پاسخ به:جدیدترین اخبار دانشگاهی 91.6.19
یک شنبه 19 شهریور 1391 3:34 AM
خبرگزاری فارس: دانش آموخته دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به عیبیابی مدل ساده شده بال هواپیما با روشهای غیر خطی برای بهبود حساسیت روشهای عیبیابی به خرابیهای کوچک با استفاده از مشخصههای غیرخطی شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سید علی افتخاری مجری این طرح با بیان اینکه دراین پروژه یک روش عیب یابی نوین با استفاده از دامنه نوسانات سیستم پیشنهاد شده است، گفت: دراین روش ابتدا باید سیستم را با اعمال یک نیروی پسخور به نوسان واداشت؛ سپس دامنه نوسانات سیستم سالم در تعدادی از نقاط آن اندازه گیری و ذخیره میشود و دامنه نوسانات سیستم معیوب نیز اندازه گیری شده و با مقادیر مربوط به سیستم سالم مقایسه میشود که به تعیین موقعیت و شدت خرابی منجر خواهد شد.
وی افزود: این روش برای عیب یابی یک سیستم دو درجه آزادی، یک پانل آئروالاستیک و یک ورق یکسر گیردار در جریان مافوق صوت بکار رفته و از نتایج حاصل برای تعلیم یک شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است.
پژوهشگر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: با استفاده از شبکه عصبی تعلیم دیده، مکان و شدت عیب با دقت قابل قبولی قابل تشخیص است که با توجه به نتایج حاصل، این روش میتواند به عنوان روشی برای تشخیص عیوب کوچک در سیستمها و سازههای خطی یا غیرخطی بکار رود.
وی با بیان اینکه امروزه با پیچیدهتر شدن سیستمها هزینه تولید آنها افزایش یافته است که این موضوع؛ نیاز به استفاده از تستهای غیر مخرب را برای جلوگیری از خسارات سنگین دوچندان میکند، افزود: توسعه روشهایی که بتوانند خرابیهای کوچک را در مراحل اولیه تشخیص دهند اهمیت زیادی دارد که دراین تحقیق روش نوینی پیشنهاد شده که با استفاده از مشخصههای غیرخطی میتواند خرابیهای کوچک اولیه را تشخیص داده و از بروز خسارات بعدی جلوگیری کنند.
گفتنی است، این پروژه در قالب رساله دکترای مهندسی مکانیک، گرایش طراحی کاربردی با راهنمایی فیروز بختیاری نژاد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه و به ثبت رسیده است.
مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو
مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه
صفحه اختصاصی:
اولین مدرسه عشق که تأسیس شد / درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی / اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی