پاسخ به:تايپك شيعه شناسي
چهارشنبه 15 شهریور 1391 2:19 AM
|
در دوراني كه استعمار بر ايجاد اختلاف و تفرقه دامن ميزد، عالمي فرهيخته به نام «شرفالدين عاملي» براي ايجاد وحدت اسلامي تلاش بسياري را انجام داد، ايشان در عراق، لبنان، مصر، فلسطين و سوريه با تاكيد بر اصل وحدت به مبارزه با استعمار پرداخت و خواستار اين بود كه شيعه و سني در كنار يكديگر به عظمت از دست رفته خويش باز گردند. علامه سيدعبدالحسين شرفالدين در سال 1290 قمري در كاظمين به دنيا آمد، پدرش سيد يوسف شرفالدين و مادرش بانو زهرا دختر آيتالله سيدهادي صدر بود، ايشان تا هشت سالگي در عراق ماند و همراه با خانواده به جبل عامل وطن اجدادي اش بازگشت. تحصيلات مقدماتي را در جبل عامل گذراند و نزد پدر صرف و نحو ، منطق و سطوح فقه و اصول را فرا گرفت تا اينكه در هفده سالگي براي تحصيل در حوزه علميه نجف راهي عراق شد، در نزد استاداني چون شيخ حسين كربلايي، شيخ محمد طه نجف، آخوند ملامحمد كاظم خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي، سيداسماعيل صدر، شيخالشريعه اصفهاني و سيدحسن صدر كسب فيض نمود. علامه عاملي درصدد روشن ساختن مباني اختلافي تشيع و تسنن برآمد علامه عاملي بعد از پانزده سال تحصيل در حوزه علميه نجف و ساير شهرهاي عراق به درجهي اجتهاد رسيد و در همان جا به نوشتن مباحث فقهي پرداخت تا اينكه در سن 32 سالگي به سوي جبل عامل رهسپار شد و در آنجا با استفاده از علومي كه اندوخته بود، در صدد روشن كردن ابعاد مختلف حكمت امامت و فلسفهي سياسي و مباني اختلافي تشيع و تسنن برآمد.چنان كه شيخآقا بزرگ تهراني دربارهي او ميگويد: «شرفالدين، احاديثي كه از پيامبر و صحابه و اهل بيت روايت شده است همه را خواند، چه از مأخذ سني و چه شيعه، آن هم به صورتي دقيق و توأم با تحقيق؛ تا جايي كه ميتوان گفت او همهي احاديث را فرا گرفت. و از اين جا بود كه به نشان دادن مسائلي و روشن كردن حقايقي توفيق يافت، كه بسياري از عالمان نيز، تا پيش از آن كه قلم آزاد و منزه او آنها را بپراكند، اطلاعي از آن مسائل و حقايق نداشتند.» تسلط شرفالدين عاملي به فصاحت و بلاغت ايشان با پژوهش در تاريخ اسلام و با خواندن اسناد و نوشته هاي تاريخ اسلام، معتبر را از نامعتبر شناخت و حقايق را آشكار كرد ، در عرصه خطابه و شعر و نثر نيز حضوري توانا داشت و سخنان فصيح علامه شرفالدين عاملي تسلط وي را بر نكته هاي ادبي و ظرافت هاي بلاغي نشان مي داد.علامه پس از بازگشت به لبنان عليه فئوداليسم و استعمار به مبارزه پرداخت، او كه در هنگام اشغال لبنان و سوريه به دست فرانسويان فتواي جهاد صادر كرد، به همين دليل محكوم به اعدام شد، به ناچار راهي مصر شد و در آنجا بود كه جمله تاريخي خود را بيان كرد: «فَرَّقَتْهُما السياسة، فَلْتَجْمَعْهُما السياسة»؛ «شيعه و سني را سياست و اهداف سياسي از هم جدا كرد و بايد سياست آنها را با هم جمع كند». شيعه و سني را بايد سياست در كنار هم جمع كند سخنان او را «رشيد رضا» نويسنده مشهور مصري در مجله «المنار» چاپ كرد، سيد بار ديگر به لبنان بازگشت و به مبارزات خود ادامه مي داد، تا آن جا كه فرانسويان شخصي را مأمور كردند تا به خانه او برود و سيد را دستگير كند و مدارك و طومارهايي را كه او عليه استعمار فرانسه جمع كرده بود با خود بياورد؛ اما آن شخص ناكام بازگشت.خانه علامه عاملي توسط عمال استعمار به آتش كشيده شد و كتابخانه شخصي او كه محتواي تأليفات گرانبها و چاپ نشدهي او بود، طعمهي حريق گشت علامه عاملي در اواخر سال 1338 هجري وارد فلسطين شد، چرا كه به وطن خود نزديك باشد و در آنجا به حال لبناني هاي تبعيدي رسيدگي مي كرد، تا اينكه پسر دايي شرفالدين كه در نزد فرانسويان مود احترام بود، توانست وساطت حكم اعدام او لغو شود، همين امر سبب شد تا شرفالدين بتواند به وطن باز گردد. علامه عاملي نخستين عالم شيعه كه امامت جماعت مسجدالحرام را برعهده داشت در سال 1340 هجري قمري راهي خانه خدا شد و پادشاه عربستان ملك حسين استقبال با شكوهي از او به عمل آورد،علامه عاملي در غباررويي خانه كعبه همراه ملك حسين شركت كرد و به خواست ملك حسين نماز جماعت را در مسجدالحرام اقامه نمود، اين اولين نماز جماعتي بود كه در مسجد الحرام به امامت يك عالم شيعي برگزار ميشد.برگزاري جشن ميلاد رسول اكرم(ص) توسط علامه عاملي در 12 ربيع الاول، به عنوان نقطه وحدت مسلمين از اقدامات وحدتآفرين علامه مي توان به شركت ايشان در مراسم ولادت رسول اكرم صلي الله عليه وآله در دوازدهم ربيع الاول اشاره كرد كه بعد از برگزاري جشن درمسجد و خانه خود، راهي مراسم اهل سنت ميشد.علامه سيدعبدالحسين شرفالدين هيچ گاه نسبت به مسايل سياسي ديگر كشورهاي اسلامي بي تفاوت نبود، او همواره پيشگام جنبشهاي آزادي بخش و حركتهاي انقلابي در سرزمينهاي اسلامي بود، از جمله مي توان به مشوقين و تأييد گران جنبش عربي، مصر و ملي شدن كانال سوئز در سال 1956 ميلادي نام برد. آگاهي علامه عاملي از تحولات سياسي جهان اسلام به طوري كه از جريانات ملي شدن صنعت نفت در ايران آگاهي كامل داشت و مردم لبنان را نيز در جريان اين حركت ملي قرار داده بود، تا آن جا كه به هنگام سفر آيتالله كاشاني به لبنان و ديدار با علامه شرفالدين مردم لبنان نيز از او استقبال شاياني كردند و آيتالله كاشاني از آگاهي مردم لبنان نسبت به مسائل ايران اظهار شگفتي كرد.علامه براي مقابله با استعمار و بيان عظمت اسلام كتاب «الفصول المهمة» را در 1327 هجري قمري به رشته تحرير درآورد، اين كتاب يكي از نخستين كتابهاي شرفالدين و در واقع منشور وحدت اسلامي است و به بيان مطالبي كه براي آگاه كردن مسلمانان اهل سنت و شيعه سودمند است ميپردازد، شرفالدين خود در سرآغاز كتاب ميگويد: «تنها و تنها با وحدت اسلامي است كه اقدامات عمراني هماهنگ ميگردد، وسائل ترقي فراهم ميشود، روح تمدن جلوه ميكند، فروغ آسايش در آفاق زندگي ميتابد و يوغ بردگي از گردن همه برداشته ميشود.» «الفصول المهمة» منشور وحدت اسلامي است از آثار ارزشمند ديگر شرفالدين كتاب «المراجعات» است كه يادگار اولين سفر پر بار علامه شرفالدين به مصر است، ايشان دريافته بود كه بهترين نقطهي حركت به سوي هدف، دانشگاه الازهر بزرگترين مركز علمي و ديني مسلمانان اهل سنت است، او به دانشگاه الازهر رفت و باب بحث و گفتوگو را با «شيخسليم بشري» از عالمان و استادان بزرگ اهل تسنن آن دانشگاه گشود.علامه شرفالدين و شيخسليم بشري در كتاب المراجعات مباني تقريب را بيان ميكنند شيخ سليم، از دل و جان به شرفالدين علاقهمند شد و از دانش و معرفت و قدرت استدلالش آگاه گشت، شرفالدين نيز شيخسليم را مردي عالم و با فضيلت يافت. آنان كه هر دو شيوه و اخلاق بحث علمي و مناظره را به خوبي ميدانستند، مباحثي را آغاز كردند كه در قالب 112 نامه در كتاب مراجعات آمده است.نامههاي شيخسليم امضاي «س» داشت كه نماينده اسم سليم و همچنين «سني» بود و نامههاي شرفالدين با امضاي «ش» نوشته ميشد كه هم به لقبش «شرفالدين» و هم مذهبش «شيعه» اشاره داشت. يكي از پژوهشگران مصري دكتر حامد حنفي داوود از استادان دانشگاه عين شمس قاهره در مقدمهاي كه بر كتاب «المراجعات» نوشته ميگويد «اهميت كتاب «المراجعات» وقتي به خوبي روشن ميشود كه ما به زمان انتشار آن رجوع كنيم و به وقتي كه در دسترس سني و شيعه قرار گرفت تا آن را بخوانند. مؤلف اين كتاب را در اوايل قرن چهاردهم، در خلال دهه سوم و چهارم اين سده منتشر ساخت. علامه شرفالدين پس از 87 سال عمر با بركت در نجفاشرف آرام گرفت در فترتي بحراني و خطرناك كه ايادي استعمار با سرنوشت مسلمين بازي ميكردند و براي رسيدن به مقاصد پست خويش هيچ وسيلهاي بهتر از تفرقه افكني در ميان مسلمين و بهرهگيري از اختلافات مذهبي، آنان ميكوشيدند تا بدين وسيله عظمت جهان عرب و اسلام را پايمال كنند و اين شكافافكني در اوايل اين قرن به اوج خود رسيده بود».سيدعبدالحسين شرفالدين بعد از گذراندن عمري تلاش در راه اتحاد مسلمين و مبارزه با استعمار و به جاي نهادن آثاري متعدد در شناخت مذهب شيعه و دعوت به وحدت مسلمين به سال 1377 هجري قمري در لبنان درگذشت و پيكرش در نجف اشرف در جوار جد بزرگوارش حضرت علي عليهالسلام به خاك سپرده شد. |
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی