پاسخ به:تايپك شيعه شناسي
پنج شنبه 16 شهریور 1391 1:48 AM
شیعه، رافضی نیست
واژههایی مانند رافضی که گاه به معنای شیعه استعمال میشود، چه تفاوتی با مفهوم شیعه دارد؟
واژه شیعه مفهومی عام است که طبق تعریف پذیرفته شده همه فرقهها و گروههای شیعی، مانند زیدیه و کیسانیه و اسماعیلیه و ... را شامل میشود; اما در این میان واژههای دیگری نیز وجود دارد که با این مفهوم عام تفاوت هایی دارد برخی از این واژهها عبارت است از:
1 . رافضی
رفض به معنای رد کردن و ترک و و اگذاشتن کاری است . مخالفان شیعه این واژه را معمولا برای مذمت و بد گویی به کار میبرند.1
درباره این واژه گفته شده است: از آن جا که شیعیان خلافت دو خلیفه اول را رد کردند رافضی خوانده میشوند.2
برخی نیز گفتهاند . رافضی به شیعیانی گفته میشود که به جهت موضع نسبتا ملایم زید درباره دو خلیفه اول در هنگام قیام خود، اردوی وی را ترک کردند.3
هر یک از دو معنا را که بپذیریم واژه رافضی با شیعه در مفهوم عامش مترادف نیست ; زیرا این کلمه گروه هایی از زیدیه را در بر نمیگیرد.
2 . جعفری
امام جعفر صادق (ع) با تلاش بسیار خود به شیعیان معتقد به رهبری امامان معصوم (ع) هویت فقهی و کلامی ویژهای بخشید .
از این رو، شیعیان بهرهمند از آموزههای آن بزرگوار جعفری شهرت یافتند .
امروزه واژه جعفری با شیعه اثنی عشری مترادف مینماید; اما ذاتا اسماعیلیان را نیز شامل میشود ; زیرا آنها به امامت امام جعفر صادق (ع) اعتقاد دارند .
3 . امامی
در دوران هر یک از امامان به شیعیانی که به امامت امامان معصوم (ع) از فرزندان حضرت فاطمه (س) اعتقاد داشتهاند و این خط سیر را تا امام دوازدهم ادامه میدادند، امامی خوانده میشدند . امامی در سیر تاریخی اش، به تناسب زمانهای مختلف معانی دیگر، چون ترادف با شیعه در زمان حضرت علی (ع) نیز داشته4 ولی امروزه معنایی معادل اثنا عشریه دارد .
واژه شیعه مفهومی عام است که طبق تعریف پذیرفته شده همه فرقهها و گروههای شیعی، مانند زیدیه و کیسانیه و اسماعیلیه و ... راشامل میشود; اما در این میان واژههای دیگری نیز وجود دارد که با این مفهوم عام تفاوت هایی دارد.
4 . خاصة
این واژه بیشتر در متون فقهی و در مقابل لفظ عامه (اکثریت مسلمانان) به کار میرود و به معنای شیعه است . معنای ویژهتر این واژه درمتون فقهی امامیه اثنا عشریه است که فقه خود را از امامان معصوم دوازده گانه میگیرند .
5 . علوی
شاید این واژه در زمان هایی برگرایش کلامی شیعه (اعتقاد به برتری حضرت علی (ع)) دلالت میکرده است ; اما بعدها بیشتر در معنای نسبی اش بیان وابستگی نسبی افراد به حضرت علی (ع) به کار رفته است .
6 . فاطمی
این واژه بیشتر در معنای نسبی کاربرد دارد و برای تبیین تمایز فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام - از فرزندان محمد حنفیه که کسانی که خود را بدو منسوب میساختند، به کار میرود; زیرا محمد حنفیه از فرزندان حضرت فاطمه (س) نبود ; هر چند در شمار فرزندان حضرت علی (ع) جای داشت .
7 . طالبی
این واژه نیز مفهومی نسبی دارد ; ولی دایره شمولش از دو واژه پیشین بیشتر است . طالبی به معنای فرزندان ابو طالب است که فرزندان آن بزرگوار از طریق غیر از حضرت علی (ع) را نیز شامل میشود .
فهم دقیق این واژه با مطالعه کتاب «مقاتل الطالبین» ابو الفرج اصفهانی به دست میآید که در آن از قیامهای همه طالبیها و از جمله قیامهای فرزند ان جعفر بن ابی طالب نیز نام برده است .
تبیان
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی