيلتر روغن را يکبار در ميان تعويض ميکنند و اکثرا همين افراد از فيلترهاي با کيفيت پايين استفاده ميکنند.ابن کار باعث ميشود فيلتر عمل تصفيه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسيبهاي جدي به موتور اتومبيل ميشود که بعدا متوجه ميشويم اگر هربار فيلتر را عوض ميکرديم و فيلتر مناسب جايگزين ميکرديم، چهقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري ميشد.
5- درجا گرم کردن ماشين به مدت طولاني:
اين کار نه تنها مفيد نيست، بلکه ضرر زيادي هم به موتور وارد ميآورد! درجا کارکردن بيش از حد، باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز ميشود و اين گرما به موتور منتقل ميشود که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتا يک دقيقه ماشين درجا کارکند؛ سپس چند کيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب را با سرعت پايين طي کرد.
6- پايين آوردن شيشه به جاي استفاده کردن از کولر در اتوبان:
چندي پيش يک آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر يک اتومبيل در اتوبان کولرش روي درجه يک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرويي که شيشه راننده آن چهل درصد باز است، کمتر است!
7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک:
اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه کلاچ، گيربکس و... ميشود.
8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو:
اين کار خود باعث اين ميشود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند! زيرا زماني که کلاچ درگير است، از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده ميشود و زماني که کلاچ و ترمز باهم فشار داده ميشود، خود باعث ديرتر ايستادن خودرو ميشود. بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده و قبل از اينکه خودرو به لرزش بيفتد، کلاچ را بگيريم.
9- با سرعت پايين در لاين سرعت حرکت کردن و بالعکس:
بسيار ديده شده که رانندگاني با سرعتهاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت ميکندد و در عوض رانندگاني با سرعتهاي زياد در لاينهاي کناري حرکت ميکنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبرا نناپذيري ميشوند.
10- ريختن آب لولهکشي داخل رادياتور:
اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واترپمپ و موتور ميشود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سرسيلندر هم شده است. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگذاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم. هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بيشتر شود، آب سالمتر ميشود. فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن، رسوبات در تهِ ظرف، تهنشين شده است؛ پس، از ريختن تهِ آب به داخل رادياتور خودداري کنيد. البته مايعهاي آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابلاطمينانتر است.
11- ريختن آب لولهکشي داخل منبع شيشهشور:
اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگها، نازل و پمپ آب آن ميشود. براي تأمين اين آب هم ميتوان از روش بالا استفاده کرد. البته مايعهاي آماده هم در بازار هست.
12- سنگينکردن بيش از حد خودرو:
پر کردن صندوق عقب با وسايلي که به آن احتياجي نيست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت ميشود. حتيالامکان بايدخودروي خود را سبک کنيم.
13- نصب باربند در مواقعي که به آن نياز نداريم:
باربند را فقط بايد زماني ببنديم که به آن احتياج داريم. زيرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به ميزان ده درصد ميشود.
14- نشاندن کودک روي پاي سرنشين جلوي خودروي ايربگدار:
اين کار بارها ديده شده که بسيار هم خطرناک هست و در يک تصادف کوچک اگر ايربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد! بهتر است هميشه کودک روي صندلي مخصوص در رديف عقب بنشيند.
15- استفاده از نوربالا در مه:
در شرايط مهآلود استفاده از نوربالا ديد را کمتر ميکند در اين شرايط نور خودرو بايد روي نور پايين باشد و اگر خودرو مهشکن دارد بايد آن را روشن کرد.
16- خاموش نکردن خودرو پس از طي مسافت طولاني:
اين کار براي ماشينهاي گازوييلي است نه بنزيني. بيشتر ديده شده رانندگان صبر ميکنند تا فن خودرو خاموش شود، سپس موتور را خاموش ميکنند. اين کار ضرر جدي به موتور وارد ميکند. کارکردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز ميشود و اين گرما به موتور منتقل ميشود که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. اگر خودرو بيش از اندازه گرم باشد، زماني که اتومبيل را خاموش کنيم، سيستم فن اتوماتيک روشن ميماند و نيازي به روشن گذاشتن ماشين نيست.
17- تکيه پا به کلاچ:
بسيار ديده شده رانندگاني که وقتي حتي با دنده پنج در اتوبان حرکت ميکنند، پاي خود را روي کلاچ تکيه ميدهند و کلاچ کورس کامل خلاصي را طي ميکند و اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس ميشود.
18- جلو آوردن بيش از حد صندلي:
خيلي از افراد (البته بيشتر خانمها) فکر ميکنند هرچه صندلي جلوتر باشد، تسلط راننده بيشتر ميشود و به اصطلاح "دستفرمانشان" خوب ميشود! خير؛ اينطور نيست. صندلي بايد طوري باشد که راننده کاملا راحت باشد.
19- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:
اين کار قبلا در خودروهاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام ميشد. ولي در خودروهاي انژکتوري اين کار مضر است. زيرا زماني که شما گاز ميدهيد و سپس سوئيچ را ميبنديد، مقداري بنزين نسوخته باقي ميماند که خود باعث خرابي سوزن انژکتور و بد کارکردن خودرو در هنگام استارتزدن ميشود.
20- گاز دادن قبل از روشن کردن خودروي انژکتوري:
اين کار قبلا در خودروهاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام ميشد. ولي در خودرو هاي انژکتوري اين کار بيفايده است.
21- پارک کردن خودرو خلاف جهت خيابان:
زماني که شما خودروي خود را مثلا در سمت راست خيابان به صورت عکس پارک کنيد، اگر خودرويي با شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته ميشويد.
22- خاموش شدن خودرو به دليل نداشتن سوخت:
اين کار در بعضي اوقات باعث سوختن پمپ بنزين ميشود و اصولا نبايد گذاشت چراغ بنزين روشن شود! زيرا رسوبات و ناخالصيهاي تهِ باک وارد مسير سوخت ميشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور ميشود.