دیوان خاصه
چهارشنبه 8 شهریور 1391 11:00 AM
«وزارت دربار و تشریفات» در عهد غزنویان «583-351 ق/ 1187- 962 م»
نظام حکومت غزنویان به طور کلی به دو بخش عمده؛ دیوان و درگان تقسیم میشد که حتی بر امور لشکری نیز از طریق دیوان عرض نظارت کامل صورت میگرفت.
آن چه که به درگاه پادشاه مربوط بود و حاجب بزرگ «رئیس / وزیر دربار» به کمک حاجبان دیگر ناظر به نظم و نسق امور بودند، شامل نظارت در امور مربوط به تفریح چوگان، شکار، ترتیب مجالس بار عام، خلعت دادن وزیران و عمال حکومتی و همچنین تنظیم امور غلامان سرایی و بندگان ترک میشد که خدمت خاصه بر عهده آنها بود. همچنین نظارت بر حسن اجرای خدمت غلامان خاصه،
ارتقاء تدریجی از درجات پایین به مراتب حاجبی و امیری نیز از جمله وظایف آنها به شمار میرفت. اجرای فرامین سلطان هم که شامل زجر و شکنجه و توقیف و مصادره اموال عمال و رعایا بود، به سویله کارکنان درگاه صورت میپذیرفت که ریاست آن با امیر حرس «= » و صاحب شرطه «= رئیس شهربانی» بود که در برخی از موارد برای نظارت بر حسن انجام احکام پادشاه، برادر یا معتمدی از سوی شاه نیز خود را برای این منظور نامزد میکرد. به نظر میرسد که شغل دیوان وکالت نیز در آغاز جزو موزه نظارت حاجب سالار درگاه بوده که ظاهراً بعدها، صاحب آن متولی دیوان جداگانهای به نام دیوان وکالت شده است.
حاجب بزرگ
حاجب بزرگ یا حاجب سالار غالباً از چنان منزلتی برخوردار بود که حتی در برابر سکوت ولایات نیز سر تابع فرود نمیآورد. در مواضعی که قدرت وزیر نامحدود میشد، حاجب بزرگ از میان کسانی انتخاب میشد که با وزیر از در معارضه در نیاید.
در واقع غالب توطئههایی که بر ضد اهل دیوان و وزیران صورت میگرفت، سررشتهاش به درگاه و شخص حاجب سالار باز میگشت. به خصوص که غلامان سرایی و سالاران آنها به سازمانهای درگاه وابسته بودند، چنان که نظام الملک توصیف میکند، ترتیب ارتقاء این غلامان از مراتب نازل تا مدارج عالی امارت، تحت نظارت و اشارت حاجب درگاه بود.
از این رو، همواره نوعی برخورد و رقابت پنهانی بین درگاه و دیوان، که انعکاسی از رقابت وزیر با حاجب بزرگ و امیران لشکری بود، همواره وجود داشت. به طوری که بسیاری از اختلافها و اختلالهایی که در دستگاه حکومت شاهی روی میداد و منجر به ضعف و انحطاط قدرت و دگرگونی در ترتیب جانشینی میشد، از همین رقابتها سرچشمه میگرفت.