0

تايپك شيعه شناسي

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:تايپك شيعه شناسي
چهارشنبه 15 شهریور 1391  2:15 AM



در باره ضياء القلوب فاضل سراب /محمد علی روضاتی

کتاب از عالم ربّانى و فاضل صمدانى مولانا محمّد بن عبدالفتّاح تنكابنى مازندرانى مشهور به فاضل سَراب(44)، كه از جمله افاضل شاگردان ملّا محمّدباقر سبزوارى صاحب «جامع الزّيارات عبّاسى. ش 217» بوده و از او و جمعى ديگر از دانشمندان آن عهد روايت مى‏كند.
شرح حالش در «روضات الجنّات 619 - 620» و خاتمه «مستدرك: 386» و «تذكرة القبور - رجال اصفهان: 25 - 28» و «قصص العلماء: 387» و «الفوائد الرضوية: 550 - 551» و «ريحانة الأدب 2: 179» و «معجم المؤلّفين 10: 180» و «أعيان الشّيعه 45: 271 - 272» و مواضع ديگر مذكور است.
در «أعيان الشّيعه» چيزى سواى نقل قسمتى از «رساله حجيّت أخبار و إجماع» و يادى از «رساله وجوب عينى نماز جمعه» كه هر دو از فاضل سراب است ديده نمى‏شود، علّت اين است كه مؤلّف أعيان الشّيعه قبل از مبيّضه كردن حرف ميم كتاب خود وفات يافته و آنچه نوشته هم به صورت يادداشت بوده است.
فاضل سراب را تأليفات بسيارى است بالغ بر سى كتاب و رساله، و أسامى پاره‏اى از آنها در روضات و ساير مآخذ شرح حال وى كه عمومًا از روضات گرفته‏اند مذكور، و از جمله: «سفينة النّجاة» وى كه در اصول دين نگاشته و پيرامون إمامت به طور مستوفى بحث كرده است، نسخه آن در «فهرست رضويّه 1: 46» معرّفى و سال تحرير آن را 1102 تعيين كرده‏اند. ظاهرًا نسخه كتاب كلامى ناشناخته كه از فاضل سراب در «فهرست دانشگاه 3: 578 و 6: 2512» ياد و تاريخ ختم تأليف آن را نيمه روز پنجشنبه 14 ج 2 - 1102 نوشته‏اند؛ نسخه‏اى از همين «سفينة النّجاة» باشد كه به علّت ناقص‏الأوّل بودن، نسخه آن را نشناخته‏اند؛ و اللَّه العالم.
ديگر از تأليفاتش «رساله رؤية الهلال» كه در 26 محرّم 1106، و «رساله فصول أذان(45)» كه عصر جمعه أواسط ماه شعبان 1098، و «رساله در حلّ شبهه جذر أصمّ» كه در أواسط ج 1 - 1097، و «رساله توحيد - إثبات وجود صانع» كه در اواخر حجّة 1103، و «رساله شبهة الميزان» كه در أوائل حجّه 1088 (ظ)، و «رساله حجيّت أخبار و إجماع» كه در ماه رمضان 1105، و «رساله وجوب عيني نماز جمعه» كه در أواخر ماه رمضان 1106، از تأليف آنها فراغت يافته است؛ نُسخ تمام اينها در كتابخانه مركزى دانشگاه طهران موجود، و به ترتيب در «فهرست دانشگاه 5: 1921 و 1960 و 3: 55 و 213 و 4: 905 و 5: 1676 و 2094» معرّفى و شناسانده شده‏اند و بيشتر آنها به خطّ شيخ محمّد بن حبيب گيلاني شاگرد مؤلّف است كه در زمان حيات او إستنساخ كرده و هر يك را تاريخ گذارده است.
بيشتر تأليفات فاضل سراب به عربى است. وى بنا بر نگارش «روضات الجنّات» كه در ساير كتب نيز از آنجا نقل كرده‏اند، در روز عيد غدير (18 حجّه) سال 1124 در اصفهان وفات يافته و در تكيه‏اى مخصوص به خود كه هنوز هم برقرار است؛ روبروى تكيه آقا محمّدكاظم واله شاعر معروف واقع در خيابان ابتداى تخت فولاد مزار عمومى اصفهان مدفون شد و بقعه‏اى عالى بر قبر او ساختند.
از أعقاب فاضل سراب هنوز در اصفهان جمعى به سر مى‏برند.
كتاب «ضياء القلوب» كه جاى گفتگوست از آثار نفيسه كلامى اين دانشمند است كه به زبان فارسى تأليف كرده و مشتمل بر چهار مقصد گردانيده، توحيد، نبوّت، إمامت و معاد؛ لكن غرض اصلى او از تأليف اين كتاب بحث در خصوص مسأله امامت بوده و لذا ساير مباحث به طور اختصار بيان شده و هر يك بيش از دو سه برگ از اين كتاب مبسوط را اشغال نكرده است، در صورتى كه مبحث امامت آن را مى‏توان يكى از كتب مشروح و استدلالى اين موضوع به شمار آورد.
مع‏الأسف نسخه ما نقص كوچكى بر آن وارد شده و نصف بالاى برگ اول كه مشتمل بر خطبه بوده با قسمتى از مقدّمه مؤلّف در سابق بريده شده و كاغذ سفيد به جاى آن إلصاق گرديده است.
آغاز موجود: «و بعد، چون عمده كتب شافيه و زُ بر... و جمعى كه بعربى ربطى كه بسبب آشنايى بآن زبان و باعث انتفاع... انتفاعى كه بآن اكتفا توان نمود نمى‏توانند برد، بنا بر اين، اين ذرّه بيمقدار... محمّد بن عبدالفتّاح تنكابنى - غفر اللّه ذنوبهما و ستر عيوبهما را خاطر رسيد كه بعد از استخاره، بزبان فارسى... تأليف نمايد كه برادران ايمانى و طالبان حياة جاودانى بعد از تخليه نفس از عادات و أهواء و دست شستن از پيروى آباء و كبراء كه ضرر رساننده به دين و ايمان و محروم‏كننده از نعمتهاى جاودان ازينها بيرون نيست؛ تأمّل در براهين و أدلّه نموده از حضيض تقليد كه درين علم انتفاع ظاهرى ندارد متصاعد گشته به أوج استدلال رسيده به آرام تمام متمكّن گردند، و اين كتاب را «ضياء القلوب» ناميد، و آن مشتمل است بر چهار مقصد».
فهرست مطالب: مقصد اوّل، در اثبات صانع تعالى و بعض امور متعلّقه به صانع و اين مشتملست بر چند فصل: فصل 1 - در اثبات صانع، فصل 2 - در بيان علم صانع، فصل 3 - در اينكه علم واجب تعالى عين ذات اوست، فصل 4 - در بيان عينيّت وجود واجب، فصل 5 - در اشتراك معنوى موجود ميان واجب و ممكن. مقصد ثانى: در نبوّت پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم. مقصد ثالت: در امامت، مقدّمه اولى، در اجماع و بعض امورى كه متعلّق است به آن. مقدّمه دوم، در بعض آنچه در سقيفه بنى‏ساعده واقع شده. فصل 1 - در امامت حضرت أميرالمؤمنين عليه السلام. فصل 2 - در آنچه متعلّق به امامت ابوبكر است. فصل 3 - در آنچه متعلّق است به امامت عمر بن الخطّاب. فصل 4 - در آنچه متعلّق است به امامت عثمان به عفّان. فصل 5 - در مطاعن، و در اين فصل مناقبِ جناب أميرالمؤمنين عليه السلام و مطالب متفرّق ديگرى از كتب أهل سنّت آورده. فصل 6 - در إثبات امامت ساير ائمّه اثناعشر عليهم السلام. مقصد رابع: در مجملى از معاد جسمانى.
انجام: «و اگر يقين به يكى ازين دو بهم نرسد آن را در عرصه امكان بگذارد. و اكتفاءِ به همين قدر مى‏كند در كتاب، و ذكر نمى‏كند امورى كه مشهور است كه درين مبحث ذكر مى‏كند أقلّ خلق اللَّه الغنيّ: محمّد بن عبدالفتّاح التّنكابنيّ، غفر اللَّه ذنوبهما، قد تمّ في ثالث عشر من شهر رمضان المبارك سنة 11104(46) على‏ يد أقلّ خلق اللَّه و أضعفهم ميرزا عليّ بن محمّد يوسف، غفر اللَّه ذنوبهما...».
نسخه: داراى 187 برگ، روى برگ 1 و دو روى برگ آخر سفيد است، نام كتاب و مؤلّف روى برگ 1 نوشته شده و چنان كه گفتيم نيمى از برگ 1 در سابق بريده شده و نقصانى به خطبه و ديباچه كتاب وارد گرديده است. كاغذ دولت‏آبادى، خط نستعليق، عبارات عربى نسخ زيبا، 23 سطرى، مقاصد و فصول و خط بالاى عناوين و عبارات عربى به سرخى، جلد تيماج سبز، آستر تيماج قرمز، هر دو روى جلد با طلا خطكشى، و نسخه در اين اواخر صحّافى شده است، قطع 16 * 25، متن 10 * 18، در هيچ جاى نسخه حاشيه‏اى ديده نمى‏شود و آثار مقابله ندارد و خالى از غلط نيست.(47)

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها