0

آزمایشگاه خواص فیزیکی(خمش)

 
santafe
santafe
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 26
محل سکونت : tehran

آزمایشگاه خواص فیزیکی(خمش)
شنبه 29 مهر 1391  8:09 PM

وسایل آزمایش:

1) کولیس دقت: mm    05/0

(2 خطکش دقت:1 mm 

3) ساعت اندازه گیری دقت:0/01 mm

4) وزنه هاي آزمايشگاهي

کلیات :

بار وارده توسط وزنه هایی به محل های مورد نظر توسط اپراتور به تیر وارد می شد و مقدار خیز تیر نیز توسط دو عدد ساعت اندازه گیری که در موقعیت های مختلف نصب شده بودند اندازه گیری می شد .

روش انجام آزمایش:

انجام اين آزمايش براي بار هاي مختلف و به دو صورت( محل وارد كردن نيرو به تير) انجام گرفته است .

در ابتدا تیر مورد نظر اندازه گیری شد و مقادیر عرض و ضخامت تیربه دست آمد و همچنین تیر مورد نظر از جنس برنج بود که مورد آزمایش قرار گرفت و از از روی جنس آن مقدار مدول الستیسیته آن نیز به دست آمد که مقادیر در زیر ارائه شده:

B= 20 mm             h=5 mm        L=600 mm          E=100 GPa              

B : عرض تیر       h :ارتفاع تیر(ضخامت)      L :طول تیر(فاصله بین دو تکیه گاه)   

 E : مدول الاستیسیته

ابتدا تير را روي تكيه گاه گذاشته كه كه در اين آزمايش فاصله بين دو تكيه گاه 60 cm  بوده و بعد از ان دو ساعت اندازه گيري را در فاصله هاي L/3 و 2L/3 روي تير تنظيم كرده و آنها روي عدد صفر تنظيم شده است كه در هنگام آزمايش اين دو ساعت ميزان خيز تير را به اپراتور نشان مي دهد. محل وارد كردن نيرو در تير نيز در فاصله L/2 مي باشد. در اولين مرحله بار 200 gr توسط اپراتور روي تير وارد شده و بلافصله مقدار خيز تير به وسيله ساعت اندازه گيري نشان داده شد و مرحل بعدي ازمايش نيز به همين شكل براي بارهاي 400و 600و800 و1000 گرم انجام گرفته است . روش اول به اينصورت به اتمام رسيد و براي روش دوم بايد محل وارد كردن نيرو وجايگاه ساعت اول  تعويض مي شدند كه اين كار توسط اپراتورانجام گرفت سپس همانند روش اول بارهاي مختلف 200و400و600و800و1000 گرم توسط اپراتور وارد شد و براي هرمقدار بار وارده مقادير جديد خيز تير نيز توسط ساعت اندازه گيري نشان داده مي شد و اپراتور مقدار آن را يادداشت مي كرد و به اين صورت مرحله دوم آزمايش نيز به پايان رسيد و آزمايش با موفقيت انجام گرفت.

نتايج

اپراتور اعداد به دست آمده از آزمايش را  در دو جدول يادداشت كرده سپس به كمك فرمول هاي

                                                                          مقادير تئوري خيز تير را براي بار هاي مختلفي كه در آزمايش استفاده شده بود محاسبه كرده وبه اين ترتيب براي دو حالت مختلف انجام آزمايش مقادير تئوري آن نيز محاسبه شد و اعداد به دست آمده از محاسبات نيز به دوجدول ذكر شده اضافه گرديد وبه اين ترتيب آزمايش توسط اپراتور و به دو صورت تئوري و عملي انجام گرفت كه در ادامه ملاحظه ميفرماييد.

نتيجه گيري و بحث

مقاديرعملي حاصله ازآزمايش انجام شده با مقاديرتئوري به دست آمده مشابه نيستند و داراي اختلافاتي ميباشند كه اين اختلاف معرف خطا در آزمايش است و مقدار اين خطا از فرمول

 

 

 

محاسبه شد اما دلايل بوجود آمدن اي خطا را مي توان موارد زير دانست:

1- تير مورد آزمايش از نظر خواص فيزيكي داراي ناخالصي ميباشد .

2-به دليل اينكه آزمايش هاي مختلف روي تير مورد آزمايش انجام گرفته تغييراتي در خواص تير بوجود آمده كه اين امر باعث بروز خطا در آزمايش سده است.

3-خطاي كسينوسي در لحظه ي تنظيم فاصله بين دو تكيه گاه

4-خطا در وسايل اندازه گيري از جمله كوليس – ساعت اندازه گيري و...

5-استاندارد نبودن دماي محيط آزمايشگاه براي انجام ازمايش   

6-.......

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها