0

آسیب شناسی مهدویت

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:آسیب شناسی مهدویت
سه شنبه 7 شهریور 1391  9:19 PM

قیام های پیش از مصلح

قیام های پیش از مصلح واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: هر کس قبل از قیام قائم ما قیام کند، باطل است و در راه ما کشته نشده است. این گونه احادیث بیان می کند که انقلاب ما و قیام مردم ما مردود است و شهدای ما بهره ای از این کشته شدن، ندارند. جواب این سؤال را به طور کامل بیان کنید.

نخست باید دانست که آمادگی مؤمنان راستین برای ظهور امام زمان ـ علیه السلام- منافات با فساد سراسری در آخرالزمان ندارد؛ بلکه بر حسب روایات، در آخرالزمان، سراسر زمین را ظلم و ستم و فساد در بر می گیرد و در عین حال گروهی از شیعیان و مؤمنان چون کوهی استوار هستند که انتظار ظهور امام را می کشند تا در زیر پرچم وی، عدالت، معنویت و صلاح را در سراسر گیتی گسترش دهند.

علاوه بر این که لزوم تشکیل حکومت اسلامی، امری مهم و آشکار است؛ زیرا که بخش عظیمی از قوانین اسلامی، برنامه هایی سیاسی ـ اجتماعی است که جز در سایه یک تشکیلات و حکومت قابل اجرا نیست و چون این احکام دائمی است و در زمان غیبت هم لازم الاجراست، بنابراین، هرگاه تشکیل حکومت امکان داشته باشد، به عنوان مقدمه اجرای احکام الهی، واجب است به آن اقدام گردد.1

آن چه در روایات به عنوان نهی از قیام پیش از قیام حصرت مهدی ـ علیه السلام- آمده، معنی و مفهوم خاصی دارد که نیاز به تحقیق جامع دارد. روشن است که احادیث در هر موضوعی هم از حیث سند و راویان باید مورد بررسی قرار گیرند و هم از جهت محتوا و مضمون، در بحث قیام پیش از ظهور مهدی ـ علیه السلام- نیز چنین است.

بسیاری از روایات این بخش غیر قابل اعتمادند و آنها که معتبرند، تنها قیام هایی را مردود می شمارد که رهبر آن مدعی مهدویت باشد و به عنوان قائم آل محمد ـصلی الله علیه وآله ـ قیام کند2 و هدف غیر الهی داشته باشد و یا بدون تهیه مقدمات و اسباب لازم و قبل از فرا رسیدن زمان مناسب اقدام شود؛ اما اگر رهبر قیام نه به عنوان مهدویت و نه به منظور تأسیس حکومتی در برابر حاکمیت الله، بلکه به منظور دفاع از اسلام و قرآن و مبارزه با ظلم و استکبار و به قصد تأسیس حکومت اسلامی و اجرای کامل قوانین آسمانی قیام کند و مقدمات نهضت را نیز پیش بینی کند و مردم را به یاری بطلبد، روایات مذکور چنین نهضت و انقلابی را مردود نمی شمارد و پرچم چنین نهضتی را پرچم طاغوت نمی داند. تأسیس چنین حکومتی به منظور حاکمیت الله و در مسیر حکومت جهانی حضرت مهدی ـ علیه السلام- و زمینه ساز آن می باشد. بنابراین، احادیث مذکور، مخالف چنین قیام و نهضتی نخواهد بود.3

احادیث (مخالف قیام) در شرایطی صادر شده است که عده ای از علویان و حتی از عباسیان، برای مقابله با حکومت اموی و با استفاده از جهل مردم، خود را به عنوان مهدی موعود که پیامبر ـ صلی الله علیه وآله ـ وعده ظهور او را بشارت داده بود، قلمداد می کردند و از مردم برای خود به عنوان مهدی منتظر، بیعت می گرفتند. در چنین اوضاعی ائمه ـ علیهم السلام ـ با موضع گیری مناسب جلوی سوء استفاده آنان را گرفتند.

 شاهد این قضیه این است که «مهدی عباسی» که یکی از خلفای ظالم عباسی است، به همین جهت لقب مهدی به خود داده، از مردم بیعت گرفت و نیز محمدبن عبدالله بن الحسن ـ معروف به نفس زکیه ـ به نام مهدی موعود برای خود از مردم بیعت می گرفت و حتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز خواست که به نام مهدی آل محمد ـصلی الله علیه وآله ـ با او بیعت کند و همراه او در جنگ با بنی امیه شرکت نماید. وقتی امام صادق ـ علیه السلام ـ حاضر به بیعت با این عنوان نشد، عبدالله پدر محمد، سخت عصبانی شد و سخنان ناروایی خطاب به حضرت بیان کرد.4

در این مناظره، حضرت به عبدالله می فرماید: نه پسر تو آن مهدی موعود است و نه الان وقت قیام است و اگر می خواهید برای خدا غضب کرده، امر به معروف و نهی از منکر نمایید، شما پدر محمد، شیخ ما هستی و بفرمایید رهبری قیام را بر عهده بگیرید و ما نیز با شما بیعت می کنیم.5

این روایت خود دلیل بر این است که از نظر ائمه هر قیامی محکوم نبوده، بلکه امام ـ علیه السلام ـ برای شرکت در قیامی که برای امر به معروف و نهی از منکر باشد، اعلام همکاری نموده است و این گونه قیام و انقلاب را امضاب نموده و مشروع اعلام فرموده است. غالب روایات نهی از قیام که مخالفان به آنها استناد نموده اند، از این نوع روایات و در چنین فضایی صادر شده است و منع از قیام، مشروط و ناظر به به افراد خاصی است و مطلق نیست.

انقلاب اسلامی ایران نیز به رهبری فقیهی جامع شرایط و آگاه به شرایط زمان و مکان شکل گرفته است. رهبری که انگیزه الهی او و اخلاص او مورد اعتراف دوست و دشمن بود و همگان می دانستند که او جز برای اهداف الهی و اسلامی و اجرای قوانین الهی قیام نکرده، در راه نهضت نیز به همه قوانین خدایی پای بند است.

 از در این مسیر، پیوسته مورد تأیید عالمان دینی و متفکران اسلامی شیعه و سنی بود و حتی علمایی که معتقد به تلاش برای تأسیس حکومت اسلامی نبودند نیز پس از تشکیل حکومت اسلامی، تأیید و حمایت از حکومت اسلامی را لازم دانستند. تأییدات الهی، همواره همراه این انقلاب بوده، از این رو در عرصه داخل و خارج به موفقیت های فراوان دست یافته است. بعضی ناکامی هایی که دیده می شود، معلول کارشکنی ها و دشمنی های فراوان زورمداران شرق و غرب و مرتجعان منطقه بوده است. این انقلاب، نقطه مقابل منابع شرق و غرب است و چون شمعی فراروی مسلمانان عالم و آزادگان جهان است.

گذشته از اینها، روایات متعددی در باره آخرالزمان و علائم ظهور است و اشاره دارد که پیش از قیام وظهور مقدس حضرت مهدی ـ علیه السلام- در ایران، حکومتی شیعی و مورد تأیید امام تشکیل می شود و در دنیای پر از ظلم و جور آن زمان، مردم را به حق و عدالت دعوت می کند. در این روایات، قیام ایرانیان و حکومت آنها تأیید شده است. آقای علی کورانی از عالمان لبنانی مقیم ایران، روایات مربوط را جمع آوری و دسته بندی کرده، به صورت جامع توضیح داده است.6

حکومت جمهوری اسلامی نه تنها مصداق روایاتی که نهی از قیام و تشکیل حکومت می کند، نیست، بلکه به دلیل عقل و نقل، مصداق واقعی حکومت و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی ـ علیه السلام- است و همین امر نشان می دهد روایاتی که نهی از قیام می کنند، باید بررسی دقیق تری شوند و درباره آنها بیشتر اندیشه شود. این روایات، قیام های برحق و مطابق برنامه ائمه را شامل نمی شوند.

تفسیر صحیح روایات باطل بودن قیام های قبل از ظهور، چنین است:

1. اگر روایات مذکور به معنای ظاهری آنها حمل شوند، معنای آنها، وجوب سکوت در برابر همه ظالمان و طاغوت ها و بی عدالتی هاست و این مخالف نص صریح قرآن و روایات اهل بیت ـ علیه السلام ـ است که مردم را به عدالت و زندگی عادلانه دعوت کرده، سکوت در برابر اهل ظلم و کفر را جایز ندانسته است.

 بنابراین، قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ تنها برای ایشان جایزبود و نمی شود از آن پیروی کرد و کلام امام حسین ـ علیه السلام ـ خطاب به کوفیان که فرمود: «فلکم فی اسوه؛ همانا من برای شما الگو هستم»7، لغو می گردد و ما تنها موظفیم برای امام حسین ـ علیه السلام ـ عزاداری کنیم و پیروی از سنت و روش ایشان برای ما جایز نیست؛ ضمن این که قیام علیه طاغوت و ظلم، مقدمه تشکیل حکومت عدل است و اگر ما پیش از ظهور دعوت به سکوت شده باشیم، آیاتی که دلالت بر جامعیت اسلام دارد8 و همچنین روایات متعددی که بر این واقعیت دلالت دارند، لغو می گردند. بنابراین، معنای روایات غیر از آن است که برخی با وجوب سکوت برداشت کرده اند.

2. امام علی ـ علیه السلام ـ در وصف مردم در آخرالزمان می فرماید: «تضل فیها اقوام و یهتدی فیها اخری؛ در آن زمان، گروه هایی گمراه می شوند و گروهی دیگر ثابت قدم می مانند...».

امام ـ علیه السلام ـ در وصف گروه هدایت شدگان می فرماید: «اولئک خیار هذه الامه مع ابرارهذه العتره؛ آنها بهترین این امت هستند که با خوبان این خاندان (پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله ـ) به سر می برند».9

این روایت صراحت دارد که مردم آخرالزمان، دو گروه هستند؛ گروهی به گمراهی کشانده می شوند و بهترین این امت در شاهراه خیر، صلاح و هدایت ثابت قدم می مانند. در این دوران، هر چه اهل باطل، شر و ستم در رفاه و آسایش باشند، اهل حق در سختی به سر می برند؛ زیرا حاکمیت با ظلم و ستم است و اهل حق در اقلیت به سر می برند.

3. امام سجاد ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره...الدعاه الی دین الله عزوجل سرا او جهرا؛ معتقدان به مهدی و منتظران ظهور او در عصر غیبت...(دارای چنین صفاتی هستند که) در پنهان و آشکار مردم را به دین خدا فرا می خوانند».10

4. امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: «... و رایت اصحاب الایات یحقرون و یحتقر من یحبهم؛ مردمان حق را می نگری که خوار شمرده می شوند و هر کس به آنها علاقه داشته باشد نیز کوچک شمرده می شود».11

برخورد امروز دولت مستکبر آمریکا و دنباله روان آن با مردم ایران و مسلمانان، نمونه ای از تحقق این روایت است. آری در این زمان، حفظ دین بسیار سخت است.

5. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله ـ می فرماید: «لاحدهم اشد بقیه علی دینه من خرط القتاد فی اللیله الظلماء او کالقابض علی جمرالغضاء؛ هر یک (مؤمن) دین خویش را به سختی نگاه می دارد؛ چنان که گویی درخت خار مغیلان را در شب تاریک با دست پوست می کند یا آتش پر دوام را در دست نگاه می دارد».12

6. پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه وآله ـ می فرماید: «افضل اعمال امتی انتظار الفرح من الله عزوجل؛ انتظار فرج از جانب خداوند متعال، برترین عمل امت من است».13

7. امام علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله؛ منتظر امر ما، بسان کسی است که در راه خدا به خون خود غلطیده است».14

پس بکوشید جزء این گروه باشید تا نامتان را در فهرست یاران با اخلاص امام مهدی، حضرت بقیه الله الاعظم ـ علیه السلام- ثبت کنند و جزء برادران و دوستان پیامبر بزرگوار اسلام ـ صلی الله علیه وآله ـ و شهدا شمرده شوید.15


 

 حوزه   / گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

پی نوشت

1. امام خمینی، حکومت اسلامی.

2. ر.ک: حبیب الله طاهری، سیمای آفتاب.

3. ر.ک: ابراهیم امینی، دادگستر جهان.

4. سیمای آفتاب، ص 142؛ به نقل از ارشاد مفید، ص 260.

5. همان، ص 143.

6. علی کورانی، عصر ظهور، ترجمه عباس جلالی، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، تهران 1379.

7. حرانی، تحف العقول، ص 505.

8. مائده (5) آیه 33 ـ 38؛ نور (24) آیه 2؛ انفال (8) آیه 39 ـ 60.

9. مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 118.

10. صدوق، کمال الدین، ص 320.

11. بحارالانوار، ج 52، ص 256.

12. همان، ص 124.

13. همان، ص 128.

14. همان، صص 123.

15. ر.ک: عصر ظهور.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها