پاسخ به:پژوهش مديريت آموزش كشاورزي
یک شنبه 12 شهریور 1391 11:19 AM
6 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):55-74. |
تحليل وضعيت دانش آموختگان دوره هاي پودماني نظام علمي ـ کاربردي |
احمدي نژاد سيدمحسن*,عليني محسن,کريمي نژاد غلام رضا |
* موسسه آموزش عالي علمي ـ کاربردي جهاد کشاورزي |
نيروي انساني ماهر و آموزش ديده به عنوان سرمايه اجتماعي از مهم ترين عوامل توسعه اقتصادي ـ اجتماعي هر کشور محسوب مي شود. با رشد سريع روند جهاني شدن و انقلاب ارتباطات و اطلاعات، آموزش هاي علمي ـ کاربردي بخش مهمي از فرايند آموزشي در همه کشورها را تشکيل مي دهد. در کشور ما نيز در طول دو دهه اخير اهميت و ضرورت توجه به اين گونه آموزش ها رو به افزايش گذاشته است. ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي و تخصصي، ايجاد زمينه اشتغال افراد و مشارکت فعال آنان در بازار کار و تامين نيروي انساني ماهر مورد نياز بخش هاي اجرايي و اداري و نيز اصلاح هرم نيروي انساني در کشور از اهداف اصلي آموزش هاي علمي ـ کاربردي است. شناخت وضعيت دانش آموختگان نظام علمي ـ کاربردي به ويژه در مقطع کارداني پودماني و شناخت نحوه تربيت تکنيسين براي بخش هاي اقتصادي ـ اجتماعي کشور هدف اصلي اين مقاله است. اين بررسي با بهره گيري از روش هاي تحقيق اسنادي، تحقيق توصيفي و نيز فنون تحليل ثانوي و تحليل آماري انجام شده است. جامعه آماري پژوهش 80090 نفر از دانش آموختگان پذيرفته شده در هفت آزمون جامع در مقطع زماني 1384 تا 1387 را در بر مي گيرد. که تمام شماري شدند. نتايج حاصل از بررسي حاکي از اقبال عمومي زنان به اين آموزش ها و افزايش سهم آن ها، وضعيت تحصيلي نسبتا مناسب در نظام پودماني، افزايش سهم صنعت نسبت به ساير بخش ها در پذيرش دانشجويان و نياز به توجه به ضرورت هاي جديد در برنامه ريزي آموزشي در اين نظام آموزشي مي باشد. |
كليد واژه: دانش آموختگان، نظام پودماني، آموزش پودماني زنان، دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .