- نام بازی: امدادی چیدن و برچیدن
- نام محلی: امدادی چیدن و برچیدن
- اهداف کلی: تقویت روحیه ی تعاون و کمک رسانی ، آموزش مقررات
- اهداف جزئی: چابکی و سرعت
- تعداد بازیکن: شاگردان یک کلاس
- سن بازیکنان: 9 الی 14 ساله
- ابزار لازم: قطعات چوبی
- محوطه بازی: یک محوطه ی باز (مانند حیاط مدرسه)
شرح بازی:
بازیکنان به دو گروه تقسیم شده و به موازات هم ، در دو ستون ، پشت خط شروع ، می ایستند. در مقابل و راستای هر گروه ستونی از فاصله ی 6 متری دایره هایی به قطر نیم متر که به اندازه ی یک متر از هم فاصله دارند رسم می گردد ، که تعداد آنها برابر تعداد بازیکنان است.
در کنار هر خط شروع تعدادی قطعه چوب (و یا توپ و سنگ و قوطی های حلبی) قرار دارند که تعداد آنها نیز برابر تعداد بازیکنان است.
در کنار هر خط شروع تعدادی قطعه چوب (و یا توپ و سنگ و قوطی های حلبی) قرار دارند که تعداد آنها نیز برابر تعداد بازیکنان است.
با فرمان مربی نفرات اول هر ستون یکی از چوب های کنار خط شروع را برداشته و خود را با سرعت به دایره ی اولی روبروی ستون خود می رسانند و آن را داخل همان دایره ها قرار داده و به سرعت بر می گردند و دست خود را به دست نفر بعد از خود (نفر دوم) زده و در ته صف یا ستون جای می گیرند.
نفرات بعدی نیز به همان روال بازی را ادامه می دهند و با برداشتن چوبی از کنار خط و قرار دادن آنها در داخل دایره ی دوم و برگشتن و زدن دست بر دست نفر بعدی (نفر سوم) در ته صف جای می گیرند.
تا اینکه بالاخره تمامی چوبها درون دایره ها قرار می گیرند (یعنی : چیدن)
حال نوبت هر بازیکنی از هر ستونی که هست بایستی چوب داخل اولین دایره را با خود بیاورد و در کنار خط شروع بر زمین بگذارد و در ته صف قرار گیرد .
این عمل به ترتیب توسط نفرات هر گروه انجام می گیرد تا جائیکه کلیه ی قطعات چوب از داخل دایره ها جمع آوری گردد (یعنی : برچیدن)
این بازی نیز دارای مقرراتی است که ذکر آنها خالی از لطف نیست:
1- نفرات ستون بایستی همیشه در پشت خط شروع قرار گیرند.
2- تا نفر دونده دست بعدی را لمس نکرده ، حق حرکت ندارد.
3- قطعات چوب (یا سایر اشیاء) حتماً بایستی در وسط دایره ها قرار گیرند.
4- همیشه تعداد بازیکنان و دایره ها و قطعه چوب ها مساوی است.
- نتیجه بازی: این بازی به دلیل دسته جمعی بودن جنبه ی اجتماعی دارد که وسیله ای خواهد بود برای کسب تجارب اجتماعی و رشد و ارتقاء نیروهای روحی و جسمی کودک یعنی : دقّت ، حافظه ، تجسّم ، نظم و ترتیب و چابکی و چالاکی .