0

تايپك شيعه شناسي

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:تايپك شيعه شناسي
پنج شنبه 16 شهریور 1391  1:42 AM




شیعه هراسى و جایگاه آن در دیپلماسى امنیتى ایالات متحده

مقدمه

یکى از آفندهاى عدم شکل گیرى نظام امنیت منطقه اى پایدار، فراگیر و بومى، تمرکز جنگ تبلیغاتى بر مثلث ایران هراسى (با هدف انزواى جمهورى اسلامى ایران در ساختار امنیتى نظامى منطقه اى)، شیعه هراسى (با هدف جلوگیرى از شکل گیرى قطب نظامى، امنیتى و اقتصادى در جهان اسلام) و اسلام هراسى (با هدف تنش زایى میان مسلمانان و اقلیت هاى سایر ادیان مانند ایجاد جنگ فرقه اى در لبنان) است.
افزایش اقدام هاى تعرضى وهابیون علیه شیعیان در پاچنار پاکستان و دره اسماعیل خان افغانستان، تداوم بى ثباتى هاى امنیتى ناشى از منازعات فرقه اى در شرق ایران، انفجارهاى متعدد تروریستى در عتبات عالیات در عراق لزوم اقدام موءثر براى حفاظت از امنیت زائران ایرانى، حمایت هاى خزنده برخى رجال سیاسى امارات و عربستان مانند شاهزاده بندر بن سلطان از گروه هاى تکفیرى و ادعاهاى تبلیغاتى مکرر اردن و مصر مبنى بر تلاش تهران براى مهندسى امنیتى جغرافیاى سیاسى شیعه در خاورمیانه عربى بیانگر ضرورت آسیب شناسى آفند تبلیغاتى شیعه هراسى از رویکرد امنیت ملى است.
به همین منظور جمهورى اسلامى ایران بایسته است در سیاست هاى کلان امنیتى برنامه پنجم توسعه دورنماى آسیب هاى احتمالى ناشى از آفندهاى تبلیغاتى سه گانه ایران هراسى، شیعه هراسى و اسلام هراسى که هر سه بصورت توأم در جریان است را از رویکرد امنیت ملى و منطقه اى مورد کنکاش قرار دهد.

گفتار اول: راهبرد امنیتى ایالات متحده براى گسترش شیعه هراسى در خاورمیانه

مهم ترین ترفندهاى مخالفان وحدت جهان اسلام براى ترویج آفند تبلیغاتى شیعه هراسى در ساختار نظام امنیت منطقه اى خاورمیانه عبارتند از:

1. تقویت اثربخشى تهاجم نرم از طریق کاربست توأمان شیعه هراسى با اسلام هراسى و ایران هراسى

به منظور تقویت اثربخشى آفندهاى شیعه هراسى، نهادهاى غرب از آفندهاى تبلیغاتى ایران هراسى و شیعه هراسى به صورت توأمان استفاده مى کنند تا عمق استراتژیک روابط خارجى جمهورى اسلامى ایران را با چالش مواجه کنند. به عبارتى رصد جنگ تبلیغاتى غرب در مختصات نوین امنیتى خاورمیانه بیانگر شکل گیرى دور جدیدى از عملیات روانى با ابزار شیعه هراسى است که پیش زمینه آن توسط پادشاه اردن با عنوان جغرافیاى سیاسى هلال شیعه شکل گرفته بود.
ایران هراسى در سطوح منطقه اى، شیعه هراسى در سطوح فرامنطقه اى و اسلام هراسى در بعد جهانى پیگیرى مى شود که ابزار، اهداف، شیوه و روش هاى خنثى سازى هر کدام از آنها متفاوت است که در صورت نبود سیاستى منسجم در برنامه پنجم مى تواند چالش هایى را براى حفظ بنیان هاى اقتدار ملى منطقه اى و همچنین وحدت جهان اسلام بوجود آورد.
لازم به یادآورى است اسلام هراسى با تبلیغات رسانه اى صهیونیست ها پس از حوادث یازده سپتامبر شدت گرفت به طورى که برخى نظریه پردازان و پژوهش گران نزدیک به طیف نومحافظه کار امریکا از شکل گیرى دوران جدیدى از جنگ هاى صلیبى سخن گفته و یا برخى نمایندگان و یا رجال سیاسى غرب، از گسترش اسلام در اروپا با عنوان «سونامى اسلامى» یاد مى کنند و صهیونیست ها نیز با هدف کمرنگ کردن نظریه گفتگوى تمدن ها و جلوگیرى از روند رو به گسترش اسلام گرایى در مجامع غربى تلاش مى کنند با تابوسازى از پیامدهاى افزایش اقتدار جهان اسلام و بهره گیرى از ابزارهاى دیپلماسى عمومى چهره اى مجازى و غیر واقعى از جهان اسلام و جهان تشیع را در نزد افکار عمومى غرب تداعى کنند. برخى احزاب راست افراطى نیز با تأثر از اسلام هراسى، خواهان اتخاذ سیاست هاى سخت گیرانه مهاجرت مسلمانان به اروپا مى باشند.
به عبارتى همزمان با شیعه هراسى، نهادهاى تبلیغاتى وابسته به صهیونیسم یک تهاجم رسانه اى را با هدف اسلام هراسى آغاز کرده اند به طورى که پس از حوادث یازده سپتامبر، غول هاى رسانه اى رژیم صهیونیستى با مطرح کردن آغاز دور جدیدى از جنگ هاى صلیبى و یا هشدار به اتحادیه اروپا و امریکا در رابطه با «سونامى اسلامى» تلاش کردند نوعى فضاى ترس، نگرانى و بى اعتمادى امنیتى به مسلمانان را بوجود آورند که جلوگیرى از افزایش گرایش سایر ادیان به دین اسلام، مانع سازى براى عملیاتى شدن شعار گفتگوى تمدن ها و تابوسازى از افزایش قدرت کشورهاى اسلامى برخى اهداف آنان از گسترش کاربست اسلام هراسى است.

2. ترغیب کشورهاى عرب منطقه به مهندسى امنیتى ژئوپلتیک شیعه

کشورهاى عرب حاشیه خلیج فارس متأثر از آفند تبلیغاتى شیعه هراسى، سیاست هاى آمایش جمعیتى را براساس موءلفه هاى زیر در دستورکار قرار داده اند:
- میزان دورى یا نزدیکى مخالفان شیعه به پایتخت؛ به عنوان مثال در کشور عمان تعداد زیادى از شیعیان نزدیک شهر مسقط زندگى مى کنند که دولت سنى عمان آن را از منظر تهدید بررسى مى کند.
- میزان دورى یا نزدیکى آنان با جمهورى اسلامى ایران و یا کشورهاى داراى اختلاف؛
- میزان پراکندگى و تراکم جمعیت آنان در قطب هاى زیارتى شیعیان؛
- میزان حضور در ساختارها و تأسیسات راهبردى؛
- میزان اشتغال شیعیان در صنعت نفت؛
- میزان فعالیت شیعیان در قطب هاى اقتصادى، به عنوان مثال در امارات بیشتر شیعیان در دوبى زندگى مى کنند.
به عنوان مثال شیعیان بحرین دولت این کشور را متهم مى کنند که با ایجاد تسهیلات لازم براى مهاجرت سنى هاى غیر بحرینى، در جهت تعادل سازى و مهندسى آمایش جمعیتى بحرین برنامه ریزى مى کند.

3. بهره گیرى از ترفندهاى کاریکاتوریسم امنیتى

یکى از روش هاى کاریکاتوریسم امنیتى انعکاس تصاویر مجازى و خشن از اهداف، ماهیت و دورنماى انقلاب اسلامى ایران است که با استفاده از ابزارهاى دیپلماسى عمومى بویژه صنعت فیلم سازى و بازیهاى رایانه اى صورت مى گیرد.
نمایش فیلم هاى «پرسپولیس»،(1) «هواپیماى 103»،(2) «فرار از تهران»،(3) «مستند نسل جدید تهران»،(4) «ترس مقدس»(5) و «بدون دخترم هرگز»(6) برخى مصادیق بهره گیرى امنیتى سیاسى از صنعت فیلم سازى با هدف انعکاس تصاویر خشنى از دستاوردهاى پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى است.

4. انگاره سازى هاى هدفمند

یکى از ترفندهاى تبلیغاتى غرب به تصویر کشاندن برخى مسئولان عالى رتبه جمهورى اسلامى ایران در کنار افراد غیر محبوب و مستبد در جلد برخى نشریه هاى معتبر خبرى است که این ترفند تبلیغاتى بارها توسط نشریه تایمز لندن مورد استفاده قرار گرفته تا از لحاظ روانشناختى به مخاطب این پیام را القا نماید که رهبران شیعه جمهورى اسلامى ایران هنجارهاى بشردوستانه را رعایت نمى کنند.

5. حداکثر بهره گیرى از محیط هاى سایبر

یکى از ابزارهاى نظریه پردازان شیعه زدایى در ساختار امنیتى خاورمیانه؛ بهره گیرى آنان از ظرفیت هاى محیط سایبر است که از مصادیق آن مى توان به هک کردن همزمان سرور آل البیت به عنوان بزرگ ترین سرور جهان تشیع و همچنین 300 وب سایت اینترنتى وابسته به حوزه علمیه قم و یا چهره هاى شاخص مکتب تشیع توسط یک محفل وهابى(7) معروف به Group ج xp در شهریور 1387 اشاره کرد.

6. تبلیغ شائبه ارتباط سپاه پاسداران جمهورى اسلامى ایران با شبه نظامیان شیعى خاورمیانه

یکى از ابزارهاى امریکا براى منزوى سازى جمهورى اسلامى ایران و کمرنگ کردن همگرایى منطقه اى، تمرکز نهادهاى تبلیغاتى و ساختارهاى اطلاعاتى نظامى ایالات متحده مبنى بر حمایت هاى نظامى، مالى و آموزشى جمهورى اسلامى ایران از جنبش هاى مقاومت حزب الله لبنان و یا شبه نظامیان شیعه ارتش مهدى وابسته به مقتدى صدر است. به عنوان مثال در 30 آوریل 2009 وزارت خارجه امریکا در راستاى مهندسى جنگ تبلیغاتى در گزارش سالانه خود، سپاه قدس را به آموزش و حمایت تسلیحاتى از شبه نظامیان شیعه عراق و کشورهاى حاشیه خلیج فارس متهم کرد(8) تا با رویه شدن این اتهام ها بتوانند موانعى را براى توسعه همگرایى منطقه اى جمهورى اسلامى ایران با کشورهاى همسایه بوجود آورند. در سال 1982 «فرانسوا میتران)(9) - رئیس جمهور وقت فرانسه نیز با این ادعا که حادثه گروگان گیرى اتباع این کشور از سوى حزب الله لبنان در سال 1980 با جمهورى اسلامى ایران ارتباط دارد، از تحویل سوخت هسته اى امتناع کرد.(10)
نهادهاى رسانه اى مطبوعاتى وابسته به صهیونیسم با مهندسى جنگ تبلیغاتى و شائبه سازى مبنى بر حمایت هاى نظامى تهران از حزب الله لبنان، تلاش مى کنند جمهورى اسلامى ایران را به عنوان ناقض قطعنامه 1701 شوراى امنیت سازمان ملل معرفى کنند که پس از جنگ 33 روزه به تصویب رسید و در آن بر اقدام هاى موءثر دمشق براى جلوگیرى از قاچاق اسلحه به لبنان از طریق مرز سوریه تأکید شده بود(11) و با این راهبرد تبلیغاتى تلاش مى کند همانطور که در جنوب لبنان یک حاشیه امنیت توسط نیروهاى «یونیفیل»(12) به وجود آورند، مقدمه حضور نیروهاى چند ملیتى در مرز سوریه و لبنان نیز فراهم شود؛ به عبارتى اسرائیل از هزینه ها و ظرفیت سازمان ملل براى تضمین حداکثرى امنیت استراتژیک خود بهره بردارى مى کند که اثربخشى این راهبرد مستلزم بهره گیرى حداکثرى از ترفند کاریکاتوریسم امنیتى و انعکاس تصاویر غیر واقعى از سپاه قدس در ساختار امنیتى خاورمیانه عربى است که با توجه به حساسیت کشورهاى عرب منطقه مانند عربستان و مصر به این حوزه جغرافیایى، مى تواند در راستاى آفندهاى تبلیغاتى ایران هراسى و شیعه هراسى تعریف و یا ابزارى براى توجیه شیعه زدایى و یا انزواسازى منطقه اى جمهورى اسلامى ایران تبدیل شود؛ به همین دلیل متولیان امر بایسته است ابعاد، ابزار، شیوه ها و اهداف جنگ تبلیغاتى علیه وزارت دفاع و سپاه پاسداران را از رویکرد امنیت ملى و منطقه اى بررسى کند. هدف دیگر جنگ تبلیغاتى علیه سپاه قدس؛ بسترسازى براى صدور قطعنامه هایى علیه جمهورى اسلامى ایران در قالب «گفتمان مبارزه با تروریسم»(13) است.
لازم به یادآورى است قطعنامه هاى زنجیره اى 1696، 1737، 1747، 1803 و 1835 در قالب «گفتمان مبارزه با تسلیحات کشتار جمعى» صادر شده اند و همزمان متولیان جنگ تبلیغاتى با انعکاس کدهاى اشتباه و گمراه کننده از وضعیت هاى اقلیت هاى دینى، قومى و مانور بر روى مقوله هایى مانند حقوق زنان و زندانیان سیاسى تلاش مى کنند زمینه صدور قطعنامه هایى در مجامع بین المللى در قالب «گفتمان حمایت از ارزش هاى بشر دوستانه» را نیز فراهم کنند؛ به عبارتى اگر دکترین مهار عراق در زمان صدام حسین مبتنى بر گفتمان مبارزه با تسلیحات کشتار جمعى بود ولى در مهندسى جنگ تبلیغاتى علیه ایران از سه گفتمان غالب نظام امنیت بین الملل براى تحدید اقتدار ملى و منطقه اى جمهورى اسلامى ایران استفاده مى شود.

گفتار دوم: اهداف نهادهاى تبلیغاتى غرب از گسترش شیعه هراسى

مهم ترین اهداف عملیاتى و راهبردى متولیان دیپلماسى تبلیغاتى غرب از کاربست آفندهاى شیعه هراسى عبارتند از:

1. جلوگیرى از شکل گیرى ترتیبات امنیتى بومى و پایدار

با توجه به وجود اقلیت هاى شیعى در برخى کشورهاى عرب منطقه که اکثر آنها با حکومت مرکزى خود مشکل دارند، پادشاه اردن ادبیات جدیدى را با نام «جغرافیاى سیاسى هلال شیعه»(14) وارد گفتمان سیاسى منطقه اى کرد که توانسته تا حدودى حاکمان سنى منطقه را بجاى «همزیستى مسالمت آمیز»(15) با ایران و یا گروه هاى شیعى، به سمت تنش و بى اعتمادى متمایل کند. به عنوان مثال بحرین مدعى است جمهورى اسلامى ایران با حمایت از شیعیان ارتش براى وقوع کودتا در بحرین تلاش مى کند به همین جهت دولت منامه ضمن جلوگیرى از ورود شیعیان، از مهاجرت عربهاى سنى به این کشور با هدف تغییر «موازنه ترکیب جمعیتى»(16) پشتیبانى مى کند، به عبارتى وجود نزدیک به 70 درصد جمعیت شیعه، عدم اعتماد میان منامه و تهران و مدیریت آفندهاى ایران هراسى در منطقه توسط آمریکا، برخى از دلایل تمایل این کشور براى انعقاد توافق هاى امنیتى با قدرت هاى فرامنطقه اى برون سیستمى است، که از مصادیق آن مى توان به استقرار فرماندهى «ناوگان پنجم نیروى دریایى»(17) امریکا در این کشور اشاره کرد که وظیفه مدیریت ناوهاى جنگى ایالات متحده در منطقه و جلوگیرى از قاچاق تسلیحات کشتار جمعى و مواد مخدر در دریاى عمان را برعهده دارند.
از طرفى همزمان ایالات متحده برنامه ریزى مى کند حداکثر منافع جهانى خود را از قبل فضاى ایجاد شده تضمین نموده و با استفاده از ابزارهاى دیپلماسى عمومى به گسترش واگرایى فرقه اى میان شیعه و سنى در منطقه دامن زند تا ضریب احتمال شکل گیرى پیمان هاى دفاعى درون سیستمى و تحقق «امنیت بومى و پایدار»(18) که شرط اولیه آن وجود اعتماد متقابل است را کاهش داده و جمهورى اسلامى ایران را در معادلات منطقه اى منزوى کند.
برخى مصادیق آفند تبلیغاتى شیعه هراسى و ارتباط دهى آن با جمهورى اسلامى ایران عبارتند از:
پادشاه مراکش در ششم مارس 2009 (16 اسفند 1387) با صدور بیانیه اى دستور قطع روابط سیاسى با جمهورى اسلامى ایران را به دو دلیل زیر اعلام نمود.
- حمایت از تمامیت ارضى بحرین در برابر ادعاهاى تاریخى جمهورى اسلامى ایران؛
- حمایت تهران از شیعیان مراکش، تلاش براى گسترش مذهب تشیع و تضعیف بنیان هاى مذهبى این کشور؛
ادعاى مراکش در حالى است که 99 درصد جمعیت این کشور سنى و مابقى را یهودیان و مسیحیان تشکیل مى دهند و اقدام این کشور با هدف تحریک کشورهایى مانند کویت، یمن، بحرین و عربستان برنامه ریزى شده بود که داراى حاکمان سنى و جمعیت قابل توجه شیعه هستند.
افزایش سرکوب شیعیان عربستان توسط وزارت امر به معروف و نهى از منکر این کشور، مصداق دیگرى از محصول جنگ تبلیغاتى شیعه هراسى توأم با ایران هراسى در دورنماى تحولات امنیتى خاورمیانه است.

2. انعکاس تصاویر مجازى از جنبش هاى مقاومت شیعى

یکى از ترفندهاى شیعه هراسى امریکا، انعکاس تصاویر مجازى و گزارش هاى انحرافى از مشارکت عوامل وابسته به حزب الله لبنان در امور داخلى سایر کشورهاست. به عنوان مثال در نوزدهم نوامبر 2008 دولت مصر یک لبنانى و چند فلسطینى و مصرى را به اتهام انتقال سلاح به غزه از مرز مصر دستگیر و مدعى شد شهروند لبنانى وابسته به حزب الله بوده است.
عبدالمجید محمود دادستان مصر مدعى شد بازجویى از شهروند لبنانى مبین این است که وى قصد تحرکاتى علیه امنیت ملى این کشور را داشته و با آموزش گروهى قصد ساماندهى عملیات هاى تروریستى در مصر را داشته است. وى همچنین مدعى شد سید حسن نصرالله پس از سخنرانى روز عاشورا در سال 1387، 49 نفر را مسئول سازماندهى تحرکاتى علیه دولت مصر کرده است. وى همچنین مدعى شد حزب الله با همیارى و همکارى علما و سازمان هاى وابسته به خود و در راستاى تداوم آفند تبلیغاتى شیعه هراسى قصد گسترش تفکر شیعه را در این کشور دارد.
مصر همچنین همسو با سیاست ایران هراسى امریکا، حزب الله را عامل امنیتى و سیاسى جمهورى اسلامى ایران براى اثرگذارى بر ساختار امنیتى خاورمیانه معرفى کرد.

برخى دیگر از ادعاهاى غرب براى انعکاس تصاویر غیرواقعى از جنبش شیعى حزب الله عبارتند از:

- مداخله حزب الله در ناامن سازى عراق؛
- مداخله در فرایند طبیعى انتخابات لبنان؛
- ارتباط با مهمترین گروه مخالف شیعه یمن الحوثى؛
- آموزش نظامى برخى شیعیان کشورهاى حاشیه خلیج فارس بویژه بحرین.

3. تهدیدسازى براى جمهورى اسلامى ایران از طریق شبه نظامیان وهابى

یکى از روش هاى مخالفان نظام جمهورى اسلامى ایران؛ تحریک و تشویق گروه هاى افراطى سلفى به انجام اقدام هاى تروریستى علیه شیعیان بویژه شیعیان جمهورى اسلامى ایران که از مهم ترین مصادیق آن مى توان به اقدام هاى تروریستى جندالشیطان (عبدالمالک ریگى) و سپاه صحابه اشاره کرد.
سپاه صحابه در اوایل دهه 1980 توسط روحانى سنى به نام «مولانا حق نواز جهنگوى» با هدف جلوگیرى از نفوذ تفکرات شیعى انقلاب اسلامى به شبه قاره هند تأسیس شد که وى در سال 1990 به قتل رسید. سپاه صحابه ادعا دارد پیرو دین پیامبر اکرم(ص) است و از این رو خود را سپاه صحابه مى نامد. بسیارى از حوزه هاى علمیه اهل تسنن در ایالت پنجاب توسط این گروه اداره مى شوند. آنان براى عملیاتى کردن اهداف خصمانه خود «لشگر جهنگوى» را تأسیس کردند. «احمد لدهیانوى» پس از ترور «ضیاء الرحمان فاروقى» به فرماندهى سپاه صحابه رسید.

مهم ترین اهداف این گروه تروریستى بر شیعه زدایى متمرکز شده که برخى مصادیق آن عبارتند از:

- مقابله با آموزه هاى شیعى انقلاب اسلامى ایران
- مبارزه با گروه شیعه تحریک جعفرى
- حمله به شیعیان و ایرانیان مقیم پاکستان
مثال دیگر مى توان به اقدام تروریستى جندالشیطان و انفجار بمب نسبتاً قوى در مسجد امیر الموءمنین شهر زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان در هفتم خرداد 1388 و در شب شهادت حضرت فاطمه کبرى(ع) اشاره کرد که به شهادت 25 نفر از هموطنانمان منجر شد.(19) متعاقب آن جمهورى اسلامى ایران سه نفر از گروهک جندالشیطان از جمله عبدالحمید ریگى برادر عبدالمالک که توسط پاکستان دستگیر و به مقام هاى جمهورى اسلامى ایران مسترد شده بود را اعدام کرد. وى قبل از اعدام به حمایت هاى مالى امریکا از جندالشیطان اعتراف کرده بود.(20)
این حادثه توسط «حافظ عبدالخالق ملازهى» از اهالى منطقه سرباز سازماندهى شده بود.

4. پیوند زدن تفکرات اهل سنت با وهابیون

یکى از ابزارهاى مروجان جنگ فرقه اى میان شیعه و سنى، ترویج و پیوند زدن مرامنامه اهل سنت با تفکرات گروه هاى تکفیرى و سلفى است تا با این ترفند شیعیان را علیه جامعه اهل سنت تحریک کنند در حالى که میان این دو تفاوت هاى محسوسى وجود دارد، به عنوان مثال در عقاید وهابیون شیعیان به عنوان کافر معرفى مى شوند در حالى که پیروان اهل سنت چنین دیدگاهى را نسبت به شیعیان ندارند.(21)

5. توجیه اقدام هاى تروریستى گروه هاى نزدیک به وهابیون

شیعه هراسى توجیه تبلیغاتى گروه هاى سلفى براى شیعه زدایى است، به عنوان مثال مقام هاى مسئول در «ایالت نیمروز»(22) واقع در جنوب غربى افغانستان که با جمهورى اسلامى ایران مرز مشترک دارد، به صورت خزنده و خاموش، به مهاجرت اجبارى شیعیان از این مناطق و یا انهدام کتاب هاى داراى مضامینى در تبیین و روشنگرى مذهب تشیع اقدام مى کنند.
مثال دیگر مى توان به اقدام طالبان پس از تصرف شهر مزار شریف در اکتبر 1999 و قتل عام شیعیان این شهر مانند «گروه فرقه اى هزارها»(23) اشاره کرد.

گفتار سوم: نقشه راه جمهورى اسلامى ایران براى مهار آفند تبلیغاتى شیعه هراسى

برخى تدابیر و اقدام هاى بازدارنده که مى تواند ظرفیت راهبردى مهندسى امنیتى جمهورى اسلامى ایران براى مهار آسیب هاى احتمالى ناشى از شیعه هراسى را تقویت کند عبارتند از:

1. خنثى سازى و مهار آفندهاى ناشى از شیعه هراسى

با توجه به اینکه شیعه هراسى در کنار ایران هراسى به یکى از آفندهاى تهاجم نرم امریکا براى منزوى سازى جمهورى اسلامى ایران تبدیل شده، شایسته است متولیان امر با سناریوسازى اقدام ها و تدابیر پیشدستانه لازم در ساختار امنیتى برنامه پنجم توسعه را مورد توجه قرار دهند که یکى از پیش نیازهاى آن شناسایى دقیق ژئوپلتیک شیعه در عمق استراتژیک خارجى و تهیه اطلس جغرافیایى پراکندگى شیعیان خاورمیانه است.
به عنوان مثال مبارزین شیعه یمن به گروه حوثى مشهورند، شهرتى که از نام فرمانده سابق آنها حسین بدرالدین الحوثى که در قیام مردم این منطقه در سال 2004 به دست نیروهاى یمنى به قتل رسید، گرفته شده است.
در این کشور همواره درگیرى هایى بین نیروهاى امنیتى انتظامى با شبه نظامیان طرفدار عبدالمالک الحوثى به وقوع مى پیوندد. صنعا بارها جمهورى اسلامى ایران را به دخالت در ناآرامى هاى فرقه اى یمن متهم کرده است. استان صدعه که در شمال غربى یمن و در مرز این کشور با عربستان سعودى واقع شده از سال 2004 شاهد درگیرى هاى خونین میان نیروهاى دولتى و شبه نظامیان زیدیه (فرقه اى از شیعیان) است.
این گروه براى به قدرت رساندن مجدد حکومت پیروان معتقد به امامان زیدیه که در کودتاى سال 1963 سرنگون شدند، تلاش مى کنند و مخالف حکومت على عبدالله صالح هستند، هر چند خود رئیس جمهور از اعضاى جامعه زیدیه کشور است.

2. حداکثر بهره گیرى از ظرفیت هاى دیپلماسى پارلمانى

با افزایش ضریب اثربخشى کمیسیون هاى امنیتى سیاسى مجالس قانونگذارى در حوزه سیاستگذارى خارجى؛ «دیپلماسى پارلمانى»(24) نیز به عنوان مکمل دیپلماسى کلاسیک و دیپلماسى عمومى درآمده که مى تواند زمینه هاى دستیابى به اولویت ها و اهداف راهبردى را تسریع و تسهیل کرده و خلأهاى موجود را پر کند.
در این راستا تقویت گروه هاى دوستى پارلمانى یا افزایش رایزنى میان کمیسیون هاى امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران و اعضاى شوراى همکارى خلیج فارس مى تواند نقش مهمى را در فرایند اعتمادسازى و همگرایى منطقه اى ایفا کند. به عنوان مثال اکثریت نمایندگان مجلس قانون گذارى بحرین از شیعیان هستند و آنان در مى2007 طرحى را تصویب کردند که به موجب آن دولت نباید به آمریکا اجازه بهره بردارى از خاک یا تأسیسات این کشور براى حمله به ایران را بدهد.
توسعه دیپلماسى پارلمانى با مجالس کشورهاى اسلامى بویژه مجالسى که داراى احزاب و فراکسیون هاى شیعى قابل توجه اند مى تواند نقش موءثرى را در توسعه عمق استراتژیک خارجى و تحکیم همگرایى منطقه اى ایفا کند.

3. آسیب شناسى نوع، دامنه و شیوه فعالیت وهابیون در محیط امنیتى جمهورى اسلامى ایران

نگاه سطحى به دورنماى آسیب هاى ناشى از تحرکات وهابیون در ایران مى تواند این فرقه ضاله را به گروه فشار و یا ابزار جاسوسى برخى کشورهاى منطقه تبدیل نماید که بایسته است مورد توجه نهادهاى اطلاعاتى امنیتى قرار گیرد به ویژه اینکه این فرقه با تأسیس و یا نفوذ در مدارس مذهبى اهل سنت بویژه در استان هاى مرزى در جهت ترویج عقاید ضد شیعى در این مدارس تلاش مى کند.

نتیجه گیرى

انعکاس تصاویر مجازى از دانش هسته اى بومى، بازدارندگى نامتقارن موشکى و تعمیق نفوذ استراتژیک نرم ایران در میان شیعیان منطقه، سه موضوعى هستند که حاکمان کشورهاى عرب سنى منطقه بر اساس مکتب واقع گرایى هابز بر روى آن حساسیت نشان مى دهند و ایالات متحده با مانور بر روى آنها تلاش مى کند فضاى گفتمان تعامل منطقه اى را به سمت فضاى رقابت و بى اعتمادى مدیریت نماید.
متولیان امر بایستى به این نکته توجه کنند که در سطح منطقه اى آفند تبلیغاتى ایران هراسى، در سطح فرامنطقه اى آفند تبلیغاتى شیعه هراسى و در سطح نظام بین الملل آفند اسلام هراسى سه تهدیدى هستند که در صورت نبود بسته هاى سیاستى جداگانه براى مهار هر کدام از آنها، مى توانند چالش هایى را براى ثبات امنیت برون مرزى و تحقق امنیت منطقه اى پایدار به وجود آورند.
متولیان امر بایسته است شیوه، ابزار و اهداف مثلث تهاجمى «ایران هراسى، شیعه هراسى و اسلام هراسى»(25) را از رویکرد بایسته هاى امنیت ملى مورد ارزیابى قرار دهند.
به منظور تبیین نقشه راه عملیاتى، در جدول زیر به مهمترین تهدیدها و راهکارهاى مهار و خنثى سازى شیعه هراسى اشاره مى شود.

پى نوشت ها:

1. یکى از فیلم هایى که انقلاب اسلامى را هدف قرار مى دهد، انیمیشن پرسپولیس ساخته «مرجانه ساتراپى» محصول 2007 فرانسه است که روایت دختر نوجوان 14 ساله اى است که پس از وقوع انقلاب اسلامى مدعى مى شود فضاى حاکم بر جامعه ایران دیگر مناسب زندگى نیست و توسط خانواده اش براى ادامه زندگى به اروپا فرستاده مى شود.
2. این فیلم توسط جاسوس سابق موساد استیون اسپیلبرگ تهیه شد و در آن جمهورى اسلامى ایران به عنوان عامل اصلى انفجار هواپیماى لاکربى اسکاتلند معرفى مى شود.
3. این فیلم توسط «جرج کلونى» و «گرانت هسلو» با همکارى مشترک سازمان سیا، هالیوود و دولت کانادا ساخته شد که در رابطه با فرارى دادن 6 شهروند آمریکایى در جریان تسخیر لانه جاسوسى توسط دانشجویان پیرو خط امام تهیه شده است.
4. فیلم سازهالیوودى «سارا باوار» به مخاطب این گونه القا مى کند که نسل پس از انقلاب اسلامى به شدت با مفهوم آزادى و حقوق بشر بیگانه است.
5. این فیلم محصول 1997 آمریکاست و در آن به مخاطب القا شده که انقلاب اسلامى با بهره بردارى ابزارى از اسلام، تهدیدى براى صلح و ثبات جهانى محسوب مى شود.
6. این فیلم محصول 1991 آمریکا به کارگردانى «برایان ویلبرت» به مخاطب القا مى کند که پس از وقوع انقلاب اسلامى، زنان در جامعه ایران از حداقل حقوق طبیعى و انسانى برخوردار نبوده و مردان با آنان همانند بردگان رفتار مى کنند.
براى اطلاع بیشتر به نشانى اینترنتى زیر رجوع شود:
تصویرسازى غرب از انقلاب اسلامى ایران http:\\www.bornanews.com هفدهم بهمن 1386
7. این گروه وهابى (Wahhabis) عرب زبان اماراتى که ادعاى از بین بردن تمامى سایت هاى شیعیان را دارند بر روى نزدیک به 300 سایت مذهبى با استفاده از اشعار، ادبیات و تصاویر موهن، به توهین و هتک حرمت مراجع پرداختند. این حملات رایانه اى پس از آن آغاز شد که قرضاوى در سخنانى، ضمن توهین به شیعیان خواستار مانع سازى در برابر گسترش مکتب تشیع شده بود. براى اطلاعات بیشتر به نشانى اینترنتى زیر رجوع شود:
Cyber attack launched on Shiite websites, http:\\ www.afp.com sep 19,2008
8. U.S Department of State, Country Reports on Terrorism 2007. Released April 30,2009,http:\\ www.state.gov.
9. Francois Mitteran .9
10. Jean Louis Bruguiere April UN Jugged ' Exception, www.voltairnet.org/article1359/htm,9 April,2004.
11. سفارت سوریه در بیروت در ششم دیماه 1387 (27 دسامبر 2008) پس از 60 سال به صورت رسمى گشایش یافت11 و «على عبدالکریم» در ششم خرداد 1388 استوارنامه خود را به میشل سلیمان رئیس جمهور وقت لبنان تسلیم کرد. روابط میان دو کشور پس از ترور رفیق حریرى در فوریه 2005 رو به تیرگى نهاده بود.
براى اطلاع بیشتر به نشانى اینترنتى زیر رجوع شود:
First Lebanese Embassy Opens in Syria, http://www.cbsnews.com March 17,2009.
12. U.N Interim Force in Lebanon (UNIFIL)
نیروهاى موقت سازمان ملل واقع در مرز لبنان و فلسطین اشغالى
13. Anti-terrorism Discourse
14. Shi,it Crescent Geopolitics
15. Peacefull Coexistence
16. Demographic Balance
17. Fifth Fleet
18. Sustainable Indigenous Security
19. مسجد على بن ابیطالب (ع) پس از مسجد جامع این شهر، دومین مسجد اصلى شیعیان است بطوریکه در هشت سال جنگ تحمیلى یکى از مراکز مهم اعزام رزمندگان بوده است.
20. القاعده هماهنگ کننده ارتباطات گروه ریگى و منافقین، www.mehrnews.com خرداد 1388
21. عبدالحسین مشفق، فرقه وهابیت، پایگاه اطلاع رسانى شیعیان،www.shiayan.ir
22. Nimrooz Province
23. Hazara Religions Group
24. Parliamentary Diplomacy
25. Iran phobiaShia phobia Islam phobia

پگاه حوزه :: 7 شهریور 1388 - شماره 261

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها