0

پژوهش هاي آبخيزداري (پژوهش و سازندگي)

 
Nassersulduz
Nassersulduz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 2878
محل سکونت : آذربایجان غربی

پاسخ به:پژوهش هاي آبخيزداري (پژوهش و سازندگي)
دوشنبه 13 شهریور 1391  9:56 AM

 4 : پژوهش هاي آبخيزداري (پژوهش و سازندگي) پاييز 1389; 23(3 (پياپي 88)):27-34.
 
بررسي عوامل موثر در مديريت پايدار منابع آب زراعي در بخش شمالي حوزه آبخيز مدرس، استان خوزستان
 
عماني احمدرضا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شوشتر
 
 

در شرايط کنوني کاهش کمي و کيفي منابع آب به يک معضل جهاني تبديل شده است. اين موضوع در کشور ايران، بخش کشاورزي را دچار مشکلات فراوان کرده است. هدف اصلي تحقيق حاضر، تحليل مديريت پايدار منابع آب زراعي در حوزه آبخيز مدرس در استان خوزستان مي باشد. اين تحقيق از نوع تحقيقات كاربردي و به روش توصيفي و همبستگي بوده و از تکنيک تحليل عاملي در تعيين عوامل موثر بر مديريت پايدار منابع آب زراعي استفاده شده است. تعداد نمونه آماري بر اساس فرمول کوکران برآورد گرديد .(n=141 N=1370) روش جمع آوري اطلاعات از طريق مطالعه اسنادي و به شيوه ميداني بوده است. در بخش ميداني با استفاده ار روش نمونه گيري ساده از 18 روستا اطلاعات جمع آوري شد. براي سنجيدن اعتبار پرسشنامه ضريب کرونباخ آلفا برابر با 84 درصد محاسبه گرديد. بر اساس نتايج حاصل بين ميزان بازديد از مزارع نمايشي، مشارکت اجتماعي، متغيرهاي سطح تحصيلات، ميزان استفاده از کانال هاي ارتباطي، ميزان شركت در كلاس هاي آموزشي، درآمد، سطح مکانيزاسيون، مشورت با ساير گندمكاران و ميزان تماس مروجان كشاورزي با گندمكاران با متغير سطح مديريت پايدار منابع آب زراعي در سطح 0.001 رابطه مثبت و معني داري به دست آمد. در ادامه به منظور تعيين عوامل موثر بر سطح مديريت پايدار منابع آب زراعي از تکنيک تحليل عاملي بهره گرفته شد. به منظور بررسي مناسب بودن داده ها براي تحليل عاملي از آزمون هاي بارتلت و کا ام او (sig=0.000, Bartlettest=7254.342 و KMO=0.72) بهره گرفته شد. نتايج حاصل نشان مي دهد که داده ها براي تحليل عاملي مناسب مي باشند. بر اساس نتايج حاصل از تحليل عاملي مشخص شد که پنج عامل: ويژگي هاي اقتصادي، متغيرهاي فعاليت هاي آموزشي و ترويجي، فعاليت هاي اجتماعي، دانش و اطلاعات و حمايت هاي دولت در مجموع 71 درصد تغييرات سطح مديريت پايدار منابع آب زراعي راتبيين مي نمايد. يعني اگر در برنامه ريزي هاي مختلف اين پنج عامل مورد توجه مناسب قرار گيرد، مي توان اعتقاد داشت که بهبود سطح دانش فني گندمکاران شهرستان اهواز در زمينه کشاورزي پايدار در حد بالايي تحت پوشش قرار گرفته شود.

 
كليد واژه: تحليل عاملي، حوزه آبخيز، مديريت پايدار، منابع آب زراعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .

 

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها