- نام بازی: جادوگر
- نام محلی: جادوگر
- اهداف کلی: کنترل و تمرکز حواس، پرورش توانایی های مدیریت و اطلاعات و برقراری رابطه
- اهداف جزئی: آموزش مفاهیم چپ و ... و زیر و ... و ایجاد هماهنگی در حرکات دسته جمعی و تقلید رفتاری و غیره...
- تعداد بازیکن: محدودیتی ندارد
- سن بازیکنان: 6 الی 9 ساله
- ابزار لازم: قطعه چوبی به طول 15 و به قطر 2 سانتی متر
- محوطه بازی: حداقل 10 × 10 متر
شرح بازی:
مربی یا معلم ورزش کودکان علاقمند را دور هم جمع می کند و محدوده ی مربعی را به ابعاد 10 × 10 متر (و یا 15 × 15 متر که متناسب با سن و سال و تعداد بازیکنان است) خط کشی می کند.
سپس یکی از آنها را که قبلاً این بازی را انجام داده و مهارت لازم را دارد به عنوان جادوگر انتخاب کرده، در وسط میدان بازی قرار می دهد و بقیه را در چهار دسته متفاوت در چهار گوشه ی زمین مستقر می کند.
آنگاه علائم و مقررات بازی، وظایف جادوگر و سایرین را شرح می دهد.
1- کار جادوگر، این است که اولاً با حرکت دادن چوبدستی به حالت دعوت، بازیکنان را از چهار سو به قسمت های مرکزی محوطه بازی بکشاند تا آزادانه بگردند...
2- بچه ها با توجه به اشارات و جهات چوب جادوگر، حرکات خود را هماهنگ می کنند، یعنی جادوگر، هر سویی را اشاره کند حرکت در آن سو انجام می پذیرد، و یا با هر ضربه ی آن به زمین، بچه ها بایستی بجهند، و یا وقتی چوبدستی را بالای سرش رو به آسمان می گیرد، همه بایستی روی پنجه های پا ایستاده، دستها و بدن خود را بالا بکشند و یا هر وقت آن را کج می گیرد، همه باید همسو با چوب بدن خود را کج کنند، و یا وقتی سر چوب دستی را به زمین تکیه می دهد، همه باید روی پنجه ی پا بنشینند و ...
و وقتی آن را به صورت افقی می گیرد همه بایستی چهار دست و پا راه بروند و بنا به دستور جادوگر، صدای حیوانی را که نام می برد، تقلید کنند.
3- هرگاه چوب جادوگر، بنا به دلایلی از دستش رها شود و بر زمین افتد، طلسم می شکند و جادو خنثی می شود، و بچه ها به خود می آیند و به گوشه ها پناه می برند.
4- جادوگر نیز سعی در تعقیب و لمس یکی از آنها دارد تا جادوگر جدید مشخص شود.
5- اگر توانست یکی را بزند، جادوگر جدید به همین طریق بازی را شروع و ادامه می دهد، ولی اگر نتوانست، بچه های رها شده از طلسم، برای آزار و اذیت جادوگر، کف می زنند و با ریتم چنین می خوانند: آهای، آهای جادوگر، جادو رو خنثی کردیم، و در عین حال از گوشه ای به گوشه ای فرار می کنند و عبارت فوق را تکرار می کنند.
در این مرحله، بازی از شور و نشاط بیشتری برخوردار است و هر آنچه از دست جادوگر کشیده بودند با عصبانی و خسته کردن او تلافی می کنند.
-
نکات:
- این بازی از بازیهای رایج در اهر و روستاهای حومه می باشد.
- مربی یا معلم ورزش می تواند بسته به سلیقه و ذوق و ابتکار و هر آنچه در آموزشهای تئوری کودک تقدم دارد، علائم بیشتری را در ارتباط با چوبدستی جادوگر بگنجاند و لطف و صفای بازی را غنی تر و میل و رغبت کودکان را نسبت به اجرای این بازی، بیشتر کند.
- نتیجه بازی: این بازی ضمن آنچه در بند بند اهداف و شرح و نکات آمده است، ذهن کودک را برای درک و تشخیص مفاهیم زشت و زیبا، خوب و بد، اسارت و رهایی، جبر و اختیار، قانون و مقررات و سایر موارد مشابه در زندگی پرورش می دهد.