پاسخ به:بانک مقالات معارف قرآن
شنبه 1 مهر 1391 12:00 AM
جاذبه عمومي موجودات
دكتر محمد علي رضائي اصفهاني
نيروي جاذبه يا قانون جاذبه عمومي بدين معناست كه كليه اجسام بزرگ و كوچك در يكديگر تأثير متقابل دارند و همديگر را جذب ميكنند.
نكات تفسيري:
1ـ آيات فوق در بستر شمارش نشانهها و نعمتهاي خداست. تا مردم به القاي خدا ايمان آورند(رعد) و اينكه ببينند ديگران نميتوانند مثل خدا چنين مخلوقاتي داشته باشند (لقمان) و هنگامي كه اين آيات براي انسانها گفته شد اگر كسي باز هم تكذيب آيات الهي كند بد عاقبتي دارد و واي به حال او( مرسلات) .
تاريخچه :
برخي معتقدند كه ( بعد از اشارات علمي قرآن و روايات اهل بيت (ع) ) ابوريحان بيروني (440 ق) اولين كسي بود كه به نيروي جاذبه پي برد. [8]اما مشهور آن است كه نيروي جاذبه عمومي اولين بار توسط نيوتن [9](در قرن هفدهم ميلادي) كشف شد . [10]داستان افتادن سيب از درخت و انتقال ذهني نيوتن به نيروي جاذبه معروف است.[11]نيوتن بر اساس قوانين كلي حركت سيارات را اينگونه تبيين كرد:
اسرار علمي
در مورد انطباق آيات فوق با يافتههاي اخترشناسي نوين بسياري از صاحبنظران و مفسران سخن گفتهاند كه در اينجا به پارهاي از آنها اشاره ميكنيم:
الف ـ اسرار علمي آيه اول و دوم ( بغير عمد ترونها )[13]
1ـ آية الله مكارم شيرازي در هر دو مورد به نات علمي آيه اشاره ميكند و آن را يكي از معجزات علمي قرآن مجيد ميداند . و پس از ذكر دو تفسير براي آيه و ترجيح تفسيري كه « ترونها» را صفت « عمد » ميداند مينويسند:
ب ـ اسرار علمي آيه سوم ( كفاتا)[23]
1ـ آية الله مصباح يزدي در مورد آيه فوق مينويسند: « كفات موضعي است كه اشياء در آن جمعآوري ميگردد. و در اصل معناي آن گرفتن و ضميمه كردن (قبض و ضم) وجود دارد. از همينجا ميتوان بهره برد كه زمين اشياء را به خود جذب ميكند، ميگيرد. و بعيد نيست كه اشاره به نيروي جاذبه زمين باشد كه با توجه به سرعت شگرف حركت زمين، اگر اين نيروي جاذبه نميبود، همه اشياء روي زمين در فضا پراكنده ميشد و سپس اشاره ميكند كه كفات به معناي سرعت هم آمده است اما معناي دوم را ضعيفتر ميداند. [24]
ج ـ اسرار علمي آيه چهارم « يمسك السموات و الارض ان تزولا» [27]
1ـ آية الله حسين نوري پس از آنكه بحث مفصلي در مورد نيروي جاذبه ميكند و به آيه فوق استشهاد ميكد، كلمه « تزولا» را به معناي « انحراف » گرفته است. [28]
بررسي:
در مورد انطباق قانون جاذبه عمومي با آيات مورد بحث تذكر چند نكته لازم است:
نتيجه :
احتمال دلالت آيات اول و دوم، بر نيروي جاذبه قوي است،ولي معناي ايات فوق منحصر در نيروي جاذبه نيست،بلكه نيروي جاذبه يكي از مصاديق « عمد» (ستونها ) است . اما بهر حال اين يك اشاره علمي قرآن به شمار ميآيد كه با توجه به عدم اطلاع مردم و دانشمندان عصر نزول قرآن از نيروي جاذبه ، عظمت قرآن كريم را در بيان اسرار علمي روشن ميسازد. و ميتواند اعجاز علمي قرآن به شمار آيد.
پی نوشت ها:
[1] رعد/2. [2] لقمان / 10. [3] مرسلات /25. [4] برخي از مترجمان قرآن، آيه را اينگونه ترجمه كردهاند: مگر زمين را محل اجتماع نگردانيديم.» (ترجمه قران استاد فولادوند). [5] فاطر/41. [6] ر.ك: استاد مصباح يزدي، معارف قرآن، ص 249. تذكر: شايد نظر ايشان جمله استينافيه باشد و گر نه جمله معترضه در اينجا معناي محصلي نداردو از نظر ادبي صحيح نيست . و اصولاً با همان معناي دوم ( بغير عمد متعلق به ترونها باشد) يك معنا كردهاند. پس تفاوتي از نظر معني ندارد. [7] ر.ك: تفسير نمونه، ج 10، ص 110 و نيز، ج 17، ص 29. [8] گودرز نجفي، مطالب شگفتانگيز قرآن، ص 41. [9] اسحاق نيوتن (1643ـ1727 م) منجم و رياضيدان معروف انگليسي ، كاشف نيروي جاذبه و بنيانگذار حساب عنصرهاي بينهايت كوچك و تئوري نور است، معروفترين اثر او « اصول رياضي فلسفه طبيعت » نام دارد. [10] برخي معتقدند كه نيوتن در كشف قانون جاذبه ، مبتكر نبود زيرا «كوپرنيك» و «كپلر» هر دو قبل از او به اين مطلب توجه كرده بودند . لكن نيوتن نخستين كسي است كه اين موضوع را تحت فرمول و حساب درآورد(ر.ك: تاريخ علوم، ص 264 و دانش عصر فضا، ص 44). [11] برخي كتابها مثل جهانهاي دور، ص 42 و 201 و دنياي ستارگان، ص 150 و قهرمانان تمدن، ص 182 داستان سيب را نقل ميكنند و حتي ميگويند هر چند كه اين درخت در سال 1814 از بين رفت ولي پيوندي از آن درخت را در باغ نيوتن كالج كامبريج داشتند . اما كتاب تاريخ علوم، ص 262 در صحت اين داستان شك ميكند. [12] برگرفته از استاد حسين نوري، دانش عصر فضل، ص 44ـ48 با تلخيص و نيز ر.ك: انديشه پرواز، ص 162 و از جهانهاي دور، ص 201. [13] رعد/2 ـ لقمان /10. [14] ر.ك: تفسير برهان، ج 2، ص 278، كه از تفسير علي ابراهيم و تفسير عياشي نقل كرده است. [15] ر.ك: تفسير نمونه، ج 17، ص 29 و ج 10، ص 110 و 111 و نيز پيام قرآن، ج 8، ص 146. [16] دانش عصر فضا، ص 55 و 56. [17] گودرز نجفي، مطالب شگفتانگيز قرآن، ص 41ـ46. [18] در اين مورد در پاورقي نكات تفسيري ، توضيح داديم. [19] استاد محمد تقي مصباح يزدي، معارف قرآن، ص 247ـ248. [20] ر.ك: دكتر محمد حسن هيتو، المعجزه القرآنية ( الاعجاز العلمي و الغيبي) ، ص 180. [21] ر.ك: التمهيد في علوم القرآن، ج 6، ص 122ـ 128. [22] لطيف راشدي، نگرشي به علوم طبيعي در قرآن، ص 50. [23] مرسلات/35. [24] معارف قرآن، ص 254. [25] ر.ك: يدالله نيازمند شيرازي، اعجاز قرآن از نظر علوم امروزي ، ص 88 ـ 99. [26] دكتر صادقي، الفرقان في تفسير القرآن، ج 29، ص 341 و گودرز نجفي، مطالب شگفتانگيز قرآن، ص 43. [27]فاطر / 41. [28] دانش عصر فضا، ص 55. [29] گودرز نجفي، مطالب شگفتانگيز قرآن، ص 43. [30] ر.ك : تفسير نمونه، ج 18، ص 287. [31] ر.ك: تفسير نمونه، ج 1، ص 165 و حسن مصطفوي، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ماده سمو و بحث ما تحت عنوان « آسمانهاي هفتگانه » در همين نوشتار. [32] فاطر/ 41. [33] ر.ك: راغب اصفهاني، مفردات، ماده كفت. [34] ر.ك: تفسير الميزان ، ج 20 ، ص 168 و نمونه ، ج 25، 411ـ 412. |